شناسهٔ خبر: 67263857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش پکن به سفر پوتین به کره شمالی

سخنگوی وزارت امور خارجه چین توسعه روابط مسکو و پیونگ یانگ را عادی قلمداد کرد.

صاحب‌خبر -

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ، تمایل فدراسیون روسیه و کره شمالی برای همکاری و توسعه روابط را عادی خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری با رد سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چین به روسیه قطعات مجتمع نظامی-صنعتی را تامین می‌کند، گفت: چین تسلیحات روسیه را تامین نمی‌کند و صادرات کالا‌های دو منظوره را به شدت کنترل می‌کند. 

لین جیان گفت: «ما قویاً با انتشار اطلاعات نادرست بدون ارائه هیچ مدرکی و سرزنش چین [به دلیل طولانی شدن بحران اوکراین]مخالفیم.»

وی یادآور شد که چین به طرف‌های درگیر سلاح نمی‌دهد و صادرات کالا‌های دو منظوره را به شدت کنترل می‌کند. 

جیان گفت: «چین هرگز نفت بر آتش نمی‌ریزد و از این فرصت برای سود بردن [از درگیری]استفاده نکرده است و همیشه به ایده پیشبرد مذاکرات صلح پایبند بوده است».

بلینکن قبلاً گفته بود که دولت ایالات متحده نگران است که چین سهم قابل توجهی از قطعات کلیدی صنایع دفاعی را به روسیه عرضه می‌کند.

در ۵ ژوئن، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که روسیه تهدید‌های ایالات متحده علیه چین را به دلیل حمایت ادعایی پکن از صنایع دفاعی روسیه از طریق صادرات کالا‌های با کاربرد دوگانه، نامناسب می‌داند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، پیشتر به تاس گفته بود که ایالات متحده «اطلاعات نادرست را منتشر می‌کند که چین از روسیه حمایت نظامی می‌کند.» به گفته وی، پکن هرگز به هیچ یک از طرف‌های درگیر در اوکراین تسلیحات ارسال نکرده است و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و فدراسیون روسیه علیه هیچ طرف ثالثی نیست.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما