شناسهٔ خبر: 67262879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مأموریت هوکشتاین: شمارش معکوس برای جنگ یا آتش‌بس دائم؟

صاحب‌خبر -
مأموریت هوکشتاین: شمارش معکوس برای جنگ یا آتش‌بس دائم؟
خبرگزاری آریا - سفر نماینده ویژه آمریکا به خاورمیانه این بار کمتر از دفعات گذشته رنگ و بوی دیپلماتیک داشت. زیرا با شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، دیگر نمی‌توان از تمایل و تلاش آمریکا برای دور نگه داشتن لبنان از میدان جنگ سخن گفت.

در وهله اول می توان سفر "آموس هوکشتاین" به منطقه را یک سفر معمولی و بخشی از سفرهای او به لبنان از 7 اکتبر به بعد دانست که با تشدید درگیری بین حزب‌الله لبنان و رژیم اشغالگر، افزایش یافته است. اما با اندکی دقت متوجه علایم و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای می‌شویم که باعث شدند برخی این سفر را متفاوت از سفرهای قبلی او بدانند؛ زیرا - به گفته عناصر وابسته به دولت آمریکا – این سفر در مقطع زمانی حساسی صورت می‌گیرد و "به منزله شمارش معکوس برای شروع جنگ یا صلح است".
با توجه به انبوه هشدارهایی که درباره کشیده شدن به جنگ فراگیر به لبنان داده می‌شوند و در شرایطی که رژیم صهیونیستی تهدیدهای خود علیه این کشور را شدت داده است، سفر نماینده ویژه آمریکا به فلسطین اشغالی و سپس لبنان، پیام‌های دیگری می‌تواند در بطن خود داشته باشد که بسیار فراتر از تمایل چندین ماهه آمریکا به بی‌طرف نگه داشتن لبنان در جنگ کنونی است.
مأموریت هوکشتاین در منطقه از همان نخستین سفر وی در ماه نوامبر، بر اساس روند حوادث و مذاکرات بین آمریکا و ایران و آمریکا و کشورهای عربی بر سر آتش‌بس در غزه و آینده این منطقه و مواضع رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس، تغییر ماهیت یافت. از آن زمان به بعد، داده‌های میدانی تغییر کردند؛ تمام طرح‌هایی که تا آن زمان درباره لبنان در جریان بودند و طرح اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل و تثبیت خطوط مرزی و عقب‌نشینی حزب‌الله به عمق 30 کیلومتری خاک لبنان، همه و همه ظرف چند ماه جنگ و تشدید درگیری بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی و نیز تحت تأثیر مذاکرات جاری در منطقه تغییر یافتند.
از دید لبنان، هوکشتاین، به طور همزمان حامل پیام‌های آمریکا و "اسرائیل" است. در حالی‌که "اسرائیل" تمام پیام‌های مربوط به خود را به طور مستقیم از دوایر و منابع عالی‌رتبه قدرت آمریکا اعم از "جو بایدن" رئیس‌جمهوری این کشور و "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه دریافت می کند. بر این اساس مأموریت هوکشتاین این بار، دیپلماتیک به معنای رایج کلمه نیست بلکه حامل مواضع افراطی رژیم صهیونیستی و علاقه‌مندی آمریکا به جلوگیری از تشدید تنش آنهم از سوی لبنان است. اظهارات وی نیز این بار بیش از هر چیز مشتمل بر هشدار در عالی ترین سطح ممکن است. وی این بار علنا درباره کاهش فرصت‌های پیش روی لبنان ابراز نگرانی کرد.
نگرانی هوکشتاین درباره کشانده شدن لبنان به جنگ فراگیر از درگیری‌های جاری در فلسطین اشغالی فراتر رفته و اکنون صحبت از مرحله پس از جنگ غزه و مستقیما متوجه لبنان است؛ آنچه از مواضع آمریکا و اروپا برمی‌آید این است که موضوع درگیری در جنوب لبنان در مقایسه با ماه‌های قبل، جدی‌تر شده است و تهدیدهایی که پیش از این در داخل محافل صهیونیستی وجود داشت اکنون به حدی جدی شده است که این رژیم گسترش عمده توجه خود را به جای غزه و آزادی اسرای خود، به گسترش دامنه درگیری در جنوب لبنان معطوف کرده است.
اجماع محافل صهیونیستی درباره جنگ در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، انگیزه مضاعفی برای گسترش دامنه جنگ به کابینه این رژیم خواهد داد. اینجاست که آمریکا از خود خواهد پرسید که در این میان، لبنان چه خواهد کرد؟ و به عبارت دقیق‌تر آیا حزب‌الله حتی در صورت توقف جنگ غزه، همچنان به عملیات‌های پشتیبانی ادامه خواهد داد؟ این بار هوکشتاین هیچ ایده تکنیکی یا طرح عملیاتی برای مرحله پس از جنگ یا صلح ارائه نکرده است مضاف بر اینکه سفر این بار وی با برخی تغییر و تحولات مربوط به ایران همراه شده است.
چند ماه پیش، وقتی که نماینده ویژه آمریکا مأموریت خود را تازه آغاز کرده بود، می‌شد درباره تدابیر (پیشگیرانه) در جنوب لبنان صحبت کرد چون در آن زمان حزب‌الله هیچ تمایلی به گسترش جنگ نداشت و تحرکات خود را به چند عملیات در پشتیبانی از غزه محدود کرده بود. اما این وضعیت اکنون تغییر کرده، و اکنون سئوال این است که آیا این جنگ به صورت عملیات‌های پشتیبانی باقی می ماند یا تبدیل به جبهه‌ای مستقل خواهد شد.

نظر شما