شناسهٔ خبر: 67263243 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قهرمانان یورو که در جایی غیر از اروپا متولد شدند

بازیکنانی از هر شش قاره در طول سال‌ها جام قهرمانی یورو را بالای سر بردند.

صاحب‌خبر -

بازیکنانی از هر شش قاره در طول سال‌ها جام قهرمانی یورو را بالای سر بردند.

به نقل از فورفورتو، فوتبال مدت‌هاست که یک بازی جهانی بوده است، واقعیتی که با این فکت که شما لزوما نماینده کشور محل تولد خود نیستید ثابت می‌شود.

همه این بازیکنان که در ادامه خواهید خواند قهرمان یورو شدند، اما هیچ یک از آنها در کشوری متولد نشدند که با آن جام معروف هانری دلونه را بالای سر بردند.

در اینجا، نگاهی به داستان‌های آنها می‌اندازیم و برخی از ستاره‌هایی را که می‌توانند با قهرمانی در یورو 2024 به لیست بپیوندند را معرفی می‌کنیم.

۱- فرانسه، ۱۹۸۴: ژان تیگانا (سودان فرانسه)

به عنوان میزبان یورو 1984، فرانسه اولین جام مهم خود را به دست آورد و تیم پیروز میشل هیدالگو شامل برخی از بهترین بازیکنان تاریخ این کشور بود. در میان آنها، ستاره خط میانی، ژان تیگانا، متولد باماکو، پایتخت سودان فرانسه یا همان مالی امروزی بود که از پدری مالیایی و مادری فرانسوی متولد شده بود.

۲- هلند، ۱۹۸۸: آرون وینتر (سورینام)، جان ون ت شیپ (کانادا)

سورینام به عنوان مستعمره سابق هلند، در طول سال‌ها استعدادهای فوتبالی زیادی را برای هلند فراهم کرده است، از جمله هافبک قهرمان یورو 1988، آرون وینتر. به جز او یک بازیکن دیگر هم وجود داشت که متولد هلند و قاره اروپا نبود ولی در اولین افتخار بزرگ آنها حضور داشت: وینگری به نام جان ون ت شیپ که در غربی‌ترین استان کانادا متولد شد: بریتیش کلمبیا.

۳‌- فرانسه، ۲۰۰۰: پاتریک ویرا (سنگال)، مارسل دسایلی (غنا)، لیلیان تورام (گوادلوپ)، کریستین کارمبو (کالدونیای جدید)

تیم قهرمان فرانسه در یورو 2000 شامل چهار بازیکن بود که خارج از فرانسه به دنیا آمده بودند. آنها در واقع در سه قاره مختلف متولد شدند. پاتریک ویرا و مارسل دسایی هر دو سال‌های اولیه زندگی خود را در غرب آفریقا، منطقه‌ای که در دوران استعمار تحت سلطه فرانسه بود، به ترتیب در سنگال و غنا گذراندند.

هر دو جام جهانی را با Les Bleus دو سال پیش از آن بالا برده بودند همراه با لیلیان تورام و کریستین کارمبئو که به ترتیب از قلمروهای فرادریایی فرانسوی گوادلوپ در دریای کاراییب و کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام آمده بودند.

۴- یونان، ۲۰۰۴: دیمیتریوس پاپادوپولوس (ازبکستان)

یونان برای قهرمانی یورو 2004 یکی از شگفتی‌های بزرگ را رقم زد. اما اگر ضربه زیسیس وریزاس به روسیه نبود که باعث شود تیم اتوره هاگل را با گل‌های زده بیشتر از دور گروهی بالا ببرد، حتی از مرحله گروهی هم فراتر نمی‌رفت.

دیمیتریوس پاپادوپولوس، متولد جمهوری آسیای مرکزی ازبکستان آن زمانی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به این قهرمانی کمک زیادی کرد.

۵- اسپانیا، ۲۰۰۸: مارکوس سنا (برزیل)

شاید دومین سنای برتر برزیل پس از آیرتون، اسطوره فرمول یک، مارکوس سنا است که در سائوپائولو به دنیا آمد، اما در سال 2006 در سن 29‌سالگی تابعیت خود را تغییر داد و 28 بازی ملی برای اسپانیا به دست آورد.

کمی بیش از دو سال بعد، این هافبک نقش مهمی در پیروزی لاروخا در یورو 2008 ایفا کرد که اولین موفقیت بزرگ آنها از زمان قهرمانی در همان رقابت در 44 سال قبل بود.

۶-پرتغال، ۲۰۱۶: پپه (برزیل)، ادر، دانیلو (هر دو گینه بیسائو)، ویلیام کاروالیو (آنگولا)

یکی دیگر از کشورهای اروپایی که نفوذ خود را از طریق استعمار اعمال کرد، پرتغال برنده یورو 2016 بود. اولین عنوان‌بزرگ‌آنها‌‌بازیکنانی‌از‌امریکای‌جنوبی‌و‌آفریقا‌میسر‌شد.

په په، مرد سخت دفاعی این تیم در برزیل متولد شد، در حالی که ادر، زننده تک گل فینال مقابل فرانسه میزبان و دانیلو هر دو از گینه مهاجرت کردند.

قهرمانان یورو که در جایی غیر از اروپا متولد شدند

۷- ایتالیا، ۲۰۲۰: جورجینیو، امرسون پالمیری، رافائل تولوی (همگی برزیل)

چند برزیلی قهرمان یورو شده‌اند؟ از نظر فنی، پنج نفر که سه نفر از آنها بخشی از تیم ایتالیا در یورو 2020 بودند.

جورجینیو و امرسون پالمیری هر دو ستون اصلی تیمی بودند که با شکست دادن انگلیس در ضربات پنالتی در ومبلی، افتخار را به دست آوردند، در حالی که رافائل تولوی در پیروزی تیمش در مرحله گروهی آتزوری مقابل ولز بازی را به صورت فیکس آغاز کرد.

برندگان احتمالی یورو ۲۰۲۴ که خارج از اروپا متولد شدند

اگر ایتالیا تاج و تخت خود را حفظ کند، جورجینیو اولین قهرمان دوباره اروپا خواهد بود که خارج از اروپا متولد شده است. و متئو رتگی (متولد آرژانتین) مهاجم آتزوری هم به او خواهد پیوست.

اگر فینالیست شکست خورده آخر یورو، انگلیس، این‌بار یک مرحله پیش‌تر برود، مارک گوهی به لیست خواهد پیوست. این مدافع در ساحل عاج متولد شد و در یک سالگی به لندن نقل مکان کرد.

مانند انگلیس، فرانسه نیز در میان لیست خود بازیکنانی دارد که در صورت قهرمانی خروس‌ها به این ترکیب اضافه می‌شوند. و ترکیب آنها شامل سه بازیکن خارج از اروپا است: دروازه‌بانان بریس سامبا (کنگو) و مایک ماینان (گویان فرانسه) و هافبک تیم ادواردو کاماوینگا (آنگولا) .

در مورد آلمان میزبان، مدافع والدمار آنتون برای تبدیل شدن به دومین برنده یورو که متولد ازبکستان است نامزد خواهد شد.

و په‌په پرتغالی می‌تواند دومین مدال قهرمانی اروپا را در سن 41‌سالگی به دست آورد، در حالی که ماتئوس نونس هم‌تیمی او نیز در برزیل متولد شده است.

نظر شما