شناسهٔ خبر: 67265897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

اقدامات مرکز افتا در حوزه امنیت سایبری

صاحب‌خبر -

مرکز مدیریت راهبردی افتا برای مقابله با حوادث سایبری و جلوگیری از حملات هکران به زیرساخت‌های کشور، ضمن تقویت صنعت داخلی افتا، علاوه بر راه اندازی پارک سایبری، سامانه ملی شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات (MDR) را ایجاد می‌کند.
حسین انصاری رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا در ششمین همایش مدیران سایبری سازمان‌ها و دستگاه‌ها ضمن بیان این خبر افزود: شرط برخورداری از امنیت سایبری کارآمد، خوب و موثر، بخش خصوصی قدرتمند و فعال در عرصه خدمات افتایی و محصولات فتایی است که مرکز مدیریت راهبردی افتا در حال ایجاد شرایط لازم برای افزایش توان رقابت آنان با رقبای خارجی و گسترش میزان استفاده از صنعت داخل در بخش امنیت سایبری است.

وی گفت: برای تقویت بخش خصوصی فعال در زمینه‌های امنیت سایبری، مرکز مدیریت راهبردی افتا همچنین فرآیند نظام‌مند کردن سامانه‌های خارجی امنیتی را در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا، استفاده از دو برند خارجی ممنوع و بکارگیری یک برند خارجی دیگر مشروط به موافقت و بررسی‌های فنی امنیتی این مرکز شده است.

انصاری همچنین از انتقال دانش، راه اندازی آزمایشگاه‌های ارزیابی مرجع با هدف افزایش اطمینان از خرید محصولات داخلی ، تعامل با شرکت‌های خارجی فعال در حوزه امنیت ، راه‌اندازی سامانه ملی شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات (MDR) و همچنین پارک سایبری بعنوان دیگر اقدامات مرکز مدیریت راهبردی افتا برای حمایت همه جانبه از صنعت افتا یاد کرد.

 ایجاد سامانه متمرکز ملی پایش وب عمیق ، فعال شدن اپراتورهای داخلی امنیت سایبری، راه‌اندازی مرکز عملیات سلسله مراتبی (SOC) و مدیریت متمرکز تهدیدات از دیگر اقداماتی است که مرکز مدیریت راهبردی افتا برای افزایش امنیت سایبری کشور در نظر گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا گفت: با انجام اقدام‌های امنیتی که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده، سازمان‌ها و دستگاه‌های دارای زیرساخت حیاتی، به سه گروه تقسیم شده و بر اساس این تقسیم بندی، توانمندسازی، بهبود معماری شبکه و خدمات رسانی فنی به آنها آغاز و چگونگی استفاده از اپراتورهای داخلی امنیت مشخص شده است.

انصاری با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی، جنگ تمام عیار سایبری را به ما تحمیل کرده‌اند، از اجرای طرح مهار و شکار تهدیدات سایبری و شکار صدها مورد تهدید سخن گفت و افزود: کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا با همکاری و همراهی مستقیم متخصصان IT سازمان‌ها، در حال اجرای دومین مرحله طرح مهار و شکار تهدیدات سایبری هستند و مشاوره‌های امنیتی را در اختیار راهبران سایبری سازمان‌ها قرار داده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا گفت: بین افتا، پدافند غیر عامل، پلیس فتا و مرکز ماهر بعنوان متولیان امنیت سایبری کشور، تعامل و همراهی کامل وجود دارد و رزو به روز بر این یکپارچگی افزوده می‌شود.

انصاری با تشریح تعدادی از حملات سایبری اخیر گفت: مرکز مدیریت راهبردی افتا آمادگی کامل دارد تا به سازمان‌ها و دستگاه‌های دارای زیرساخت حیاتی در پیاده سازی و اجرای طرح امن سازی مقابله با حوادث سایبری کمک کند.

وی افزود: مرکز مدیریت راهبردی افتا علاوه بر نقش راهبردی خود، به ناچار باید برای مقابله موثرتر با حملات سایبری در اقدامات اجرایی وارد شود و صرفا توصیه کننده نباشد.

رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا همچنین از راهبران امنیت سایبری سازمان‌ها و دستگاه‌های دارای زیر ساخت حیاتی ‌خواست تا بصورت مداوم و با اولویتی بالا، نسبت به بروزرسانی سیستم، شبکه و ابزارهای امنیت سایبری خود اقدام کنند و علاوه بر توجه به الزامات اعلامی مرکز افتا به آموزش هدف‌دار نیروهای بخش امنیت سایبری و تبادل دانش فنی اهتمام خاص داشته باشند.

نظر شما