شناسهٔ خبر: 67261539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

ارتقای سطح حمایت از تولید خدمات سلامت با مشارکت حداکثری مردم در فارس

زهرا عسگری

رئیس مرکز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راهبردهای اصلی این دانشگاه برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: راهبرد اول ارتقای سطح حمایت از تولید خدمات سلامت با مشارکت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی است و دوم ارتقای سطح به‌کارگیری ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اجتماعی و مردمی در توسعه پایدار خدمات سلامت است.

صاحب‌خبر -

محسن رازقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص نقش دانشگاه در جلب مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید، گفت: محور اصلی شعار امسال که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی، باید برای آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تولید محصولات و خدماتی است که به طور معمول در کشور مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در نگاه اول شاید این تصور به وجود بیاید که هنگامی که صحبت از محصولی می‌کنیم، منظور بخش صنعتی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی هستند که محصولاتی را در حیطه‌های مختلف که مورد نیاز مردم است تولید می‌کند. در حقیقت محور این است که چطور می‌توان از مشارکت مردم در این جهت استفاده کرد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امور آموزشی، افزود: بسیاری از سازمان‌ها، متولی ارائه خدمات هستند. در حقیقت این خدمات محصول نهایی هدف این سازمان‌ها است. هدفی که در واقع، خدمت به مردم است. از منظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز که متولی ارائه خدمات مورد نیاز در حیطه سلامت است و همچنین متولی ارتقای سطح سلامت، بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها است، طبعاً بخشی از فعالیت‌های خود را در ارتباط با شعار سال در این حیطه قرار داده است.

رازقی ادامه داد: با توجه به این‌که دانشگاه علوم پزشکی در حیطه آموزش، بهداشت و درمان به شکل ادغام یافته فعالیت می‌کند،  طبیعتاً تفاوت‌هایی در اهداف و وظایفشان با دانشگاه‌های غیر پزشکی وجود دارد. لذا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ابتدای سال جاری برنامه‌هایی تدوین شده است که هم در حیطه آموزش، بهداشت و درمان و هم در حیطه وظایف دانشگاه در حوزه غذا و دارو بتوانیم به تحقق شعار سال کمک کنیم.

وی با اشاره به اهداف کلان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای تحقق بخشی به شعار سال، افزود: یکی از این برنامه‌ها، برنامه‌سازی و افزایش مشارکت اجتماعی در تولید و ارائه خدمات سلامت است. برای رسیدن به این هدف ۲راهبرد اصلی مدنظر قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در توضیح راهبردهای این دانشگاه، گفت: اول، ارتقای سطح حمایت از تولید خدمات سلامت با مشارکت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی، دوم، ارتقای سطح به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اجتماعی و مردمی در توسعه پایدار خدمات ارائه سلامت است.

رازقی در توضیح این دو راهبرد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای بهینه‌سازی ارائه خدمات سلامت، قصد فعال کردن مشارکت مردم، در حیطه‌هایی را دارد که حضور مردم می‌تواند باعث ارتقای سطح ارائه آن دسته از خدمات شود.

وی ادامه داد: برای راهبرد اول، سیاست‌هایی از جمله تدوین، بازنگری و اصلاح در ضوابط آیین‌نامه‌ای تولیدی، برای محصولات دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت از جانب مواردی است که مد نظر قرار دارد.

رئیس مرکز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک محیط آکادمیک، عرصه را برای تبدیل ایده به محصول، در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات منتج از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را از طریق ایجاد توسعه پارک‌های علم و فناوری سلامت و همچنین تسهیل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه، در سال ۱۴۰۳ مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای بهداشتی و در حقیقت ارتقای سطح تفویض صدور مجوزهای بهداشتی تولید، همچنین توسعه اکوسیستم تولید دانش بنیان و فناور و ارتقای خدمات مشاوره‌ای و آموزشی تخصصی مد نظر قرار دارد.

رازقی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های نظارتی و کنترلی با فعال‌سازی گروه‌های مردمی و اولویت‌بخشی به ارتقای سطح کیفی و تسهیل خرید محصولات داخلی تولید شرکت‌های داخلی در راستای راهبرد اول که ارتقای سطح حمایت از تولید خدمات سلامت با مشارکت حداکثری ظرفیت‌های مردمی به عنوان سیاست‌های اصلی مورد توجه قرار دارد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امور آموزش در رابطه با راهبرد دوم گفت: ارتقای سطح به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اجتماعی و مردمی در توسعه پایدار ارائه خدمات سلامت است و مهم‌ترین محور آن، ارتقای سطح جلب مشارکت اجتماعی سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد، داوطلبین سلامت و آحاد جامعه در پیاده‌سازی برنامه‌های اولویت‌دار بهداشتی و درمانی است.

وی ادامه داد: در حقیقت در محورهای مرتبط با ارائه خدمات سلامت از جمله در حوزه بهداشت، هدف این است که از داوطلبین سلامت و همیار اورژانس استفاده شود. سفیران سلامت در قالب شبکه‌های اجتماعی داوطلبین، در گروه‌های هدف جامعه، وظایف خود را در افزایش سطح آگاهی عموم جامعه در مورد مسائل بهداشت و سلامت تقویت کنند و توسعه دهند.

رازقی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دیگر در این راهبرد، ارتقای سطح واگذاری و برون‌سپاری امور غیر حاکمیتی در حوزه سلامت و بخش‌های غیردولتی و سازمان‌های خصوصی است. هدف این است که در حقیقت بخشی از وظایف غیر حاکمیتی که امکان واگذاری آن‌ها وجود دارد را  بتوانیم به شرکت‌ها و سازمان‌ها و موسسات داوطلبی که اهلیت و صلاحیت آنها تأیید شده است واگذار کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان کرد: یکی از سیاست‌های کلیدی دیگر ارتقای سطح جذب حمایت‌های خیرین حوزه سلامت است. ذکر این نکته ضروری است که جذب مشارکت خیرین سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال‌های گذشته انجام گرفته است و این دانشگاه پیشگام و پیشتاز سازماندهی مشارکت خیرین در طرح‌هایی از پیش شناسایی شده و کارشناسی شده حوزه سلامت است.

رازقی ادامه داد: در سال‌های جاری برنامه دانشگاه توسعه، تدوین و اطلاع رسانی در خصوص بسته‌های مربوط به پروژه‌های بهداشتی و درمانی اولویت‌دار است که در ورود خیرین بسیار کمک کننده خواهد بود. به هر حال مشارکت در این امور، هم اجر معنوی خواهد داشت و هم بخش عمده‌ای از نیازهای موجود در این زمینه را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: این اقدامات در سال جاری توسط مرکز سیاست‌گذاری با مشارکت معاونین دانشگاه تهیه و در هیئت رئیسه دانشگاه به تصویب رسیده است و با برنامه‌ منظم پایش خواهد شد. ان‌شاءالله به موقع در مورد دستاوردهای این برنامه‌ها اطلاع‌رسانی لازم به آحاد جامعه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما