شناسهٔ خبر: 67263948 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«معرفی زیباشناسی؛ زیباشناسی فلسفی به زبان ساده» منتشر شد

چه چیزی زیباست؟

«معرفی زیباشناسی؛ زیباشناسی فلسفی به زبان ساده»، اثر دیوید فنر و با ترجمه داود میرزایی منشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «معرفی زیباشناسی؛ زیباشناسی فلسفی به زبان ساده»، اثر دیوید فنر و با ترجمه داود میرزایی منتشر شد.

درست است که زیباشناسی به عنوان رشته‌ای مستقل در قرن هجدهم پا به عرصه نهاد، اما سابقه تأمل فلسفی در باب زیبایی و هنر به عهد باستان برمی‌گردد. فنر در این کتاب، بیانی ساده اما دقیق و روشن از این ماجرای فکر فلسفی درباره هنر و زیبایی و مسائل مربوطه به دست می‌دهد و برای این کار کتابش را به چهار قسمت تقسیم می‌کند. در قسمت اول به معنا و گستره واژه زیباشناختی می‌پردازد و اهمیت تجربه‌های زیباشناختی و ویژگی‌های زیباشناختی را تحلیل می‌کند.

در قسمت دوم طی سه فصل به ماهیت ابژه‌های زیباشناختی تعریف هنر و مفهوم آفرینش و باز آفرینی می‌پردازد. قسمت سوم به کاوش در معنای هنر اختصاص دارد و به مسائلی همچون تفسیر هنر و سانسور هنر می‌پردازد. قسمت چهارم به داوری هنری اختصاص دارد که با شرح سه رویکرد سنتی در تعریف زیبایی یعنی فرمالیسم، سوبژکتیویسم و ناتورالیسم آغاز می‌شود و نهایتاً به نقد هنری می‌رسد و شرح مفصل و روشنگری از چهار مولفه اصلی بازنگری نقادانه هنری، یعنی توصیف، اطلاعات، تفسیر و ارزشیابی به دست می‌دهد.

القصه، وضوح بیان فنر در سراسر کتاب و نحوه تقسیم‌بندی مطالب به گونه‌ای است که بسیار به کار علاقه‌مندان به زیباشناسی و فلسفه هنر در تمام سطوح می‌آید.

«معرفی زیباشناسی؛ زیباشناسی فلسفی به زبان ساده»، در ۲۸۰ صفحه و به قیمت ۲۸۰ هزار تومان، توسط نشر نگاه معاصر روانه بازار شد.

نظر شما