شناسهٔ خبر: 67265152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رشد اقتصادی تنها متکی به سرمایه گذاری نیست

یک نماینده مجلس گفت: رشد اقتصادی تنها متکی به سرمایه‌گذاری نیست، زیرا امروز مدل‌های مختلفی برای رشد اقتصادی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر سرمایه گذاری در تحقق رسد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه، گفت: در زمانی که مساله رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ ما تاکید کردیم که این رشد قطعاً متکی به سرمایه‌گذاری نیست لذا امروز مدل‌های مختلفی برای رشد اقتصادی وجود دارد و این مدل‌ها بر اساس فناوری، بهره‌وری و مدل‌های دیگر است.

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: مدلی که بر مبنای سرمایه‌گذاری صرف است تقریباً تاریخ مصرف آن گذشته و اصل این حرف که رشد اقتصادی متمرکز بر سرمایه‌گذاری نیست، حرف درستی است. با این حال در این بخش سهمی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد و از این رو در برنامه هفتم توسعه چند درصد از مسائل تأثیرگذار بر رشد اقتصادی بر روی بهره‌وری متمرکز، و ۵ درصد نیز معطوف به سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: در زمینه سهم ۵ درصدی سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی بر اساس برنامه‌هایی که داشتیم تقریباً سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم که بخشی از آن در بودجه‌های عمرانی موجود بوده و بخشی از آن از منابع بانکی تأمین می‌شود. البته حتماً بخش دیگری از آن باید از طریق جذب سرمایه‌گذاری انجام شود.

زنگنه در مصاحبه با خانه ملت با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی سرمایه‌گذاری امری مهم قلمداد شد، خاطرنشان کرد: به نظر بنده نه می‌توان به راحتی گفت که رشد اقتصادی تنها متکی به سرمایه‌گذاری است و نه می‌توان گفت که باید به طور کل این مسئله را حذف کرد. چرا که در این صورت این موضع‌گیری غیرعلمی تلقی خواهد شد.

نظر شما