شناسهٔ خبر: 67263376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا: وضعیت انسانی در غزه به شدت غم‌بار است

شادی سلطان‌زاده

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا با نادیده گرفتن تاثیر حمایت‌های تمام‌عیار کشورش از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه که به بروز فجایع انسانی منجر شده است، تاکید کرد که این نهاد برای تسهیل کمک‌های انسانی به جمعیت غیرنظامیان غزه تلاش می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «سامانتا پاور» مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی توسعه آمریکا، حامی نظامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنایات جنگی آن در غزه، در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره در پاسخ به این که ارزیابی او از وضعیت انسانی در غزه چیست، گفت: وضعیت انسانی در غزه به شدت غم‌بار است. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بایدن آن را «جهنمی» برای غیرنظامیان در غزه توصیف کرده است. کار ما در آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا این است که هر کاری می‌توانیم برای تهیه غذا و دارو و تبلیغ مراکز درمانی ایجاد شده و تلاش برای تعامل با آژانس‌های اسراییلی و سازمان ملل و دیگران برای ایجاد یک سازوکار عرضه کارآمد انجام دهیم.

پاور در این گفت‌وگو که مشروح آن در وبگاه این نهاد آمریکایی منتشر شده، در پاسخ به این که دولت آمریکا چگونه رژیم صهیونیستی را به فراهم کردن امکان تحویل کمک‌های انسانی به غزه ترغیب می‌کند و آیا برای کمک آن‌ها در این زمینه پافشاری می‌کند، با اشاره به محدود شدن تحویل کمک‌های انسانی به غزه گفت: ما به تعامل با اسراییل در این زمینه ادامه می‌دهیم. امروز، دیدارهایی در سازمان هماهنگی فعالیت‌های دولتی اسراییل در مناطق فلسطینی و ستاد ارتش اسراییل و بزرگ‌ترین شرکایمان در امور نسانی در غزه داشتم تا درباره ضرورت ممانعت بهتر از درگیری‌ها صحبت کنیم و شرکایمان بتوانند کالاهایی را که به غزه رسیده‌اند، منتقل کنند.

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا: وضعیت انسانی در غزه به شدت غم‌بار است جنگ غزه

به گفته او، رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وضعیت انسانی درغزه در ارتباط است و بازگشایی برخی گذرگاه‌ها نتیجه آن بوده است.

پاور ادامه داد: اما همان طور که گفتیم، حمله رفح باعث آوارگی گسترده شد. هزینه یک چادر در غزه، الان حدود ۸۰۰ دلار است که به اندازه حقوق‌های پیش از ۷ اکتبر است. بنابراین، هیچ کسی از این وضعیت راضی نیست اما ما به پافشاری ادامه خواهیم داد.

او همچنین با اشاره به نقش حماس در تسهیل کمک‌های انسانی به مردم غزه گفت: چیزی که بیش از همه به آن نیاز داریم و امیدوارم پیام آن به حماس برسد، این است که نیاز داریم حماس پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد. چراکه اگر این اتفاق بیفتد، شاهد آزادی شماری از اسرا و خروج نیروهای اسراییلی از مناطق پر جمعیت خواهیم شد که موجب راحتی غیرنظامیان غزه می‌شود و در نهایت، شاهد سرازیر شدن کمک‌ها خواهیم بود.

مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا: وضعیت انسانی در غزه به شدت غم‌بار است جنگ غزه

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این که با توجه به اتهامات مطرح‌شده علیه آنروا (آژانس امداد و اقدامات سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) مبنی بر نقش داشتن برخی از کارمندان آن در عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر، آیا امکان تعامل دوباره آمریکا با آنروا به عنوان نهادی معتبر به منظور ایجاد دسترسی به فلسطینیان وجود دارد، گفت: ما در آمریکا مشمول یک روند تامین سرمایه شدیم که در آن، کنگره ما را از تامین منابع مالی آنروا منع کرده است. مسلما، این امری است که به آن احترام می‌گذاریم و قانون کشور است. اما به ضرورت آنروا برای اطمینان یافتن از این واقفیم که سازمان‌هایی مانند برنامه جهانی غزه و یونیسف و همه شرکایمان در امور انسانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و کاری را که برای آن درآن‌جا هستند، انجام می‌دهند. بنابراین، آنروا بخش مهمی از راهکار برای وضعیت انسانی است.

او افزود: اتهامات مطرح شده علیه آنروا بسیار جدی هستند. مسلما باید بررسی‌های دقیق‌تری در این باره انجام داد. فکر می‌کنم این چیزی است که سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است. در حال حاضر، تمرکز ما بر جلوگیری از رنج تمام‌عیار، قحطی و رسیدگی به نیازهای کودکان است که آنروا نیز باید بخشی از آن باشد.

انتهای پیام

نظر شما