شناسهٔ خبر: 67264175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تاثیر زیست‌محیطی جنگ غزه؛ سلاح‌های انفجاری ۳۹ میلیون تن زباله تولید کرده است

جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه هشدار‌های کارشناسان را در زمینه‌های مختلف در پی داشته که یکی از این هشدار‌ها درباره پیامد‌های زیست‌محیطی این جنگ است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سازمان ملل در گزارشی در مورد اثر‌های زیست‌محیطی جنگ غزه گفت که درگیری در این باریکه باعث ایجاد آلودگی بی‌سابقه خاک، آب‌وهوا شده که سیستم‌های بهداشتی را نابود کرده و هزاران تن زباله از مواد منفجره باقی گذاشته است.

براساس ارزیابی اولیه تازه از برنامه محیط زیست سازمان ملل، جنگ جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به‌سرعت پیشرفت‌های محدود را در بهبود تاسیسات نمک‌زدایی و تصفیه فاضلاب منطقه، احیای تالاب ساحلی غزه و سرمایه‌گذاری در تاسیسات برق خورشیدی معکوس کرده است. 

در این گزارش آمده است که سلاح‌های انفجاری حدود ۳۹ میلیون تن زباله تولید کرده است. اکنون هر متر مربع از نوار غزه با بیش از ۱۰۷ کیلوگرم (۲۳۶ پوند) زباله پر شده است. 

در این گزارش آمده است که این میزان بیش از ۵ برابر زباله‌های تولید شده در نبرد موصل عراق در سال ۲۰۱۷ است.

این گزارش با تاکید بر اینکه پاک‌سازی آوار‌ها سال‌ها طول می‌کشد و با توجه به کمبود زمین‌های موجود در غزه یک چالش بزرگ خواهد بود، تصریح کرد که این روند باید در تلاش‌های بازسازی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین تاکید شده که سیستم‌های مدیریت زباله جامد متحمل تخریب گسترده‌ای شده‌اند و گزارش شده که از هر ۶ تاسیسات غزه، ۵ مورد آسیب دیده است.

اینگر آندرسن، مدیر اجرایی برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل گفت: همه این‌ها به‌شدت به سلامت مردم، امنیت غذایی و انعطاف‌پذیری غزه آسیب می‌زند. محیط غزه پیش از درگیری‌های مکرر، رشد سریع شهری و تراکم بالای جمعیت رنج می‌برد. 

ارزیابی سازمان ملل به نگرانی‌ها در مورد بحران انسانی در حال گسترش و هزینه‌های زیست‌محیطی جنگ اضافه کرده است.

اوغان داربشایر، محقق ارشد در موسسه غیردولتی کانفلیکت اند اینوایرومنت در انگلیس، می‌گوید: درک اثر‌های زیست‌محیطی جنگ یک چالش بزرگ زمان ما است. تاثیر‌ها نه تنها در محلی که درگیری در حال وقوع است احساس می‌شود، بلکه ممکن است در مقیاس جهانی از طریق انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جابجا شده یا حتی احساس شود.

تخریب سیستم‌های بهداشتی اولیه

ارزیابی سازمان ملل از کیفیت محیط زیست فلسطین در دسامبر ۲۰۲۳ از برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل برای بررسی خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی می‌شود. برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل موظف است به کشور‌ها در زمینه کاهش آلودگی و کنترل در مناطق تحت تاثیر درگیری مسلحانه یا تروریسم کمک کند.

به دلیل نگرانی‌های امنیتی و محدودیت‌های دسترسی، سازمان ملل در گزارش خود از بررسی‌های سنجش از راه دور و داده‌های نهاد‌های فنی فلسطینی و همچنین ارزیابی خسارت‌های بانک جهانی استفاده کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که سیستم‌های آب، فاضلاب و بهداشت نوار غزه اکنون تقریبا به‌طور کامل از بین رفته‌اند و ۵ کارخانه تصفیه فاضلاب غزه تعطیل شده‌اند. 

براساس گزارش سال ۲۰۲۰ برنامه توسعه سازمان ملل، اشغال‌گری طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی قبلا چالش‌های زیست‌محیطی بزرگی را در سرزمین‌های فلسطینی از نظر کیفیت و در دسترس بودن آب ایجاد کرده است.

در آن زمان بیش از ۹۲ درصد از آب نوار غزه برای مصرف انسان نامناسب تشخیص داده شده بود. 

نوار غزه یکی از بالاترین تراکم پنل‌های خورشیدی روی پشت بام را در جهان داشت، به‌طوری که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ سیستم خورشیدی روی پشت بام ساختمان‌های نوار غزه را تخمین زده بود. 

اما رژیم صهیونیستی از آن زمان تاکنون بخش بزرگی از زیرساخت‌های خورشیدی در حال رشد غزه را نابود کرده و پانل‌های شکسته می‌توانند آلاینده‌های سرب و فلز‌های سنگین را به خاک نشت دهند.

از زمان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر، تلاش‌های مکرر برای ترتیب دادن آتش‌بس شکست خورده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از پایان دادن به جنگ قبل از آنچه شکست دادن مقاومت و آزادی شهرک‌نشینان زندانی خوانده، امتناع می‌کند.

داربشایر گفت: با نگاهی به مقیاس تخریب محیط زیست، به عقیده من، مناطق وسیعی از غزه در طول یک نسل به وضعیت امن بازگردانده نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما