شناسهٔ خبر: 67263738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تحریم مانع رشد نشد/رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی چگونه بود؟... -

اقتصاد ایران: یکی از نامزدهای انتخابات دیروز به همراه کارشناسانش در یک برنامه تلویزیونی نموداری از رشد اقتصاد تا سال۱۳۹۹ به نمایش گذاشت و مدعی شد هر زمان که تحریم افزایش یافته، رشد اقتصادی کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه اقتصاد: «تحریم»؛ مسأله‌ای است که این روزها در میان صحبتهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری زیاد به گوش می‌رسد. روز گذشته کارشناسان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری نمودارهایی در رسانه ملی در معرض عموم دادند که با استناد به آنها ادعا شد همواره در مقاطع زمانی مختلف هر گاه ایران تحریم شد، رشد اقتصادی کشور سقوط کرده است و از جمله با خروج ترامپ از برجام و تحریم‌های جدید شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشور بودیم.

وقتی به نمودارهای نشان داده شده باز می‌گردیم مشخص می‌شود که عمداً یا در بهترین حالت سهواً عملکرد دولت رئیس جمهور شهید از این نمودارها حذف شده و نمودار یاد شده صرفاً تا سال ۲۰۲۰ یعنی ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد. ناگفته نماند که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موافق تحریم نیست زیرا ادامه این روند به طور مستقیم بر معیشت مردم تأثیر گذار بوده و هست.

نکته حائز اهمیت در این است که مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم در پی اعمال تحریم‌ها نتوانستند راهی برای خروج از این بن بست پیدا کنند به همین دلیل به وضعیت اقتصاد کشور به مذاکرات گره زده شد و به اصطلاح کارشناسان اقتصاد کشور شرطی شد.

از این رو مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان دهه ۹۰ را به عنوان یک دهه سیاه در اقتصاد ایران معرفی کرده اند زیرا عمده شاخص‌های اقتصادی در این دهه روند نزولی به خود گرفته بود.

با روی کار امدن دولت شهید رئیسی کشور از این شرایط خارج شد و نتیجه آن رشد اقتصادی کشور بود بدون آنکه اقتصاد به مذاکرات گره زده شود.

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید روند رشد اقتصادی در دولت‌های پیشین روند نزولی بود اما در طول تقریباً سه سال فعالیت دولت شهید سید ابراهیم رئیسی وضعیت رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفت.

تحریم مانع رشد نشد/رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی چگونه بود؟

ظاهراً برخی از مغرضان نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند، این رشد اقتصادی در حالی رقم خورده است که از روی کار آمدن دولت شهید رئیسی کشور حتی با وجود بایدن دموکرات شاهد شدیدترین تحریم‌ها بوده است اما در همین دوران هم فروش نفت افزایش یافت و هم بخش اعظمی از پول‌های بلوکه شده به کشور بازگشت.

در همین سه سال گذشته شاهد وقوع حوادث مختلف بودیم که هرکدام از این حوادث می‌توانست منجر به جهش چند برابری نرخ ارز در کشور شود از جمله اعتراضات سال ۱۴۰۱ و عملیات نظامی وعده صادق اما مشاهده شد حتی در این وضعیت نیز قیمت ارز ثبات نسبی خود را حفظ کرد و شاهد رشد حتی ۱۰۰ درصدی نرخ ارز هم نبودیم در صورتی که در سال ۹۷ در حالی که قیمت ارز در کانال ۳,۰۰۰ تومان بود فقط با خروج آمریکا از برجام به یکباره قیمت ارز روند صعودی گرفت و در مدت دو سال چیزی نزدیک به ۱۰ برابر رشد کرد.

مسئولان وقت اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم که عناوین ژنرال را یدک می‌کشیدند بارها اعلام کرده بودند نمی‌توانند در شرایط تحریم کشور را مدیریت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما