شناسهٔ خبر: 67261222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

چالش بزرگ یک قانون عجیب در فوتبال ایران

فوتبال ایران در آفساید قوانین جدید

این دیگر یکی از تصمیم‌های عجیب و غریب در فوتبال ایران است؛ حرف از تصمیمی است که کارگروه ناظر بر سقف بودجه و قراردادها گرفته است؛ یعنی مدت قرارداد بازیکنان بر اساس شرایط سنی آنها.

صاحب‌خبر -
 
بر اساس تصمیم این کارگروه انعقاد قرارداد با بازیکنان بالای ۳۰ سال بایستی صرفا به مدت یک سال باشد و باشگاه‌ها مجاز به انعقاد قرارداد بیش از یک سال با بازیکنان بالای ۳۰ سال نیستند. این در حالی است که تمدید قرارداد با افزایش مبلغ بیش از ۳۰ درصد هم ممنوع است. هم‌چنین پس از پایان قرارداد، این بازیکنان بازیکن آزاد محسوب می‌شوند.
دربخش دیگری از این قانون آمده که حداقل مدت قرارداد بازیکنان زیر ۳۰سال نباید کم‌تر از ۲ سال باشد و قراردادهای منعقد شده کم‌تر از دو سال برای این گروه سنی در سازمان لیگ قابل ثبت نیست.این در حالی است که حداقل مدت قرارداد بازیکنان زیر ۲۳ سال نباید کمتر از ۳ سال باشد و قرارداد بازیکنان زیر ۲۱سال هم نباید کمتر از۴سال باشد.اما اجرای این قانون چه بلایی سر استقلال، پرسپولیس و البته بسیاری از دیگر تیم‌های لیگ برتری خواهد آورد؟ بر این اساس ۵ بازیکن پرسپولیس و ۱۲ بازیکن استقلال مشمول قانون فوق می‌شوند و نمی‌توانند قراردادهای خود را برای بالاتر از یک سال امضا کنند. البته این قانون عجیب که مشخص نیست علت و مبنای وضع آن چه بوده بی شک فقط و فقط به نفع بازیکنان است زیرا بازیکن می‌تواند به راحتی و پس از پایان هر فصل با شرایطی ویژه‌تر به دنبال تمدید قرارداد یا رفتن به تیم دیگری باشد.
نکته جالب تر اینجاست که بسیاری از بازیکنان شاخص و ملی پوش ایران بالای ۳۰ سال دارند.با نگاهی به لیست کنونی استقلال باید گفت که این تیم در حال حاضر۱۲ بازیکن بالای ۳۰ سال در ترکیب خود دارد. سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، مهرداد محمدی، جلال‌الدین ماشاریپوف، آرش رضاوند، محمدحسین مرادمند، گوستاوو بلانکو، میلاد فخرالدینی، زبیر نیک‌نفس، پیمان بابایی، رافائل سیلوا و آرمان رمضانی ۱۲ بازیکنی هستند که بالای ۳۰ سال دارند و بعضی‌ هم یا قراردادشان تمام شده یا یک فصل دیگر با استقلال قرارداد دارند.مثلا جلال‌الدین ماشاریپوف تا پایان لیگ آینده با استقلال قرارداد دارد که پس از آن، آبی‌ها نمی‌توانند قرارداد او را به مدت دو سال تمدید کنند و این موضوع قطعا خوشایند آبی‌ها نیست. یا بازیکنان مطرحی چون حسینی و چشمی که در سطح تیم‌ملی هستند، فقط می‌توانند قرارداد یک‌ساله امضا کنند و این یعنی استقلال در پایان هر فصل برای تمدید قرارداد آنها چالش بزرگی در پیش خواهد داشت.در تیم پرسپولیس هم دانیال اسماعیلی‌فر، مرتضی پورعلی گنجی، گئورگی گولسیانی، وحید امیری، فرشاد فرجی و سروش رفیعی بازیکنان بالای ۳۰ سال هستند و باشگاه مجاز به انعقاد قرارداد بیش از یک سال با آنها نخواهد بود.قطعا در تیم‌های بزرگ دیگر مثل سپاهان، تراکتور، فولاد و ...هم بازیکنانی دارند که بالای۳۰ سال هستند و اجرای این قانون فقط باشگاه‌ها را با چالش روبه‌رو خواهد کرد و تیغی است که به نفع بازیکنان برش می‌دهد.

نظر شما