شناسهٔ خبر: 67265815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری کرمان: ۷ نفر در پرونده فوتبال احضار شدند

رئیس کل دادگستری کرمان ضمن برشمردن اقدامات دستگاه قضا گفت: تمام ۷ نفر مرتبط با پرونده فساد فوتبال مس رفسنجان تفهیم اتهام شدند و ممنوع‌الخروج هستند که پس از صدور احکام قطعی اطلاعات بیشتر را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده به دادسراها، دادگاه‌ها و دادگاه‌های تجدید نظر وارد شده است، تاکید کرد: این میزان به معنای وقوع ۷۰۰ هزار نزاع و اختلاف نیست، زیرا پرونده‌ها در مراحل مختلف رسیدگی، به صورت جداگانه ثبت می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به اینکه آمار ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در سال گذشته ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، تصریح کرد: رشد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی از ابَرچالش‌های دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده نیز در محاکم استان رسیدگی و مختومه شده که این میزان ۱۵ درصد رشد داشته است و در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده‌ها ۹۸ درصد بوده است.

وی گفت: نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی استان کرمان نیز دو درصد رشد داشته است که نشان دهنده تلاش کارکنان دستگاه قضایی است.

ورودی پرونده‌ها به شورا‌های حل اختلاف ۱۱ درصد رشد داشته است 

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده در سال گذشته به شورا‌های حل اختلاف وارد شده که ۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و خروجی پرونده‌ها در این شورا‌ها نیز ۲۴۷ هزار و ۸۷۸ پرونده بوده است و نرخ رسیدگی به پرونده‌ها نیز ۹۹ درصد بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در استان کرمان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۱۰۶ شعبه صلحی، ۱۲۷ شعبه رائی و ۸۴ شعبه روستایی هستند.

وی تصریح کرد: مجموع اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف در استان کرمان، یک هزار و ۲۸۰ نفر هستند و در کنار این افراد ۵۰۴ صلح یار، ۱۷۴ میانجیگر و ۲۰۲ داور نیز فعالیت دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بااشاره به این مطلب که ۴۵ هیات صلح نیز در استان کرمان راه اندازی شده است، تاکید کرد: این هیات‌ها در کلانتری‌ها و پاسگاه ها، ادارات، مساجد حضور دارند تا در حوزه صلح و سازش فعالیت کنند.

 
انجام بالغ بر ۱۲۳ هزار ملاقات مردمی مقامات قضایی استان کرمان در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه انجام ملاقات‌های مردمی یکی از مهمترین برنامه‌های دستگاه قضایی است، تاکید کرد: در سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۹۸ مورد ملاقات مردمی در استان کرمان انجام شده است که از این تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۶ مورد ملاقات مردمی در مرکز استان انجام شده است که از این تعداد نیز دو هزار و ۶۴۰ مورد با رئیس کل دادگستری استان کرمان انجام شده است.

وی به ارائه ۶۸۹ مورد مشاوره قضایی در مساجد و مصلا‌های استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۷۱ مورد مشاوره به مردم در مساجد و مصلا‌ها انجام شده است.

رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در سال گذشته 

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شده است، گفت: در سال گذشته قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز در اراضی دولتی ۴۸۱ مورد بوده است

.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی ارزش ریالی اراضی اعاده شده به بیت المال را ۱۰۹ میلیارد تومان دانست و گفت: یک هزار و ۱۱۹ پرونده رسیدگی شده است.

وی اظهارداشت: در حوزه تعیین تکلیف اموال انبار‌های تملیکی نیز ۳ هزار و ۳۱۳ پرونده رسیدگی شده اند و براساس دستور فروش‌های صادر شده میزان فروش کالا‌ها ۱۹۱ میلیارد تومان بوده و به حساب خزانه دولت واریز شده است.

جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر دراستان کرمان

وی در ادامه با بیان اقدامات انجام شده در ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی نیز گفت: در سال گذشته مجموعا ۵۷ جلسه ستاد برگزار شده است و ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی شده است و حاصل اقدامات انجام شده این بوده است که از بیکار شدن ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر جلوگیری شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی تصریح کرد: جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی و احیای ۵۱ واحد تولیدی تعطیل شده و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید نیز در سال گذشته محقق شده است.

وی ادامه داد: در ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات حقوقی و قضایی ۱۶۴ واحد تولیدی بررسی و برای حل مشکلات آن‌ها ۳۳۲ مصوبه انجام و پیگیری شده است.

هفت نفر در رابطه با پرونده فساد فوتبال به دستگاه قضایی احضار شدند/ متهمان ممنوع الخروج هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در رابطه با پرونده مطروحه درباره فساد فوتبال، تاکنون هفت نفر احضار و تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی افزود: شاکی اول این پرونده شرکت مس استان است و این مساله مربوط به سه سال قبل است که پس از دریافت گزارش و انجام اقدامات تخصصی، پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب رفسجان ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع از عناوین مطروحه در این پرونده است، در مجموع سه نفر مربوط به فدراسیون فوتبال کشور از جمله یکی از مسئولان سابق سازمان لیگ، یکی از مسئولان سابق کمیته داوران و یکی از مسئولان سابق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ، دو نفر از مسئولان و سردبیران ورزشی و دو نفر هم از مسئولان سابق مس رفسنجان در این پرونده متهم هستند. 

