شناسهٔ خبر: 67267006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حاجی بابایی: هیچ نهادی محق‌تر از دیوان محاسبات برای اصلاح فرآیند بودجه‌ریزی در کشور وجود ندارد/ دستغیب: نظارت بر شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بصورت مداوم و مستمر در حال انجام است

نشست هم اندیشی مدیران کل ستادی و استانی دیوان محاسبات کشور با حضور نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و رئیس کل، دادستان، مستشاران، معاونین و مدیران این نهاد نظارتی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش دیوان محاسبات کشور، دستغیب در نشست هم‌اندیشی مدیران کل ستادی و استانی دیوان محاسبات کشور، ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر، با بیان اینکه تمام تلاش دیوان محاسبات در سال جاری بر تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» متمرکز است، افزود: هم اکنون دیوان محاسبات به صورت برخط، در حوزه تفریغ بودجه به عنوان ابزاری مهم در کنترل منابع و مصارف، فعال بوده و تمام فعل و انفعالات بودجه‌ای کشور را رصد می‌کند.

دستغیب با اشاره به انتشار پنجاهمین گزارش تحلیلی-موضوعی دیوان محاسبات اظهار داشت: یکی از مهمترین کار ویژه‌های دوره جدید مدیریتی در دیوان محاسبات، به ثمر رساندن مطالبه امام خامنه‌ای (مدظله) از این نهاد نظارتی درخصوص بررسی شرکت‌های دولتی و شبه دولتی است که بحمدالله بصورت مداوم و مستمر در حال پیشبرد این امر خطیر هستیم.

رئیس کل دیوان محاسبات ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: شهید رئیسی همواره توجه ویژه‌ای نسبت به گزارش‌های تخصصی دیوان محاسبات داشت و تاکید می‌کرد تا دولتمردان نکات تحلیلی احصا شده از سوی این نهاد نظارتی را در تصمیم‌گیری‌های اجرایی، مدنظر قرار دهند.

وی با مهم دانستن جایگاه واحد‌های استانی دیوان محاسبات کشور در حرکت به سمت تحقق ایده «بودجه‌ریزی؛ از تفریغ تا تدوین» بیان داشت: باید مراقبت کرد که ادارات استانی دیوان محاسبات کشور، درگیر موضوعات حاشیه‌ای و شخصی افراد نباشند تا با فراغ بال بتوانند در مسائل کلان اظهارنظر نموده و نقش خود را در شفافیت و نظارت دقیق بر سازوکار‌های مالی در کشور ایفا کنند.

دستغیب همچنین با استقبال از ایده حضور مدیران کل استانی دیوان محاسبات در بررسی موضوعات ویژه و جلسات تفریغ بودجه، گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری با تمام ارکان حاکمیتی نظام، هر آنچه برای تحقق حکمرانی مطلوب از دستمان ساخته است را در اختیار تصمیم‌گیران قرار داده و در راستای تحقق واقعی شفافیت و انضباط مالی گام برداریم.

در ادامه این نشست، حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از خدمات سیدالشهدای خدمت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوران حیاتش، اظهار داشت: باید از زحمات دیوان محاسبات و رئیس کل این نهاد نظارتی در برپایی چنین جلساتی تقدیر کرد چراکه موجب هم افزایی، ارتقای کیفیت گزارش‌های نظارتی و در نهایت تحقق انضباط مالی خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگرچه تمام ارکان اقتصادی و نظارتی کشور وظایفشان را به خوبی انجام می‌دهند، اما کماکان با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بودجه مواجه هستیم، تصریح کرد: معتقدم که هر برنامه‌ای در حوزه بودجه‌ریزی، امکان تحقق بالای ۷۰ درصد را دارد، اما باید در نظر داشته باشیم که مولفه‌هایی که براساس آنها، برنامه نگاشته می‌شود، در عرض ۶ ماه کاملاً تغییر کرده و همین امر است که بودجه را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه باید برای اصلاح ساختار و نحوه بودجه‌ریزی در کشور فکری اساسی کرد و تدبیری عاجل اندیشید، گفت: هیچ نهاد و سازمانی در کشور وجود ندارد که محق‌تر از دیوان محاسبات برای اصلاح، تحلیل و نوآوری در فرآیند بودجه‌ریزی باشد.

وی، اقتصاد را مربی و تربیت‌کننده انسان دانست و افزود: علی رغم تمامی تنبیهاتی که به جهت برنامه‌ریزی نادرست اقتصادی بر سر کشور آمده، اما این امر باعث نگردیده تا از گذشته درس بگیریم و حساب شده‌تر از قبل عمل کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ نخستین سالی است که بودجه عمومی دولت از بودجه شرکت‌های دولتی پیشی گرفته است، گفت: اشکال کار اینجاست که بجای اینکه ما اقتصاد را مردمی کنیم و هزینه‌های دولت را کاهش دهیم، دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم.

نایب رئیس اول مجلس، با اشاره به اینکه تغییر فرآیند‌ها در کشور، نه با حرف و وعده بلکه با شجاعت در تصمیم‌گیری و درایت، تحقق خواهد یافت، خاطرنشان کرد: باید با تحلیل‌های کارآمد و با جهان بینی واقع گرایانه از توسعه در کشور، بودجه‌ریزی کرد؛ لذا نباید اجازه داد تا روند بودجه‌ریزی از مدار خدمت‌رسانی خارج شده و به سمت هزینه محوری سوق داده شود.

همچنین علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور در این نشست، ضمن خیر مقدم به مدیران کل ستادی و استانی این نهاد نظارتی و گرامیداشت خاطره شهیدان خدمت در دولت سیزدهم، بیان داشت: شهید رئیسی ارتباط حسنه‌ای با دیوان محاسبات کشور داشت و جایگاه ویژه‌ای برای گزارش‌های تحلیلی این نهاد نظارتی قائل بود؛ درحالیکه روسای جمهور سابق اینگونه نبودند.

دادستان دیوان محاسبات با بیان اینکه در دوران مدیریت دستغیب، جایگاه این نهاد نظارتی نزد مقامات بلندپایه کشور ارتقا یافته است، اظهار کرد: «کاهش اطاله دادرسی» و تحقق «رسیدگی از تفریغ تا تفریغ» از اقدامات مهم صورت گرفته در دوره تحولی دیوان محاسبات کشور محسوب می‌شوند.

وی با مثبت ارزیابی کردن پیشنهاد حضور دادیاران در واحد‌های استانی دیوان محاسبات، تاکید کرد: امیدواریم تا صدای دیوان محاسبات در نهاد‌های حاکمیتی شنیده شود و گزارش‌های تحلیلی این نهاد نظارتی نیز، مبنای تصمیم‌گیری در ارکان سیاستگذار کشور باشد.

شایان ذکر است، در این نشست ۳۱ مدیرکل استانی دیوان محاسبات کشور با بیان مسائل، سوالات و دغدغه‌های خود، به بحث و تبادل نظر پرداخته و پاسخ‌های مقتضی را نیز از مسئولان ذیربط دریافت کردند. گفتنی است، مواردی همچون؛ بررسی راهکار‌های مردمی سازی اقتصاد در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، واکاوی ابعاد و چارچوب‌های تفریغ برخط بودجه، استاندارد‌های رسیدگی و نظارت بر شرکت‌های دولتی و شبه دولتی و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکار‌های افزایش تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت اثربخش، از دستورکار‌های این اجلاسیه محسوب می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما