شناسهٔ خبر: 67263108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

هشدار فرستاده بایدن درباره حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

صاحب‌خبر -

مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات صهیونیست هشدار داده است که ادامه رویارویی اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به حمله گسترده ایران منجر شود.

به گزارش ایسنا، همزمان با سفر «آموس هوکشتاین» مشاور ارشد «جو بایدن»  رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و لبنان برای گفت‌وگو درباره افزایش درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند او در دیدار با مقامات اسرائیلی هشدار داده که جنگ احتمالی با لبنان می‌تواند پای ایران را به این درگیری بکشاند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، او به مقامات صهیونیستی گفته که برای اسرائیل دفاع در برابر حمله گسترده ایران دشوار خواهد بود.

روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نوشت هوکشتاین امیدوار است از توقف موقت تبادل آتش بین دو طرف برای ایجاد یک توافق پایدار و چارچوبی برای آتش‌بس در آینده استفاده کند.

به نوشته هاآرتص، هوکشتاین با این حال گفت که چنین توافقی بدون آتش‌بس رسمی در غزه قابل اجرا نیست.

این مشاور رئیس جمهور آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به رفح طی ۲ یا سه هفته پایان یابد و از شدت درگیری بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل کاسته شود.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، هوکشتاین که در توافق‌نامه مرز دریایی اسرائیل و لبنان امضا شده در اکتبر ۲۰۲۲ نقش کلیدی داشت، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به سرزمین‌های اشغالی و بیروت سفر کرده و با مقامات ارشد دوطرفه دیدار کرده بود. 

پیش از این، ۲ مقام آمریکایی و یک مقام صهیونیستی به پایگاه خبری آکسیوس اطلاع داده بودند که دولت بایدن طی هفته‌های اخیر به رژیم صهیونیستی در خصوص ایده «جنگ محدود» در لبنان هشدارهایی داده است.

به گفته این منابع آگاه، بایدن به تل‌آویو هشدار داده بود که جنگ احتمالی با لبنان می‌تواند پای ایران را به این درگیری بکشاند.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی گفتند که ارتش و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نگران این هستند که شرایط در لبنان به نقطه غیرقابل بازگشتی برسد.

به نوشته آکسیوس، آمریکا و فرانسه نیز در تلاش هستند تا راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی پیدا کنند اما تاکنون هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

جلوگیری از جنگ تمام عیار میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله که می‌تواند آسیب‌های گسترده‌ای به بیروت و تل‌آویو وارد کند، یکی از اهداف کلیدی دولت بایدن در تلاش‌هایش برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر بوده است.

نظر شما