شناسهٔ خبر: 67264568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

فیلم | ایستگاه راه آهن بائیون گوآنگژو نماد فناوری معماری چین

صاحب‌خبر -

کشور چین طی سال های اخیر رشد بسیار چشمگیر و فزاینده ای در زمینه توسعه شبکه راه آهن خود داشته است.

تین نیوز

ایستگاه های راه آهن در تمام جهان، نشانگر میزان توسعه یافتگی و تاریخ صنعت ریلی آن کشور است. به همین دلیل، کشورها معمولا در کنار ساخت ایستگاه های راه آهن جدید و مدرن در شهرهای مختلف خود، همواره سعی در نگهداری از ابنیه تاریخی ریلی و ایستگاه هایی می کنند که گواه قدمت آنها در صنعت حمل و نقل ریلی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، کشور چین طی سال های اخیر رشد بسیار چشمگیر و فزاینده ای در زمینه توسعه شبکه راه آهن خود داشته است. اگرچه تاریخچه حضور راه آهن در چین به اواخر قرن نوزدهم بازمیگردد، اما عمده نمادهای ریلی این کشور سازه هایی مدرن و جدید التاسیس بوده و میزان بهره وری آنها از فناوری های مدرن بسیار چشم نواز و در برخی موارد متحیر کننده است.

به همین دلیل، در این بخش سری به ایستگاه راه آهن جدید التاسیس بائیون در شهر گوآنگزو چین زده ایم تا با فناوری معماری چینی ها در بش راه آهن بیشتر آشنا شویم.

ایستگاه راه آهن بائیون گوانگژو

شهر گوانگژو را می توان قلب بسیاری از بخش های اقتصادی چین به ویژه صنایع مرتبط با اقتصاد دیجیتال و الکترونیک دانست. حضور بسیاری از شرکت های بزرگ و مشهور فناوری جهان در این شهر منجر به اهمیت استراتژیک آن شده است. از سوی دیگر، با توجه به صنعتی بودن ماهیت شهر، هر روزه تعداد زیادی از شهروندان چینی مشغول رفت و آمد به گوآنگژو بوده و پیش بینی ها حاکی از افزایش تعداد شهروندان در تردد به این شهر طی سال های آتی است.

به همین دلیل، ساخت ایستگاه راه آهن مدرن و با امکانات ویژه که علاوه بر تامین نیازهای ترافیک شهروندان، می تواند میزبان خوبی برای تجار و گردشگران خارجی در گوآنگژو باشد.

با اتکا به همین رویکرد، «ایستگاه راه آهن بائیون گوآنگژو» در سال ۲۰۲۳ پس از سه سال کار شبانه روزی و با هدف توسعه گوآنگژو به عنوان هاب مرکزی اقتصاد دیجیتال چین ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این ایستگاه از معماری و امکانات بسیار بی نظیری برخوردار بوده و از زمان راه اندازی تاکنون، نه تنها به عنوان ایستگاه راه آهن قرار گرفته، بلکه به یکی از مراکز تفریحی شهروندان در گوآنگژو نیز تبدیل شده است.

شهروندان می توانند با مراجعه به ایستگاه راه آهن بائیون، هر نوع قطار دلخواه خود را سوار شوند. هر روزه انواع مختلفی از قطارهای دیزلی عادی کم سرعت، قطارهای سریع السیر و البته قطارهای حومه ای در این ایستگاه تردد دارند. از ایستگاه راه آهن گوانگژو تقریبا می توان به تمام شبکه ریلی چین دسترسی داشت. مساحت ایستگاه بائیون حدود ۴۵۳ هزار متر مربع بوده دارای ۲۴ خط ورودی و خروجی است.

همچنین، وجود ۲۱ سکوی مسافری این ایستگاه را به یکی از مدرن ترین ایستگاه های قاره آسیا تبدیل کرده است. ایستگاه بائیون دارای هفت طبقه مجزا بوده که سه طبقه در زیر زمین و چهار طبقه نیز در روی زمین قرار دارند.

اما در ساختار جدید TOD گوآنگژو، به ایستگاه بائیون جایگاه خوبی تخصیص داده شده است. این ایستگاه تنها ۲۰ کیلومتر با فرودگاه بین المللی گوآنگژو، ۵ کیلومتر تا ایستگاه راه آهن گوآنگژو و تنها ۲ کیلومتر از شهر جدید گوآنگژو فاصله دارد. نکته مثبت دیگر این ایستگاه اینکه قطار سریع السیر میان پکن و گوآنگزو به صورت مستقیم از این ایستگاه حرکت کرده که امکان دسترسی شهروندان به پایتخت چین را تا حد بسیار زیادی تسهیل می کند.

از نگاه زیست محیطی نیز طراحان ایستگاه راه آهن بائیون سنگ تمام گذاشته و به هر طرف که نگاه کنید، مجموعه ای از گیاهان سبز را ملاحظه میکنید که سرزندگی و نشاط را به سازه عظیم الجثه ایستگاه می بخشد. تمامی بخش های این سازه نیز از نوع ساختمان های سبز بوده و میزان مصرف انرژی برای روشنایی و تهویه ایستکاه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

برای ساخت سازه های متعلق به ایستگاه ریلی بائیون بیش از ۱۱۸ هزار تن فولاد استفاده شده و وزرن سقف یکپارچه آن حدود ۸۱۰۰ تن است. مساحت زیربنای ایستگاه به اندازه ۱۳ زمین فوتبال است که با این فرمول، می توان میزان وسعت آن را حدس زد. اما اگر مجموع مساحت سقف و سطوح کل ایستگاه (شامل طبقات) را اندازه بگیریم با عدد ۹۵ هزار متر مربع روبرو خواهیم شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما