شناسهٔ خبر: 67261706 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چگونه در دام نوسان‌ گیران بورس نیفتیم؟

در دوره‌هایی از فعالیت بورس که با افت شدید شاخص بورس تهران مواجهیم، بسیاری از حرفه‌ای‌ها از نوسان‌گیری به‌عنوان یک تاکتیک کسب سود بهره می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، اگر غیرحرفه‌ای باشید ممکن است در یکی از این موج‌های نوسان ناآگاهانه وارد بازی شوید و پول خود را از دست بدهید. نوسان‌گیری اگرچه در مقاطع و دوره‌هایی از بازار سهام، تاکتیک موفقی است، اما آمارها نشان می‌دهند که به هیچ وجه به‌عنوان یک استراتژی کسب سود در بلندمدت نمی‌تواند مطرح باشد، زیرا این استراتژی به‌دلیل عدم‌قطعیت بالا از ریسک بسیار بالایی برخوردار است، تعداد کسانی که در این استراتژی ضرر می‌کنند همیشه بیشتر از کسانی است که سود می‌کنند. برای همین آشنایی با ترفندها و مفاهیم نوسان‌گیری ضروری است.

نوسان‌گیری چیست؟

نوسان‌گیری شکلی از معاملات در افق زمانی بسیار کوتاه‌مدت است. هدف، آن است که روی یک موج خیلی کوچک ایجاد شده، سوار شوید و کسب سود کنید. در بازار سرمایه ایران، عمدتا افق زمانی نوسان‌گیری ۳ تا ۴ روز تعریف شده است.

حد سود نوسان‌گیری در حد ۳ درصد است. البته معامله‌گران حرفه‌ای‌تر این حد سود را گاه تا ۱۰ درصد هم بالا می‌برند. حتی در روندهای اصلاح فرسایشی بورس هم بازیگران سهم‌ها و حقوقی‌ها در طول همین روندها به نوسان‌گیری اقدام می‌کنند. البته نوسان‌گیری فقط در شرایط خنثی و تعادلی بورس مناسب است و در دوره‌هایی که تعداد نمادهای مثبت بازار اندک است یا جو ترس و بی‌اعتمادی بر بازار سهام حاکم شده، اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

اگر فریب نوسانگیرها را خوردیم، چه کنیم؟

اگر به‌رغم همه هشدارها وارد جو نوسان ‌گیری در بورس شدید خوب است به نکات زیر توجه کنید.

هیچ‌گاه از سهمی که در حال نزول است نوسان‌گیری نکنید و فقط از سهمی نوسان بگیرید که در فاز استراحت خود است.

فقط روی سهم‌هایی کار کنید که نقطه خرید و فروش آنها را از پیش تعیین کرده‌اید.

بیشتر بخوانید:

به هیچ وجه از تعداد زیادی سهم، نوسان‌گیری نکنید تا سرعت تصمیم‌گیری خود را بالا ببرید.

هیچ‌گاه یک سهم را بیشتر از حد سود و حد ضرر خود نگهداری نکنید و حتما به آنها پایبند باشید.

سعی کنید در روزهایی که در بورس عرضه اولیه صورت می‌گیرد، نوسان‌گیری نکنید.

نوسان‌گیری در ساعات اولیه شروع معاملات سهام را زیاد جدی نگیرید زیرا معمولا نوسان‌گیران اول وقت بازار جو گیر هستند.

انواع نوسان‌گیران

معامله‌گران نوسانگیر ۲ دسته هستند. اول موج‌سازها که به منابع مالی، اطلاعاتی و تبلیغاتی بالایی دسترسی دارند. موج‌سازها معمولا در پایین‌ترین قیمت ممکن وارد معاملات یک سهم می‌شوند و در یک دوره زمانی بیشتر فروشندگان را اصطلاحا از سهم پیاده می‌کنند تا خودشان به تنهایی بتوانند کنترل عرضه را به ‌دست بگیرند. زمانی که عرضه در برابر تقاضا ضعیف شد، قیمت سهم رشد می‌کند.

دومین دسته از بازیگران این عرصه، موج‌سوارها هستند که بر مبنای فیلترها و ابزارهای تکنیکال و تابلوخوانی‌دنبال سهامی هستند که شرایط و پتانسیل نوسان‌گیری را دارند. چون موج‌سازها و نوسان‌گیرهای حرفه‌ای در یک یا چند مرحله سهم را اصطلاحا تخلیه می‌کنند. به همین دلیل اگر سایر نوسان‌گیرها سرعت عمل خوبی نداشته باشند، ضرر خواهند کرد.

۳ روش جالب برای نوسان‌ گیری در بورس

برای آنکه ناآگاهانه و بر اثر جو ایجاد شده در تله نوسان‌گیرها نیفتید باید به چند نکته توجه کنید.

نوسان‌گیری در بورس عمدتا با ۳ روش رخ می‌دهد که در ادامه این روش‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

سفارش چینی

برای مثال در تابلوی معاملات یک سهم مشاهده می‌کنید که حجم سفارش‌های خرید به طرز قابل توجهی از سفارش‌های فروش بیشترند و این سفارش‌ها در ردیف‌های اول نیز نیستند. این نشان می‌دهد کسانی که سفارش گذاشتند در واقع تمایلی به خرید آن سهم ندارند، ولی قصد ندارند اجازه دهند که قیمت سهم پایین بیاید.

بنابراین با سفارش گذاشتن در قیمت‌های پایین‌تر حتی اگر بخشی از آنها عمل کنند، به‌دنبال متقاعدکردن شما به لحاظ روانی هستند که این سهم پایین نخواهد آمد. این نوع سفارش‌ها به‌طور کلی نشان از حمایت از سهم دارند. همین اتفاق در قسمت فروش تابلو سهم نیز می‌افتد. بنابراین در نوسان‌گیری توجه به حجم‌های خرید و فروش و حجم معاملات روزانه بسیار پراهمیت است.

انتشار شایعه

روش نوسان‌گیری از طریق انتشار شایعه و خبر جعلی، با توجه به زیاد بودن معامله‌گرهای آماتور و حرکت‌های گروهی در بورس تهران خیلی رواج دارد. در نتیجه صحت‌سنجی هر خبر یا شایعه در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاملات صوری یا کد به کد

خیلی وقت‌ها تغییر حجم محسوس معاملات یک سهم، از احتمال نوسان‌گیری بر آن سهم حکایت دارد. این تغییر حجم در بسیاری از اوقات از طریق معاملات کد به کد ایجاد می‌شود. کد به کدها به‌منظور نوسان‌گیری یا گمراه کردن شما صورت می‌گیرند.

نظر شما