شناسهٔ خبر: 67263099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنجان بیش از ۳۰ هزار نفر بافنده فرش دارد

زنجان - ایرنا - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت از فعالیت بیش از ۳۰ هزار بافنده فرش در استان خبر داد و گفت: با ادغام صنعت فرش با صنعت نساجی و استفاده از دانش روز می‌توان زمینه های رونق بیشتر فرش را رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید گلشنی منفرد روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف استان به روزها و سال های طلایی فرش ایران در گذشته اشاره کرد و افزود: فرش ایران ۲ بار به طور مستقیم از طرف آمریکا در دهه ۶۰ و ۸۰ تحریم شد.

وی یادآورشد: جنس این تحریم ها، اقتصادی نبود بلکه اجتماعی و فرهنگی بود چرا که دهک های پایین جامعه که عمده بافندگان فرش را تشکیل می دادند هم تحت فشار قرار می گرفتند.

گلشنی منفرد با بیان اینکه صادرات فرش مقابله رفع تعهد ارزی ندارد، ادامه داد: این یک فرصت برای رونق صادرات فرش است و باید از ظرفیت آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد اشتغال در صنعت فرش نسبت به سایر بخش ها پایین است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا صنعت فرش به رونق خود باز گردد.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز نبود نقدینگی، گران بودن مواد اولیه و نبود بازار را از مشکلات عمده فعالان حوزه فرش در استان اعلام کرد و گفت: صنعت فرش تاثیر مهمی در اشتغال‌های کوچک در قالب تعاونی‌ها دارد.

حجت الاسلام علی خاتمی بر لزوم نگاه حمایتی از صنعت فرش تاکید کرد و افزود: صنعت فرش استان طی چند سال اخیر رونق خوبی پیدا کرده است و با یک سازماندهی، آموزش، تامین مواد اولیه و بازاریابی این صنعت جای رشد بیشتری هم دارد.

محمد حسن بیگدلی، رییس اتحادیه فرش دستباف شهری زنجان با بیان اینکه به دلیل گستردگی زنجیره ارزش فرش و پراکندگی بافندگان نیازمند حمایت بیشتر دولتی در این حوزه هستیم، گفت: دولت باید اهتمام ویژه ای در موضوع بیمه قالیبافان، افزایش تسهیلات، توجه به کیفیت مواد اولیه، برنامه ریزی برای بازارهای هدف و صادرات، پرداخت تسهیلات به خریداران فرش و فراهم کردن حضور فعالان این هنر صنعت در نمایشگاه متعدد بین المللی را مورد توجه قرار دهد.

در این برنامه از پیشکسوتان و برگزیدگان صنعت فرش زنجان تجلیل و نخستین مجوز صدور شناسنامه الکترونیکی فرش استان نیز رونمایی شد.

نظر شما