شناسهٔ خبر: 67265341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رییس دادگستری زرند:

عالی‌ترین آرای متقن در زرند صادر شده است

فرحبخش صدور آرای متقن و برخورد قاطع با سارقین و کاهش سرقت را از مهم‌ترین دستاورد‌های دستگاه قضایی زرند طی پارسال عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل فرحبخش در نشست خبری با اصحاب رسانه، کسب رتبه‌اول عملکردی در استان، کاهش ۸ درصدی ورودی پرونده به دستگاه قضایی، افزایش قریب به ۵ درصد نرخ رسیدگی، صدور آرای متقن و برخورد قاطع با سارقین و کاهش سرقت را از مهم‌ترین دستاورد‌های دستگاه قضایی زرند طی پارسال عنوان کرد و گفت: اجرای سند تحول و تعالی دستگاه قضایی در دستور کار دستگاه قضایی زرند قرار دارد.

وی بیان داشت: دستاورد‌های دستگاه قضایی زرند با استناد به آمار‌های موجود مطابق برنامه ریزی اولویت دار در سال ۱۴۰۲ قابلیت ارزیابی برای بررسی میزان موفقیت‌ها را دارد.

رییس دادگستری زرند افزود: در بخش‌های مورد تاکید، مهم‌ترین موضوع جرم سرقت است که در زرند با اولویت یافتن پیشگیری از وقوع جرم و اقدامات صورت گرفته نهاد‌های متولی و با مدیریت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در اجرای دستورالعمل شورای امنیت کشور و صدور آرای قاطع از جمله تبعید در مقابله با جرم سرقت شاید بتوان گفت برای اولین بار با کاهش ۸ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ این جرم از صدر جرائم خارج و برای اولین بار به دومین اولویت جرائم در حوزه قضایی زرند تبدیل شده است.

این مقام قضایی در ادامه به کاهش کلی آمار ورودی پرونده به دستگاه قضایی زرند اشاره کرد و افزود: در مجموع ۵ درصد ورودی پرونده در زرند کاهش یافته که رانندگی بدون پروانه با کاهش ۵۶ درصدی و تخریب با کاهش ۲۱ درصد آمار بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده اند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری این شورا در شهرستان‌ها گفت: طی پارسال در زرند ۲۲ شورای پیشگیری از وقوع جرم به طور منظم و هر دو هفته یکبار برگزار شده و با جرائم اولویتی از جمله سرقت، تصادفات، خشونت و آسیب‌های مبتلابه شهرستان و مطالبات مردمی برگزار شده که با پیگیری اجرای مصوبات، ضمن کاهش برخی از جرایم از جمله سرقت، از گسترش آسیب‌های اجتماعی شهرستان جلوگیری شده است. 

رییس حوزه قضایی زرند به سیاست خدمات غیر حضوری و الکترونیک در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: با ابلاغ دادگاه اجرای دادگاه برخط الکترونیک، اولین دادگاه برخط علنی استان که طرفین پرونده به صورت غیرحضوری در جلسه رسیدگی حاضر شده در زرند زرند برگزار و در سال ۱۴۰۲، تعداد ۹ دادگاه علنی برگزار شده که تلاش برای نهادینه کردن این سیاست و افزایش آمار برگزاری این جلسات طی امسال در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بهره گیری از خدمات الکترونیک در صدور مجازات‌های شهرستان نیز یافت می‌شود و در این خصوص با وجود کمبود‌ها و محدودیت‌ها هم اکنون تعداد ۹ نفر از زندانیان شهرستان با پابند الکترونیک در حال گذران دوران محکومیت خود هستند که پیگیری برای افزایش پابند‌های موجود در شهرستان ادامه دارد.

فرحبخش گفت: در حوزه دادرسی الکترونیک و دادرسی برخط، زرند دارای بیشترین آمار در سطح استان است و از طرفی جلسات رسیدگی برای زندانیان به صورت غیرحضوری و صد در صد الکترونیکی برگزار می‌شود. 

رییس حوزه قضایی زرند حبس زدایی را از اقدامات مهم دستگاه قضایی دانست و افزود: با حرکت به سوی عدالت ترمیمی طی پارسال، ۱ هزار و ۲۲۵ مجازات جایگزین حبس در زرند صادر شده که به نظر در این حوزه نیز شهرستان زرند رتبه اول استان را دارا باشد، چرا که با اعلام آمار رسمی، میزان آمار مجازات‌های جایگزین در استان بیش از ۱۰ درصد آرای صادره با موضوع فوق مربوط به حوزه قضایی زرند بوده و از سویی دیگر نیز ۲۳ مورد رای مبنی بر انجام خدمات عمومی رایگان از سوی قضات محاکم زرند نیز صادر شده که جای قدردانی از همکاران قضایی شهرستان را دارد.

وی تصریح کرد: علی رغم برخورد قاطع با جرائم خشن و کشف حجاب سازمان یافته تا به امروز در خصوص کشف حجاب، قریب به ۱۰۰ پرونده حکم صادر شده که در اکثریت آن‌ها با در نظر گرفتن احوال افراد برای تحقق عدالت ترمیمی، آرای جایگزین از جمله شرکت در دوره آموزشی ریحانه‌های بهشتی صادر شده تا نسبت به این موضوع اجتماعی رویکردی آموزش محور و فرهنگی در نظر گرفته شود.

رییس دادگستری زرند گفت: حل و فصل پرونده‌ها به صورت مسالمت آمیز و خارج از دستگاه قضایی با اجرای برنامه مصلحین و حکمین قرآنی در شهرستان با جدیت در حال پیگیری است و بدین منظور با ارجاع ۴۶۷ پرونده به مصلحین، تعداد ۳۲۰ مورد آن‌ها که قریب به ۵۰ درصد موارد ارجاعی می باشد،  به سازش منجر شده که رقم قابل توجهی است.

فرحبخش به سامانه سجام به عنوان مسیر انتقال گزارش دیده بانان مردمی به دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: بیشترین میزان ثبت نامی سجام طی پارسال متعلق به شهرستان زرند بوده، به گونه ای که قریب به ۶۰۰ عضو جدید در این سامانه ثبت نام شده که با اخذ گزارشات مردمی، گزارش های واصله به طور مستمر از طریق دادستان شهرستان پیگیری می شود.

وی به اجرای دستورالعمل اتقان آرا اشاره کرد و صدور آرای قضایی متقن را آیینه ای تمام قد از اقدامات عدالت گستر قوه قضاییه خواند و تصریح کرد: در دومین جشنواره آرای برتر دادگستری استان کرمان که برگزار شد، ۶ رأی صادره از محاکم قضایی شهرستان زرند حائز رتبه برتر شدند، به گونه ای که رای اول حوزه خانواده و حقوقی که به جشنواره ملی آرای برتر راه یافته متعلق به زرند بوده و از سویی رای دوم حوزه خانواده و کیفری و نیز ۲ رای سوم مشترک حقوقی و نیز رای سوم خانواده در زرند صادر شده اند.

نظر شما