شناسهٔ خبر: 67266421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقامه قرآن و مردم‌داری وظیفه رئیس جمهور در جامعه اسلامی است

اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شاخص‌های رئیس جمهور در جامعه اسلامی را تبیین کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی قرآنی «ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم» ظهر امروز، چهارشنبه 30 خرداد، به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست اساتید حوزه قرآنی از جمله حجت الاسلام استاد محمدصادق یوسفی‌مقدم، حجت الاسلام عیسی عیسی زاده، حجت الاسلام حسن شیرزاد، حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی رامندی، حجت الاسلام سید حامد علیزاده موسوی، فاضل ارجمند سید سجاد آل غفور، حجت الاسلام مرتضی غرسبان، فاضل ارجمند حسن عبدی پور به دبیری حجت الاسلام عیسی عیسی زاده به بیان نقطه نظرات خود در موضوعات اقامه دین و قرآن، مردم داری، صداقت، استقلال طلبی، صیانت از نظام اسلامی، تقویت جبهه مقاومت و قانون مداری پرداختند.

در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طی سخنانی بر لزوم اقامه قرآن در جامعه تأکید کرد و گفت: تمامی مسئولین کشور اعم از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی موظف هستند برنامه‌های قرآنی را در جامعه ترویج دهند.

تأکید قرآن بر لزوم ترویج آموزه‌های دینی در جامعه

یوسفی مقدم به تأکید قرآن بر لزوم ترویج آموزه‌های دینی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: خدای متعال درباره اقامه قرآن تصریح می‌فرماید که از آنچه خدا به سوی شما فرستاده‌ تبعیت کنید. همچنین در آیات دیگری می‌فرماید کسی که به احکام الهی حکم نکند ستمگر است و در آیه دیگری می‌فرماید کافر است.

او خاطرنشان کرد: حکم نکردن بر اساس حکم خدا موجب این می‌شود که انسان یا فاسق شود یا ظالم یا کافر و این تبعه سنگینی برای دوری از حکمرانی قرآنی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه تصریح قرآن به اقامه آموزه الهی در جامعه اظهار داشت: خدای متعال خطاب به اهل کتاب می‌فرماید: «یَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَیْءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ» یعنی شما چیزی نیستید و هویتی ندارید مگر اینکه تلاشتان این باشد که تورات و انجیل را اقامه کنید و همچنین آنچه از سوی خدا بر شما نازل شده است را اقامه کنید. این همان اقامه قرآن کریم است.

او ادامه داد: همچنین در برخی آیات، قرآن به عنوان قیم معرفی شده است. قیم به کسی اطلاق می‌شود که در امور به او مراجعه می‌شود. مثلاً اگر فردی قیم خانه است در امور خانه به او مراجعه می‌شود یا اگر قیم جامعه است در امور جامعه به او مراجعه می‌شود.

یوسفی مقدم با بیان اینکه قرآن قیم جامعه است و قیمومت بشر در اختیار قرآن کریم است، تصریح کرد: از مجموع آیات استفاده می‌کنیم که قرآن تنها کتاب مطالعه نیست، قرآن تنها کتاب اخلاق نیست، قرآن تنها برای رسیدگی به امور آخرت نیست. بلکه قرآن مجموعه تشریعات برای زندگی انسان در این دنیا است و آن احکام باید در جامعه پیاده شود و باید قرآن کریم در جامعه اسلامی اقامه شود.

این محقق دینی خاطرنشان کرد: اگر ما این امر را به عنوان یک مفروض تلقی کردیم که اقامه قرآن یک امر قطعی است در گام نخست باید هر کس مسلمان است در توانایی خودش برای اقامه قرآن قیام کند و سپس این مسئله را به عرصه مسئولین ببریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم با اشاره به اینکه اقامه قرآن باید در دو جهت شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: از حیث وظیفه مردم و از حیث وظیفه رئیس جمهور باید این اتفاق روی دهد. درواقع کسی باید مدعی ریاست در جامعه اسلامی شود که با قرآن آشنا باشد و برای اقامه قرآن این مسئولیت را بر عهده بگیرد. یعنی هدفش اقامه قرآن باشد و دستوراتی که قرآن فرموده است را اجرا کند و درصدد اجرای آنها باشد.

او ادامه داد: کسی که در قله یک جامعه است و مسئولیت اجرایی در دست او است باید اولین چیزی که مقابل چشمش است قرآن کریم باشد و قرآن را به عنوان برنامه در جامعه اجرایی کند.

قرابت با قرآن ویژگی مهم رئیس جمهور در جامعه اسلامی است

یوسفی به مسئولیت مردم در این باره اشاره کرد و گفت: وظیفه مردم این است بین کسانی که خودشان را کاندیدا کردند کسی را انتخاب کنند که قرابت بیشتر با ویژگی اقامه قرآن داشته باشد و خودشان احساس کنند کسی را انتخاب می‌کنند که این فرد می‌خواهد قرآن را اقامه کند، ولی متأسفانه در تبلیغات چیزی از اقامه قرآن مشاهده نمی‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از مصیبت‌های جامعه ما این است که بعد از چهل سال هنوز کاندیداها سخن از قرآن نمی‌گویند، سخن از احکام قرآن ندارند، سخن از سیاست قرآنی ندارند، سخن از فرهنگ مبتنی بر قرآن ندارند. ولی جامعه باید سعی کند بین اینها کسی را انتخاب کند که قرابت بیشتری با ویژگی اقامه قرآن داشته باشد.