وی تصریح کرد: در مجموع سه نفر از متهمان این پرونده بازداشت بوده اند که یکی از آن‌ها با قرار قانونی آزاد شده‌اند و دو نفر در زندان هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تمامی متهمان این پرونده ممنوع الخروج شده‌اند و کار‌های کارشناسی پرونده در حوزه قضایی رفسنجان در دست انجام است و اگر در تحقیقات به اشخاص دیگری برسیم، احضار و تحقیقات جامع و کامل انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: پس از صدور احکام قطعی و لازم الاجرا، محکومان و میزان محکومیت‌ها از طریق روابط عمومی به اطلاع مردم خواهد رسید.

تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته قوه قضاییه در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان، حضور در گلزار شهدای کرمان و ادای احترام به مقام شامخ شهدا را نخستین برنامه بزرگداشت هفته قوه قضاییه در استان کرمان ذکر کرد و گفت: برگزاری نشست مطبوعاتی، حضور مقامات قضایی و مدیران دستگاه‌های تابعه در برنامه‌های رسانه ای، تجلیل از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران، تجلیل از قضات و کارمندان نمونه دادگستری که در طول سال اقدامات شاخصی را به انجام رسیده‌اند.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی به برگزاری سومین همایش محوری و بزرگ قوه قضاییه با حضور مسئولان ارشد استانی نیز اشاره کرد و گفت: این همایش روز پنجشنبه از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: حضور در مصلا‌ها و سخنرانی قبل از خطبه‌ها، برگزاری میز‌های خدمت برای ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی به مردم و بررسی مشکلات قضایی مردم، برگزاری جشن بزرگ عید ولایت برای خانواده کارکنان قضایی و اداری دادگستری کل استان کرمان همزمان با عید مبعث، سرکشی مدیران قضایی از زندان‌های استان و بررسی مشکلات زندانیان و آزادی حداقل ۵۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد به همت ستاد دیه استان از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه متناظر این برنامه‌ها در تمامی حوزه‌های قضایی استان کرمان نیز برگزار می‌شود، اظهارداشت: دیدار مسئولان قضایی با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و دیدار مسئولان قضایی شهرستان‌ها با ائمه جمعه هر شهرستان از دیگر برنامه‌های بزرگداشت هفته قوه قضاییه در استان کرمان است که این دیدار در مرکز استان با تحت عنوان سلسله جلسات «اخلاق در مکتب حاج قاسم سلیمانی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی ادامه داد: بازدید‌های نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار کرمان از مجتمع‌های قضایی استان به منظور تقدیر و تشکر از زحمات قضات و کارکنان اداری نیز به مناسبت هفته قوه قضاییه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر نیز توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با همکاری دادگستری استان برنامه ریزی شده است و یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه در این آیین، گرامی داشته خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌های هفته قوه قضاییه به دلیل نزدیک بودن ایام پایانی هفته قوه قضاییه با برگزاری انتخابات، برنامه‌ها از دو روز زودتر آغاز شده است. 

انجام دو هزار و ۵۷۶ بازدید از زندان‌های استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان ها، دو هزار و ۵۷۶ بازدید قضات و مسئولان قضایی از زندان‌ها انجام شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی به صدور ۱۷ هزار و ۹۹۱ احکام جایگزین حبس در اجرای سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیز اشاره و بیان کرد: استقرار شعب ویژه شورای حل اختلاف در تمامی زندان‌های استان کرمان و ایجاد زمینه آزادی ۱۰۷۳ نفر از مددجویان زندان‌ها با جلب رضایت شکات از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای سیاست حبس زدایی بوده است که از این تعداد ۲۷ مورد مربوط قصاص بوده است.

وی برگزاری مستمر جلسات ستاد دیه استان و ایجاد زمینه آزادی ۳۰۶ مددجوی جرایم غیرعمد، ازادی ۵۲ نفر با اقدامات انجمن حمایت زندانیان، برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو و بهره مندی ۵۶۰۱ نفر از محکومان از عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی و توسعه دادرسی الکترونیکی به منظور تسهیل رسیدگی به پرونده ها، ایجاد دو هزار و ۵۳۳ اشتغال برای زندانیان و پرداخت چهار و نیم میلیارد تومان حق الزحمه به زندانیان و ایجاد ۱۰۰ کارگاه تولیدی در زندان‌ها به میزان ۱۴ هزار مترمربع و اختصاص ۷۳۴ هکتار از باغات و مزارع کشاورزی برای ایجاد اشتغال مددجویان از دیگر اقدامات انجام شده به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بوده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اولین مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای کشور در زندان مرکزی کرمان راه اندازی شده است، گفت: در سال گذشته ۷ هزار و ۱۶۸ زندانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته اند و بالغ بر ۵ هزار نفر گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند که پس از آزادی از زندان می‌توانند با استفاده از این گواهینامه هابه ایجاد اشتغال برای خود بپردازند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: امسال ۸ هدف از اهداف سند تحول قضایی در اولویت کاری است و ۱۴ کارگروه برای اجرای این اهداف تشکیل شده و مسئولیت هر کارگروه به یکی از معاونین سپرده شده است.

تقدیر از همراهی رسانه‌ها در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه از همراهی‌های رسانه در انعکاس رویداد‌ها و خدمات دستگاه قضایی به مردم تقدیر کرد و گفت: در ایام پیش رو باید چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان موضوعی بسیار با اهمیت برگزار شود و سرنوشت حداقل چهار سال آینده کشور رقم خواهد خورد و امیدواریم که بهترین‌ها برای این نظام و کشور رقم بخورد.

انتهای پیام/

نظر شما