شناسهٔ خبر: 67262716 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

راه برای ارتکاب تخلفات سنگین مالی "دفاتر اسناد رسمی" باز شد!

ارسال پیامک اعلام هزینه‌ها و اعلام شناسه بعد از تنظیم سند برای مراجعان به دفاتر اسناد رسمی که امکان گرانفروشی دفاتر را می‌گرفت، متوقف شده است! این مسئله عملا راه را برای ارتکاب تخلفات سنگین مالی

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، بررسی‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که ارسال پیامک اعلام هزینه‌ها، اعلام مراتب انجام سند و نظرسنجی درباره نحوه عملکرد دفاتر اسناد رسمی و امکان شکایت توسط مردم در فرآیند تنظیم اسناد از 24 اردیبهشت‌ ماه متوقف شده و ارسال این پیامک‌ها حذف شده است.

 

اهمیت ارسال این پیامک‌ها در اینجاست که امکان اخذ مبالغ اضافی احتمالی هنگام تنظیم اسناد مختلف از سوی سردفتر متخلف را سلب می‌کند.

 

ارسال این پیامک‌ها از سال گذشته از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همزمان با تأیید نهایی تنظیم سند در سامانه ثبت آنی مقرر شده بود که در آن هزینه‌های ثبت اسناد به شماره همراه غیرقابل تغییر توسط کاربران دفترخانه‌ها که در سامانه ابلاغ قضایی (ثنا) مراجعان به دفترخانه‌ها، از قبل ثبت شده به اطلاع آن‌ها می‌رسید و مانعی محکم مقابل گران‌فروشی برخی سردفتران متخلف محسوب می‌شد.

 

همچنین این پیامک با امکان نظرسنجی از میزان رضایت یا شکایت مراجعان به دفتر اسناد رسمی، ابزاری در جهت پایش عملکرد و ارتقای سطح خدمات در دفاتر اسناد رسمی محسوب می‌شد.

 

عملکرد و نتایج کاربردی این پیامک آنچنان است که برای نمونه در یک نوبت مانع از گرانفروشی چند ده میلیون تومانی یک سردفتر هنگام تنظیم یک سند انتقال قطعی ملک شده بود.

 

خبرگزاری تسنیم از مراجع ذی‌صلاح با جدیت تمام، پیگیر این اقدام خلاف قانون است تا با اصلاح و بازگشت ارسال پیامک مانع از تضییع گسترده حقوق مراجعان به دفاتر اسناد رسمی و اخذ مبالغ سنگین غیرمصوب از سوی برخی دفاتر متخلف شود./ تسنیم

نظر شما