این محقق فرهنگی اقامه قرآن را دارای چند بعد دانست و توضیح داد: یکی بعد تقنینی است یعنی مجلس قوانینی تصویب کند که در راستای اقامه قرآن باشد. یک بعد هم اجرای احکام و دستورات است. بنابراین خود اجرا باید رویکرد اقامه قرآنی داشته باشد. به عنوان مثال در جامعه صرف رفاه مورد توجه نیست و این رفاه باید بر اساس عدل باشد.

یوسفی تصریح کرد: اینکه یکسری برخوردار و در رفاه باشند ولی یکسری وضعشان بد باشد با فرهنگ قرآنی همسویی ندارد. بنابراین رویکرد رئیس جمهور در اجرای قانون باید اقامه قرآنی باشد.

هدف غایی هدایت در پرتو باورمندی به صداقت پیامبران ثمر می‌دهد

سخنران دیگر این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه، بود که طی سخنانی صداقت را بنیادی‌ترین و کلیدی‌ترین مفهوم اخلاقی عنوان کرد.

حسینی تصریح کرد: تمامی مبانی اخلاقی را می‌توان بر مبنای صداقت استوار کرد. ما صدق را تعمیم می‌دهیم و گستره آن را محدود نمی‌کنیم و از نظر ما هر صداقت و هر دروغی در نازل‌ترین سطح حائز اهمیت است ولی قرآن این کار را نکرده و صدق ارزشمند و دروغ بزرگ را در حوزه رسالت محدود کرده، یعنی وقتی می‌خواهد انبیا را معرفی کند بر صداقت آنها تأکید دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی به مقابله با تکذیب رسولان الهی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: دروغی در قرآن مدنظر است و واکنش توبیخی قرآن جایی اتفاق می‌افتد که برخی مردم پیامبران الهی را تکذیب کردند.

او تصریح کرد: رسالت انبیا و هدف غایی هدایت در پرتو باورمندی به صداقت انبیا ثمر می‌دهد و کسانی که انبیا را تکذیب می‌کنند بزرگترین آسیب را در این مسیر ایجاد می‌کنند. این چیزی است که قرآن به آن اهتمام داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه روایات، آیات قرآن را تفسیر می‌کنند و تنزل می‌دهند تا قابل فهم شود، خاطرنشان کرد: در جایی که روایات دروغ را در منظومه اسلامی آسیب‌شناسی می‌کنند این واقعیت را به ما نشان می‌دهند کسانی که دروغ گفتن و راست گفتن‌شان تأثیرگذار است گستره آفت و آسیب آنها هم بیشتر خواهد بود و جبران ناپذیر است.

او توضیح داد: به عنوان مثال پیامبر (ص) در مورد دروغ می‌فرمایند دروغ ریشه شر را آبیاری می‌کند. همچنین می‌فرمایند دروغ بنیاد دین و ایمان را فرو می‌ریزد و دروغگو از هیچ گناهی پروا نمی‌کند. حتی در برخی روایات بیان شده است که اصلاً مؤمن نامیدن کسی که دروغ می‌گوید نادرست است و دروغ شما را از ساحت ایمان خارج می‌کند.

تبیین قرآن درباره ویژگی‌های رئیس جمهور مردم‌دار

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره شاخصه مردم‌داری به عنوان یکی دیگر از معیارهای انتخاب اصلح سخنرانی کرد و گفت: مردم بیشترین ارتباط را با رئیس جمهور دارند برای اینکه می‌خواهد قوانین کشور را در جامعه پیاده کند و ظرف پیاده‌سازی وظایفش مردم هستند و از این جهت مردم‌داری او اهمیت زیادی دارد.

عیسی زاده با اشاره به جایگاه خاص حکومت و سیاست در قرآن اظهار داشت: قرآن بیشترین اطلاعات را در این حوزه مطرح کرده است و به تعبیر حضرت امام هشتاد درصد توصیه‌های خداوند اجتماعی و حکومتی است و یکی از دلایل ولایت فقیه همین احکام اجتماعی است که لازمه وجود این همه دستورات اجتماعی وجود یک حکومت است.

این محقق فرهنگی با اشاره به تبیین قرآن درباره ویژگی‌های رئیس جمهور مردم‌دار گفت: یکی از شاخص‌هایی که قرآن برای مردم‌داری پیامبر(ص) معرفی می‌کند مهربانی با مردم و پرهیز از رفتار خشن و تندی با مردم است. بنابراین یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور باید این باشد که با مردم باشد. همه رئیس جمهورهای ما با مردم بودند ولی یکی از ویژگی‌های آقای رئیسی این بود که با مردم مهربان بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما