شناسهٔ خبر: 67266379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ازدحام بیش از حد زندان‌ها؛ بحرانی در کشور‌های اروپایی

موضوع زندان‌ها در کشور‌های اروپایی طی سال‌های گذشته مورد توجه بوده و تعدادی از این کشور‌ها در حال حاضر با مشکل تعداد بیشتر زندانی‌ها در مقایسه با ظرفیت زندان‌ها مواجه هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - آمار سالانه مجازات شورای اروپا در مورد جمعیت زندان‌ها (SPACE I) برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ازدحام بیش از حد زندان‌ها همچنان یک مشکل حاد و مداوم در تعداد قابل توجهی از کشور‌های اروپایی است.

در کشور‌هایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ اداره زندان گزارش دادند که در ژانویه ۲۰۲۳ تعداد زندانیان بیشتر از ظرفیت موجود بوده است.

به‌طور کلی، تعداد زندانیان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ ظرفیت در دسترس، از پایان ژانویه ۲۰۲۲ تا پایان ژانویه ۲۰۲۳ از ۹۱.۷ به ۹۳.۵ زندانی افزایش یافته است. براساس این آمار، شمار زندانی‌ها در این قاره ۲ درصد افزایش یافته است.

۷ اداره زندان تراکم زندان را بیش از ۱۰۵ زندانی به ازای هر ۱۰۰ ظرفیت موجود گزارش کرده‌اند که نشان دهنده ازدحام بیش از حد شدید در این زندان‌ها است. این زندان‌ها عبارتند از قبرس (۱۶۶ زندانی به ازای هر ۱۰۰ ظرفیت)، رومانی (۱۲۰ زندانی)، فرانسه (۱۱۹ زندانی)، بلژیک (۱۱۵ زندانی)، مجارستان (۱۱۲ زندانی)، ایتالیا (۱۰۹ زندانی) و اسلوونی (۱۰۷ زندانی).

۴ اداره زندان تراکم زندان بسیار بالایی را گزارش کردند. این زندان‌ها عبارتند از یونان (۱۰۳ زندانی به ازای هر ۱۰۰ ظرفیت)، سوئد (۱۰۲ زندانی)، مقدونیه شمالی (۱۰۱ زندانی) و کرواسی (۱۰۱ زندانی).

سایر دولت‌ها تراکم زندان‌ها را زیر ۱۰۰ گزارش کردند، اما در آستانه ازدحام قرار داشتند. این زندان‌ها عبارتند از ایرلند (۹۹ زندانی به ازای هر ۱۰۰ ظرفیت)، پرتغال (۹۸ زندانی)، فنلاند (۹۷ زندانی)، دانمارک (۹۷ زندانی) و انگلیس (۹۷ زندانی).

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، یک میلیون و ۳۶ هزار و ۶۸۰ زندانی در ۴۸ اداره زندان (از ۵۱ زندان) کشور‌های عضو شورای اروپا که این اطلاعات را ارائه کردند، محبوس بودند.

از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳، میانگین نرخ جمعیت زندانیان اروپا در کشور‌هایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند، ۲.۴ درصد افزایش یافته و از ۱۱۳.۵ زندانی به ۱۱۶.۲ زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این میزان افزایش مشابه افزایش سال قبل از آن بوده است.

۱۶ اداره زندان از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ افزایش قابل توجهی در نرخ جمعیت زندانیان خود تجربه کردند. این زندان‌ها عبارتند از مولداوی (۵۲ درصد افزایش)، مقدونیه شمالی (۲۶ درصد)، قبرس (۲۵ درصد)، ایرلند (۱۲ درصد)، مونته‌نگرو (۱۱ درصد)، ارمنستان (۱۱ درصد)، کرواسی (۱۰ درصد)، مجارستان (۸.۷ درصد)، ایرلند شمالی (۸.۳ درصد)، گرجستان (۸.۲ درصد)، بلغارستان (۸.۱ درصد)، اتریش (۶.۸ درصد)، ایتالیا (۵.۷ درصد) و سوئد (۵.۱ درصد).

کشور‌هایی که بالاترین میزان حبس را داشتند عبارتند از گرجستان (۲۵۶ زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر)، مولداوی (۲۴۲ زندانی)، مجارستان (۲۱۱ زندانی)، لهستان (۱۹۴ زندانی)، اسلواکی (۱۸۳ زندانی)، آلبانی (۱۷۹ زندانی)، جمهوری چک (۱۷۶ زندانی)، لیتوانی (۱۷۴ زندانی) و لتونی (۱۷۲ زندانی). سایر کشور‌هایی که نرخ زندانی بالایی داشتند مونته نگرو (۱۶۸ زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر)، صربستان (۱۶۲ زندانی)، استونی (۱۵۱ زندانی) و مقدونیه شمالی (۱۴۲ زندانی) بودند.

مارسلو ایبی، رئیس تیم تحقیقاتی اسپیس از دانشگاه لوزان، گفت: نرخ کلی جمعیت زندانیان اروپا برای دومین سال متوالی رشد کرد. این همچنان می‌تواند یک اثر بازگشتی از کاهش تجربه شده در طول سال‌های همه‌گیری کووید-۱۹، به دلیل کاهش جرایم آفلاین در طول قرنطینه، آزادی زندانیان در برخی کشور‌ها و کاهش فعالیت‌های عدالت کیفری باشد. 

ایبی همچنین گفت: با این حال، این افزایش به‌شدت با روند نزولی در نرخ زندانیان از سال ۲۰۱۳ در تضاد است. باید دید آیا تغییری در روند وجود دارد یا خیر. تداوم ازدحام بیش از حد یک چالش مهم برای بسیاری از کشور‌ها است.

جرایم خشونت‌آمیز و مرتبط با مواد مخدر بیش از نیمی از جرایم اصلی را تشکیل می‌دهند که زندانیان اروپایی برای آن‌ها در حال گذراندن مجازات زندان هستند. جرایم مواد مخدر شایع‌ترین جرم است (۱۹ درصد جمعیت محکوم)؛ پس از آن قتل و اقدام به قتل (۱۳ درصد)، سرقت (۱۲ درصد)، جرائم جنسی (۸.۹ درصد)، سرقت (۷.۷ درصد) و ضرب‌وجرح (۶.۷ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، به‌طور متوسط تقریبا یک سوم زندانیان در زندان‌های اروپا در بازداشت پیش از محاکمه بودند. زندان‌های با بالاترین نسبت زندانیان پیش از محاکمه عبارتند از آلبانی (۵۵ درصد)، ارمنستان (۵۳ درصد)، لوکزامبورگ (۴۹ درصد)، سوئیس (۴۶ درصد)، هلند (۴۵ درصد)، مونته‌نگرو (۴۲ درصد) و ایرلند شمالی (۴۱ درصد).

انتهای پیام/

نظر شما