شناسهٔ خبر: 67267055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جنگ اسرائیل با لبنان، ادامه شکست در غزه

زهرا اصغری

یک کارشناس مسائل منطقه گفت گسترش درگیری و جنگ از سوی نتانیاهو به سمت لبنان و حزب‌الله نه تنها دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی ندارد بلکه ادامه شکست‌ آن در غزه است.

صاحب‌خبر -

پس از گذشت بیش از هشت ماه از جنگ در غزه، بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی نیز روز به روز عمیق‌تر می‌شود. در آخرین تحولات مربوط به سرزمین‌های اشغالی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، کابینه جنگ را منحل کرد. پیش از آن نیز «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» از کابینه جنگ استعفا کرده و گفته بودند با سیاست‌های نتانیاهو «امکان پیروزی در غزه وجو ندارد».

«مهدی شکیبایی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی و منحل شدن کابینه جنگ اظهار کرد: انحلال کابینه جنگ نتیجه طبیعی تصمیمات عجولانه رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی است. از ابتدا مشخص بود رژیم صهیونیستی با شوکی بزرگ مواجه شده و همه ابهت این رژیم ریخت.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه گفت: همان زمان که عملیات طوفان الاقصی شروع شد، گزینه‌ای جز واکنش نظامی و شدید برای خود ندید و این از سر استیصال بود که حملات هوایی و زمینی را انجام داد اما حمله نظامی نتیجه‌ای در این ۹ ماه نداشته و این رژیم به اهداف تعیین شده‌اش نرسیده است. بنابراین انحلال کابینه جنگ نتیجه طبیعی تصمیم گیری این رژیم است و می‌توانست سه ماه پیش هم انجام شود، اما در شرایطی که نتانیاهو نتوانست به اهداف اعلام شده اش برسد چاره‌ای جز ادامه این مسیر نداشت.

او با اشاره به اینکه «با منحل شدن کابینه جنگ در عمل، مغز متفکر جنگ منحل شده است»، گفت: البته اتفاقات جدی در درون سرزمین‌های اشغالی روی داده که به متفرق شدن اعضای کابینه از یکدیگر منجر شده و دیگر آن وحدت لازم که باید در این شرایط داشته باشند را ندارند.

جنگ اسرائیل با لبنان، ادامه شکست در غزه نتانیاهو و گانتس

عدم موفقیت در غزه، کابینه جنگ را به سمت انحلال کشاند

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در این ۹ ماه جنایت اسرائیل علیه مردم غزه را شاهد بودیم که به کشته شدن بیش از ۳۶ هزار نفر در این مدت منجر شده است و یک قتل عامل تمام عیار بود؛ از طرفی با همه این اقدامات، اسرائیل نتوانست در اهداف سه‌گانه خود که از ابتدا تعریف کرد موفق شود. این عدم موفقیت، کابینه جنگ را به سمت انحلال کشاند. از نگاه برخی از اعضای این کابینه ادامه این روند چیزی جز فرو رفتن در باتلاق برای اسرائیل نبود.

نتانیاهو پیش از این بارها گفته بود اهداف تل‌آویو از حمله به غزه، «نابودی حماس، بازگرداندن گروگان‌ها و رفع خطر از طرف غزه برای اسرائیل» است که به گواه کارشناسان به هیچ کدام از آن‌ها نرسیده است.

شکیبایی با اشاره به تشدید حملات رژیم صهیونیستی به سمت جنوب لبنان در این شرایط تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به واسطه مشکلاتی که در درون خود دارد و اکنون که کابینه جنگ به خاطر خروج برخی از اعضای مهم آن منحل شده است، حتما به سمت ماجراجویی بیشتر حرکت می‌کند. حمله به بخش‌هایی از لبنان احتمالا گشودن جبهه بزرگ‌تری است که نتانیاهو سعی دارد با این کار توجهات را از شکست در اداره این جنگ و انحلال کابینه منحرف کند.

او با بیان اینکه «حمله به لبنان و کشاندن درگیری به مرزهای شمالی خواست کلیت جامعه صهیونیستی نیست»، تاکید کرد: این خواست شخص نتانیاهوست چون اگر در این مقطع متوقف شود و مذاکرات با حماس را بپذیرد به معنای شکستش است و احتمالا از سوی دستگاه قضایی اسرائیل باید محاکمه شود.

جنگ اسرائیل با لبنان، ادامه شکست در غزه آتش‌سوزی‌ها در شمال فلسطین اشغالی در پی حملات حزب‌الله

نتانیاهو نیم نگاهی به قدرت گرفتن ترامپ دارد

این کارشناس مسائل منطقه هم‌چنین به موضوع روی کار آمدن احتمالی «دونالد ترامپ» در آمریکا در ماه‌های آتی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو نیم نگاهی به قدرت گرفتن ترامپ دارد و سعی دارد به شکلی این مدت را با اقداماتی از جمله حملات به غزه و رفح و لبنان بگذراند، چرا که معتقد است ترامپ از او و اقداماتش حمایت بیشتر و بهتری نسبت به بایدن خواهد داشت.

شکیبایی تاکید کرد که برافروختن جبهه لبنان از سوی نتانیاهو یک نیاز سیاسی برای اوست تا از افتضاح شکست در غزه خود را برهاند.

او در پاسخ به این که چقدر ممکن است جنگ در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی گسترده شود، گفت: در این رابطه باید مسئله وجودی اسرائیل را در نظر گرفت، اینکه ارتش بماند و سیاسیون بروند دنبال جنگ به معنای دوگانگی و از هم گسستگی در رژیم صهیونیستی است. از طرفی اگر نظامیان کاری نکنند، این احتمال وجود دارد که مقاومت حمله بزرگتری را طراحی و بر پیکر اسرائیل وارد کند و اگر ارتش با نتانیاهو همراهی کند همان نتیجه‌ای که تا الان در غزه و دنیا برایشان رقم خورده است، اتفاق می‌افتد و وضعیت از این هم بدتر می شود؛ از این رو تلاش دارند آمریکا را وارد کنند تا مانع از تصمیم خطرناک نتانیاهو شوند.

شکیبایی در پایان گفت: آن‌ها می‌دانند وارد شدن به جنگ با حزب‌الله دستاورد سیاسی ندارد و ادامه راه شکست‌شان در نوار غزه است. حمله اسرائیل به لبنان از سوی نتانیاهو انتخاب بین گزینه‌ بد و بدتر است.

انتهای پیام

نظر شما