شناسهٔ خبر: 67264590 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

سرنوشت افزایش حقوق سالانه

چرا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان واریز نشد؟

واریز حقوق خرداد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ابه پایان رسید ، قرار بود با حقوق تیر مابه‌التفاوت حقوق فروردین نیز پرداخت شود. آیا این مابه‌التفاوت واریز شد؟

صاحب‌خبر -
 

به گزارش صراط به نقل از مهر واریز حقوق خرداد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ابه پایان رسید ،  قرار بود با حقوق تیر مابه‌التفاوت حقوق فروردین نیز پرداخت شود. آیا این مابه‌التفاوت واریز شد؟

براساس آخرین پیگیری‌ها از مدیران سازمان تامین اجتماعی قرار بود مابه‌التفاوت حقوق فروردین نیز با حقوق تیر پرداخت شود. اما آنطور که مخاطبان  می‌گویند از روز گذشته تاکنون فقط حقوق خرداد واریز شده و خبری از پرداخت مابه‌التفاوت وجود ندارد.

در اولین واریزی‌ امسال پس از اعمال طرح متناسب‌سازی و افزایش حقوق سالانه، گروهی از بازنشستگان مبلغ کمتری دریافت کردند. این واریزی‌ها در اردیبهشت اصلاح شد. همچنین مدیران سازمان تامین اجتماعی گفتند که مابه‌التفاوت حقوق فروردین را نیز واریز می‌کنند.

ابتدا قرار بود با حقوق اردیبهشت واریز شود که انجام نشد. پس از آن مسئولان وعده دادند که در پایان خرداد مابه‌التفاوت‌ها واریز می‌شود. اما بازنشستگان در ماه قبل نیز این پول را دریافت نکردند.

طبق آخرین وعده‌ها قرار بود با واریز حقوق خرداد  مابه‌التفاوت‌ها نیز واریز شود. اما مخاطبان می‌گویند این پول را دریافت نکرده‌اند. پیگیری‌ها حاکی از این است که نقدینگی برای پرداخت مابه‌التفاوت وجود ندارد.

«من امروز مستمری گرفتم ولی خبری از پرداخت ماب التفاوت بازم نیست این آقایون خودشون را مسخره کردند ویا فکر میکنند ما یادمون میره»

«پس چرا مابه التفاوت فروردین رو به ماندادن …ما با این حقوق کم چه کنیم با این کرایه های گرون …والا بلا کم میاریم دوملیون اجاره خونه میدم دیوانه شدم بخدا ازاین وضع»

پرداخت مابه‌التفاوت به دو هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، اما سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت آن مشکل مالی دارد. این سازمان همچنین برای پرداخت حقوق‌ها حدود شش هزار میلیارد تومان کسری دارد. بنابراین سازمان تامین اجتماعی حتی برای واریز حقوق بازنشستگان نیز مشکل دارد.

طبق خبر‌های رسیده میزان اضافه حقوق بازنشستگان بانک صادرات در خردادماه نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

حقوق فروردین ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری بانک صادرات با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی همراه بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال هزار چهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین هزار چهارصد و سه اعمال می‌شود.

حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری بانک صادرات با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی همراه خواهد بود.

واریز حقوق با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور و براساس مصوبه هیئت وزیران انجام شده است.

مرتضوی درخصوص این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باتوجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود اجرا خواهد شد اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند آن اصلاحیه هم اصلاح شود قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال هزار چهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین هزار چهارصد و سه اعمال می‌شود. تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.

فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه ۱۲ و گروه ۱۶ شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.

جمع حکم = ۲۶۱۶۵۶۴۵۷

کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =۳۶۱۵۹۱۰۱

حقوق مشمول کسورحکم فوق = ۲۲۵۴۹۷۳۵۶

۹۰ درصد حقوق مشمول کسور فوق= ۲۰۲۹۴۷۶۲۰ می باشد.

حکم بازنشسته مدیر قبل از۱۴۰۰ با سی سال سابقه و گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ درحال حاضر مساوی ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ می باشد.

تفاوت حقوق بازنشستگان باشاغل فوق مساوی :

۲۰۲۹۴۷۶۲۰ منهای ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ میباشد که حاصل ۵۰۹۳۵۸۲۸ ریال می باشد.

۴۰ درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با ۲۰۳۷۴۴۳۱ ریال است.

بنابراین ملاک کل حکم شاغل نیست.

گمانه زنی هایی صورت گرفت که زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ خواهد بود و ما به التفاوت های فروردین و اردیبهشت نیز از این ماه پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

داود منظور، روز شنبه ۱۲ خرداد در نشست خبری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان افزود: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سال اجرایی شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد بخش دولتی پیش‌بینی قانون بودجه با همکاری مجلس تصویب کردیم تا این پرداخت ها بدون اختلال رخ دهد به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت مبلغ نهایی شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

 

 

نظر شما