شناسهٔ خبر: 67262497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زاخارووا: سیاست‌های ناتو با روی کار آمدن روته هم تغییر نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه معتقد است با روی کار آمدن مارک روته به عنوان دبیرکل جدید ناتو، سیاست‌های این سازمان تغییر نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در صورت منصوب شدن مارک روته، نخست وزیر پیشین هلند به ریاست ناتو، این سازمان تغییر قابل توجهی در سیاست هایش نخواهد داشت.

زاخارووا در گفتگو با رادیو اسپوتنیک تأکید کرد که دبیرکل ناتو از نظر نفوذ سیاسی اسمی است و این نقش عمدتاً شامل اجرای سیاست‌های توسعه یافته در ایالات متحده است.

زاخارووا توضیح داد که «دبیر کل ناتو از همه طرف توسط معاونانش احاطه شده است که به طور سنتی از شخصیت‌های نظامی و سیاسی آمریکا هستند.»

شبکه تلویزیونی ملی هلند و خبرگزاری سی‌ان‌ان پیشتر گزارش دادند که «مارک روته» نخست‌وزیر هلند، پس از فروپاشی دولتش بر سر سیاست مهاجرت، اعلام کرد که از رهبری حزب حاکم این کشور کناره‌گیری کرده و سیاست را ترک خواهد کرد. او از گزینه‌های مورد حمایت غرب برای ریاست ناتو است.

ینس استولتنبرگ - نخست وزیر سابق نروژ - که در سال ۲۰۱۴ به عنوان سیزدهمین دبیرکل ناتو روی کار آمد، قرار است در اکتبر به دوره طولانی یک دهه خود به عنوان دبیرکل ناتو پایان دهد. اگرچه او در ابتدا قرار بود در اکتبر ۲۰۲۲ این سمت را ترک کند، اعضا در نهایت دو بار به تمدید ماموریت او تا یک سال دیگر رای دادند و دلیل آن «چالش‌های امنیتی» مداوم مرتبط با درگیری در اوکراین بود.

روته از سال ۲۰۱۰ تاکنون چهار دوره به عنوان نخست وزیر هلند خدمت و او را به طولانی‌ترین رهبر تاریخ هلند تبدیل کرده است. او پیش از انتخابات سال گذشته گفت که با تشکیل کابینه جدید از سیاست کناره‌گیری می‌کند و تا تکمیل این روند در سمت سرپرستی باقی می‌ماند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما