شناسهٔ خبر: 67264905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مرجعیت سیاسی و فرهنگی را از دست دادیم

فریدون جیرانی فیلم ساز و تحلیل‌گر و کارشناس سینما، با مازیار میری نویسنده و کارگردان طی گفت وگویی به بررسی وضعیت سینما در شرایط حاضر

صاحب‌خبر -

فریدون جیرانی فیلم ساز و تحلیل‌گر و کارشناس سینما، با مازیار میری نویسنده و کارگردان طی گفت وگویی به بررسی وضعیت سینما در شرایط حاضر پرداختند .

به گزارش اعتماد آنلاین ، در بخشی از این برنامه آنها درباره تغییرات نسل ها و  خواسته هایشان و همچنین شرایط سیاسی حال حاضر کشور صحبت می کنند.

 

جیرانی : این مدیریت‌ها در شهر نمی‌چرخند؟ در یک کافی‌شاپ و رستوران نمی‌نشینند؟ نمی‌بینند که همه چیز تغییر کرده؟

من می‌گویم چرا به خانه خودشان نگاه نمی‌کنند.

جیرانی: بله درست می‌گویید (با لبخند)

 به نظرم بچه‌های دوستان بزرگ شدند و در این سال‌ها زندگی می‌کنند

جیرانی : اصلاً تفکر عوض شده  شهر دیگر  شهر سابق نیست.

اصلاً نیست. حتی شهرستان‌ها و روستاهای ما هم کاملاً شبیه شهر هستند. همان گفت‌وگوها و اتفاق‌ها هست.

جیرانی: واقعا قرار نیست این‌ها را بررسی کنند و بفهمند که چه اتفاقی افتاده؟

به همین خاطر می‌گویم بعضی وقت‌ها نمی‌توانیم به سادگی بگوییم دوستان نمی‌دانند. به نظرم بعضی وقت‌ها می‌دانند.

جیرانی: در برنامه شیوه نماینده اصولگرا گفت سه اعتراض مهم داشتیم ۹۶، ۹۸، ۱۴۰۱. این‌ها خیلی اعتراضات مهمی هستند و باید جدی بگیریم. این سه اعتراض نشانه نارضایتی است. نماینده اصولگرا گفت نه نماینده اصلاح‌طلب.

همانطور که شما گفتید ما مرجعیت را از دست دادیم.

جیرانی: یک عده می‌خواستند از دست بدهیم.

مرجعیت سیاسی و فرهنگی را از دست دادیم. حتی در یک دوره‌ای می‌بینید اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراهایی که در کشور پایگاه دارند و نمی‌توانید این‌ها را از بین ببرید، این‌ها را کنار می‌گذاریم...

جیرانی: ما می‌خواستیم طبقه را نابود کنیم. دقیقاً همان اتفاقی که زمان شاه در مجلس ۲۱ افتاد الان هم افتاد که طبقه را حذف کردند و گفتند انقلاب سفید طبقه ندارد، آقای مجید محسنی و حبیبی نماینده شدند. چهار تا روزنامه‌نگار طبقه شدند. الان هم نماینده‌ها را نگاه کنید معلوم نیست پایگاه طبقاتی اینها چیست.

از ادبیاتی که سیاسیون ما الان با هم صحبت می‌کنند کاملاً معلوم است که شرایط چه شده است. یادم است در دوره‌های انقلاب اول و شکافی که بین اصولگرا و اصلاح‌طلب بود یک روحانیت مبارز بود و و یک روحانی مبارز، ولی همچنان هر دو پایگاهی داشتند و با احترام با هم گفت‌وگو می‌کردند.

جیرانی: در مجلس سوم ما شرکت کردیم که به نمایندگان روحانیون رای بدهیم که روحانیون پیروز شدند. در مجلس چهارم روحانیت پیروز شد. در مجلس پنجم باز شرکت کردیم که روحانیون را به ترتیب مجاهدین انقلاب، احزاب بودند و هویت داشتند.

بله. این ندانستن نیست. اتفاقاً به نظرم با یک برنامه مرجعیت و گفت‌وگو از بین رفت و شکل گفت‌وگویی که الان شکل گرفته، یک نماینده تازه که همچنان عمرش به ۳۰ سال نمی‌رسد راجع به نمایندگان گذشته مجلس، کسانی که در دوره‌های مختلف بودند با فحاشی و لفظ بد حرف می‌زند و می‌گوید ما اصلاً این اتفاقات را قبول نداریم ما باید این شکلی برخورد کنیم.

 

 

نظر شما