شناسهٔ خبر: 67261391 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

موافقت آمریکا با فروش موشک و پهپاد به تایوان

وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی صدها فروند موشک و پهپاد به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار به تایوان موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی صدها فروند موشک و پهپاد به ارزش 360 میلیون دلار به تایوان موافقت کرد.

این آژانس در بیانیه‌ای افزود: فروش این تسلیحات به تایوان، به بهبود امنیت تایوان و حفظ ثبات سیاسی، تعادل نظامی و پیشرفت اقتصادی در این منطقه، کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش، این تسلیحات شامل مهمات پرسه زن ضد نفر و ضد زره سوئیچ بلید 300 و تجهیزات مربوطه به ارزش 60/2 میلیون دلار و پهپادهای ALTIUS 600M-V و تجهیزات مربوطه به ارزش حدود 300 میلیون دلار خواهد بود. مهمات پرسه زن، موشک های هدایت شونده کوچکی هستند که می توانند تا زمان حمله مستقیم به هدف، در اطراف هدف پرواز کنند.

وزارت دفاع تایوان تشکر خود از دولت آمریکا به ویژه تلاش های واشنگتن برای افزایش فروش تسلیحات به تایوان را ابراز کرد. تایوان پیشتر از تاخیر در ارسال تسلیحات وعده داده شده از سوی واشنگتن، اظهار گلایه کرده بود.

در بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است: در مواجهه با عملیات های نظامی متعدد پکن در اطراف جزیره تایوان، فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، امکان شناسایی و ضربه زدن در زمانی درست برای تایپه فراهم می شود و نظامیان تایوانی می توانند به سرعت به تهدیدات دشمن پاسخ دهند.

براساس این بیانیه، صلح و ثبات در تنگه تایوان مستلزم حسن نیت چین است. ما امیدواریم که ارتش آزادی بخش خلق چین، عملیات های نظامی تهاجمی خود در اطراف تایوان را متوقف کرده و به ثبات در منطقه کمک کند.

در همن حال چندی قبل ویلیام لای رئیس جمهور جدید تایوان که در ماه ژانویه به این سمت انتخاب شد، اظهار کرد که به دنبال ارتقای درک و تعامل دو جانبه و صلح و سازش با چین از طریق معاملات و همکاری ها، ایجاد منافع مشترک و حرکت به سمت صلح و رفاه مشترک است. اما چین لای را فردی «مشکل‌ساز» و «جدایی‌طلب» خوانده است.

رئیس جمهور جدید تایوان خواستار گفتگو با مقامات چین شد و افزود: من از مقامات پکن می خواهم تا فشارهای سیاسی و نظامی بر تایوان را متوقف کرده و مسئولیت جهانی خود در قبال تایوان را بر عهده گرفته و برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و منطقه، سخت کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که جهان عاری از ترس وقوع یک جنگ است.

واشنگتن و تایپه در سال های اخیر، همکاری های نظامی خود را در میانه تهاجمات روزانه چین به حریم دفاع هوایی تایوان و برگزاری رزمایش های ارتش چین در نزیکی این جزیره، افزایش داده‌اند.

تایوان و چین پس از جنگ داخلی سال 1949 که مائو تسه تونگ را به قدرت رساند، از هم جدا شدند. از آن زمان، چین تایوان را به عنوان یکی از قلمروهای خود در نظر گرفته است که در نهایت باید دوباره به چین ملحق شود. دولت چین طی 4 سال گذشته تمرینات نظامی منظمی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرده که مهمترین آنها رزمایش های نظامی گسترده سال های 2022 و 2023 بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن عمیقا نگران رزمایش های نظامی چین در تنگه تایوان و اطراف آن است و از چین می خواهد با خویشتنداری عمل کند.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

چند روز پیش دولت آمریکا در لایحه کمک های خارجی خود، حدود 8 میلیارد دلار نیز به تایوان برای مقابله با چین اختصاص داد.       

انتهای پیام/

نظر شما