شناسهٔ خبر: 67266155 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس شورای تحول علوم انسانی خبرداد؛

ایجاد شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی، اجتماعی و هنر در شورای تحول

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعلام کرد: با تصویب کارگروه فناوری و نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی، اجتماعی و هنر در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شکل خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سعیدرضا عاملی و با حضور اعضای این شورا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عاملی، در این جلسه اظهار کرد: تحول در علوم انسانی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی و اشتغال مدنظر است به همین دلیل از همه ارکان این تحول برای ترسیم نقشه راه استفاده خواهد شد.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی درباره ترکیب اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: به اقتضای دستور می‌توان ذینفعان را دعوت کرد اما تعداد اعضا به میزان فعلی باقی بماند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: آئین‌نامه تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تأکید بر مبنای نظریه جمهوری اسلامی ایران و مبانی اندیشه اسلامی در جهت پیشرفت متعالی کشور و تأمین نیازهای اساسی مردم در چارچوب اهداف سه‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بازنگری شده است.

در ادامه اصلاح آئین‌نامه تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به بحث و بررسی گذاشته شد، در اهداف وظایف و ترکیب ملاحظات اعضای شورا اعمال شد.

بر مبنای اهداف در نظر گرفته شده در این آئین‌نامه؛ ابتدای علوم انسانی بر مبنای نظریه جمهوری اسلامی ایران و مبانی اندیشه اسلامی در جهت پیشرفت متعالی کشور و تأمین نیازهای اساسی مردم در چارچوب اهداف سه‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامل خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، حرکت اصولی مبتنی بر نقشه راه جامع علوم انسانی و با تکیه‌بر مواضع چهارگانه مرتبط با ارزش‌های اسلامی، بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی دانشی، ارتقا و تحول نظام آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری در علوم انسانی منطبق با سیاست‌ها و راهبردهای کلان کشور و کارآمدسازی آن‌ها در عرصه‌های مختلف مرتبط با پیشرفت اسلامی-ایرانی، تربیت نیروی انسانی مؤمن، توانمند و باکیفیت در علوم انسانی، تقویت نگاه انتقادی به علوم انسانی ترجمه‌ای و غربی، تقویت کارآمدی و اثرگذاری اجتماعی علوم انسانی در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین بخش‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات، کمک به حل مسائل اساسی کشور در حوزه‌های آموزش‌وپرورش، سلامت، امنیت غذایی، زیست‌بوم سالم و صالح، امنیت فراگیر اجتماعی از طریق تمرکز بر ارزش‌های اسلامی و بومی‌سازی علوم انسانی و تقویت گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی برای تحقق تحول و ارتقای علوم انسانی در کشور مدنظر خواهد بود.

در آئین‌نامه جدید، وظایف شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در حیطه‌های شناخت و تحلیل وضعیت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، هماهنگی، جهت‌دهی و هم‌افزایی، نظارت و ارزیابی دنبال خواهد شد.

اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همچنین بر موضوعاتی نظیر استفاده از رتبه‌های برتر علوم انسانی، پژوهش اثرگذار در علوم انسانی، اسلامی سازی علوم انسانی، تصویب رشته‌های تحولی، توجه به نشریات علوم انسانی، توجه به مکاتب اسلامی در تدوین علوم انسانی اسلامی، افزایش تعداد حقیقی اعضای شورای تحول تأکید کردند.

در این جلسه مهدی الیاسی به عنوان مدیر کارگروه فناوری و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان علوم انسانی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی معرفی شد.

عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در این باره گفت: این کارگروه تعریف روشنی از فناوری در علوم انسانی ارائه دهد تا محققان علوم انسانی به حوزه فناوری ورود کنند چراکه این رویکرد منجر به حل مشکل کشور می‌شود.

نظر شما