شناسهٔ خبر: 67261976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پوتین: اسناد جدیدی در چارچوب روابط استراتژیک با کره شمالی امضا کردیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در سفر رسمی خود به کره شمالی، در دیدار با «کیم جونگ اون»، رئیس جمهور این کشور از امضای اسناد جدید در چارچوب دفاع دو کشور از جهان چندقطبی، تقویت روابط راهبردی خبر داد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه المیادین نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه از تهیه یک سند اساسی جدید با هدف شکل دادن به روابط بین روسیه و کره شمالی در بلندمدت خبر داد».

پوتین در ابتدای دیدار با کیم جونگ اون، رئیس جمهور کره شمالی گفت: «سال گذشته در نتیجه سفر شما به روسیه، ما پیشرفت زیادی در ایجاد روابط بین کشورها داشتیم که اساس روابط ما در دراز مدت را تشکیل خواهد داد».

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که کشورش “در حال مبارزه با سیاست سلطه امپریالیستی است که ایالات متحده و سرسپردگانش دهه هاست در تلاش برای تحمیل بر آن هستند.”

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، پوتین از حمایت پیونگ یانگ از سیاست‌های کشورش به ویژه در مورد اوکراین قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که دیدار بعدی او با جونگ اون در مسکو، پایتخت این کشور برگزار شود.

جونگ اون: تقویت همکاری و حمایت از روسیه
جونگ اون به نوبه خود بر عزم کشورش برای تقویت همکاری استراتژیک با روسیه در بحبوحه وخامت اوضاع جهانی تاکید کرد و به نقش مسکو در “حفظ ثبات استراتژیک در جهان” اشاره کرد.

جونگ اون حمایت و همبستگی کامل کشورش را با دولت، ارتش و مردم روسیه در اجرای عملیات نظامی ویژه در اوکراین “برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی و همچنین تمامیت ارضی” اعلام کرد.

قابل ذکر است که گفتگوهای دو رئیس جمهور پس از بیش از یک ساعت و نیم ادامه به پایان رسید.

سفر رسمی پوتین به پیونگ یانگ منجر به امضای اسناد مشترک شد و یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه توضیح داد که یکی از این اسناد، معاهده جدیدی درباره مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی است.

اوشاکوف در مورد اینکه آیا سند جدید شامل همکاری در زمینه نظامی-فنی و کمک‌های نظامی می‌شود یا خیر، گفت که “چشم انداز همکاری‌های بیشتر، تعیین و امضا خواهد شد.”

قابل ذکر است که مذاکرات روسیه و کره به دو طرف فرصتی برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه می‌دهد. اوشاکوف تاکید کرد که این سفر برای روابط دوجانبه و توسعه بیشتر آنها مهم است، اما علاوه بر آن، این سفر “نشان می‌دهد که روسیه از گفتگوی برابر حمایت می‌کند و درهای آن برای همکاری با همه کشورها باز است.”

اوشاکوف با اشاره به اینکه بحث در مورد دستور کار بین المللی در جریان مذاکرات مورد توجه زیادی قرار گرفت، تأکید کرد: «کشورها با هم از تشکیل یک جهان چند قطبی بر اساس اصول برابری، احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی دفاع می کنند». این موضوع در طول تماس های غیررسمی پوتین و پوتین و جونگ اون مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در بیانیه ریاست جمهوری روسیه، کرملین، اشاره شد که سند جدید جایگزین معاهده دوستی و کمک متقابل 1961، معاهده دوستی و همکاری خوب همسایگی در سال 2000 و اعلامیه‌های مسکو و پیونگ یانگ در سال 2000-2001 خواهد شد.

قابل توجه است که کرملین توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشت که کره شمالی دلایل واقعی و ماهیت بحران اوکراین را درک کرده و مسکو “از این موضوع قدردانی می‌کند.”

وی در این خصوص گفت: «ما از حمایت قاطع و مستمر آنها از عملیات نظامی ویژه روسیه سپاسگزاریم و از اینکه پیونگ یانگ استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک و نتایج همه پرسی الحاق جمهوری دموکراتیک خلق کره، جمهوری خلق چین، زاپروژیه و جمهوری چک را به رسمیت شناخت، سپاسگزاریم».

پوتین در سفری رسمی به این کشور وارد کره شمالی شد که شاهد مذاکرات و امضای توافقنامه‌های راهبردی بود و مراسم دیدار و استقبال رسمی از آن برگزار شد. این برنامه شامل گذاشتن تاج گل در بنای یادبود آزادی که به سربازان ارتش سرخ روسیه که کره شمالی را در طول جنگ جهانی دوم آزاد کردند،اختصاص داده شده بود.

سفر پوتین در پاسخ به دعوت جونگ اون انجام شد که وی در 13 سپتامبر 2023 در جریان نشستی که آنها را در روسیه گرد هم آورده بود، انجام شد و توافق شده بود که “در زمانی که پوتین مناسب بداند، تعیین شود.”

پوتین تنها یک بار، حدود 24 سال پیش در ژوئیه 2000 از پیونگ یانگ بازدید کرده است.

این خبر را در المیادین ببینید

نظر شما