شناسهٔ خبر: 67262146 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هشدار چین به آمریکا درباره دیدار با دالایی لاما

خبرگزاری ایسنا

پس از دیدار هیات کنگره آمریکا با دالایی لاما، رهبر معنوی تبت در هند، پکن هشداری جدی صادر کرد و متعهد شد در صورتی که واشنگتن به تعهد خود مبنی بر به رسمیت شناختن تبت به عنوان بخشی از چین عمل نکند، «اقدامات قاطعی» اتخاذ خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: همه می‌دانند که دالایی لاما چهاردهم فقط یک شخصیت مذهبی نیست، بلکه یک تبعیدی سیاسی است که تحت ردای دین به فعالیت‌های جدایی‌طلبانه ضد چینی می‌پردازد.

او از واشنگتن خواست تا ماهیت جدایی‌طلبانه ضد چینی گروه دالایی را به رسمیت بشناسد، به تعهداتی که ایالات متحده در قبال چین داده و در مورد مسائل مربوط به تبت، احترام بگذارد.

لین افزود: چین از آمریکا می‌خواهد که به هیچ وجه با گروه دالایی تماس نداشته باشد و از ارسال سیگنال اشتباه به جهان دست بردارد.

به طور خاص، لین به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که از قانون اخیر تصویب شده کنگره - ترویج حل‌وفصل قانون اختلاف تبت و چین - که ادعای کنترل چین بر تبت را به چالش می‌کشد، حمایت نکند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که واشنگتن باید «ماهیت جدایی‌طلبانه ضد چین گروه دالایی لاما را به‌طور کامل به رسمیت بشناسد. ایالات متحده نباید این لایحه را به صورت قانون امضا کند. چین برای دفاع قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود اقدامات قاطعانه‌ای انجام خواهد داد.»

با این حال و به رغم هشدار‌های چین، گروهی از قانونگذاران بانفوذ ایالات متحده امروز دالایی لاما ۸۸ ساله را در صومعه‌اش در دارمسالا، هیماچال پرادش هند ملاقات کردند. این تیم به رهبری مایکل مک کال، نماینده جمهوری خواه تگزاس، که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان را نیز بر عهده دارد، شامل نانسی پلوسی، رئیس سابق دموکرات مجلس نمایندگان است.

 پلوسی - که سفر سال ۲۰۲۲ او به عنوان رئیس مجلس به تایوان باعث شد پکن تمام همکاری‌هایش با واشنگتن را برای ماه‌ها متوقف کند - روز سه‌شنبه در پارلمان تبت در تبعید سخنرانی کرد.

دالایی لاما در سال ۱۹۵۹ پس از قیام ناموفق علیه حاکمیت چین در تبت به هند گریخت.

دالایی لاما در سفر‌های قبلی خود به ایالات متحده با مقامات آمریکایی از جمله روسای جمهور دیدار کرده است، اما بایدن از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱ با وی ملاقات نکرده است. او قرار است طی روز‌های آتی برای معالجه پزشکی به ایالات متحده پرواز کند، اما مشخص نیست که آیا در آن زمان قراری خواهد داشت یا خیر.

نظر شما