شناسهٔ خبر: 67261176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

کمک ویژه دولت به این دهک ها با افزایش یارانه + جزئیات

یارانه نقدی یک کمک و حمایت مالی از طرف دولت برای اقشار کم درآمد و ضعیف است. واریز یارانه معیشتی در دو مرحله برای مشمولان واریز می شود. در ادامه به جزئیات بیشتر اشاره می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پارس نیوز ، سید صولت مرتضوی که دیروز در گردهمایی کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر سخن می‌گفت، اظهارکرد: ظرف ۲ سال گذشته تقریباً معادل کل دوره تاسیس صندوق، به تعداد بیمه‌شدگان کشاورزان و روستائیان افزوده شده و اکنون یک میلیون و ۳۶ هزار نفر بیمه شده جدید به این صندوق اضافه شده است.

وی افزود: در بحث توجه به معیشت آحاد مختلف مردم خصوصاً اقشار کم درآمد ۲ طرح جداگانه هم اجرا شده که یکی پرداخت مستمری یا کمک هزینه معیشت ی برای دهک‌های مختلف جامعه و طرح حمایت از مادران شیرده و دارای فرزند شیرخوار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در این دولت و در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان به طرح جوانی جمعیت هم توجه ویژه‌ای شده است و اکنون در صندوق کشاورزان عشایر و روستاییان بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از کسانی که تحت پوشش هستند را بانوان عشایر و روستاییان و کشاورزان تشکیل می‌دهند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این گردهمایی گفت: پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر باید تا سال آینده به بیش از ۵۰ درصد برسد، اما تا آن زمان باید از استان‌هایی که محرومیت کمتری دارند حمایت کرد.

علیرضا عسگریان ادامه داد: صندوق روستائیان و عشایر یک صندوق فوق‌العاده است و شخصاً همیشه فکر می‌کنم که صندوق‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کردند، اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: این صندوق خوب شکل گرفته و به همین دلیل خوب پیش رفته است. در صندوق‌ها کارکنان زیادی استخدام هستند و به هیچ شکل نمی‌توان این چسبندگی را حل کرد، اما صندوق روستائیان و عشایر به این شکل نیست.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه صندوق می‌تواند به بیمه اصلی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مزیت دیگر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر توازن و تعادل برقرار کردن میان منابع و هزینه‌ها است. صندوق‌های بیمه‌ای از معدود صندوق‌هایی هستند که آینده را می‌بینند و بر اساس آن عمل می‌کنند و تنها در صورتی تراز می‌گیرد که آینده را به خوبی دیده باشد.

وی تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی حداکثر ۵ درصد از منابعی که دارد حاصل از سرمایه‌گذاری است که در صندوق بازنشستگی کشوری این عدد به هشت درصد می‌رسد، در حالی که صندوق روستائیان و عشایر منابع خود را از ۵۱ درصد سود حاصل از سرمایه‌گذاری تامین می‌کند و سهمی که دولت به این صندوق پرداخت می‌کند، ۴۹ درصد است.عسگریان تاکید کرد: برای پایداری منابع در صندوق باید اقداماتی انجام شود که از میان آن می‌توان به رشد خدمت متوازن و متناسب صندوق در مناطق مختلف اشاره کرد. سهم استان سیستان و بلوچستان از کل کشور ۴ درصد و کرمان ۶ درصد است که این بسیار کم است و باید توزیع متناسب و با میل به مناطق محروم باشد.

وی گفت: باید میزان آموزش کارگزاران در مناطق محروم بیشتر باشد و کارکنان بیشتری را در آنجا جذب کند.

معاون مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور هم با اشاره به برنامه دولت برای تحت پوشش قراردادن مادران روستایی گفت: علاوه‌ بر تحت پوشش قراردادن ۳۰۰ هزار مادر روستایی ۲۰۰ هزار نفر دیگر به زودی بیمه می‌شوند و از خدمات رایگان و بازنشستگی برخوردار خواهند شد.

سجاد طاهری گفت: ما توانستیم بیش از یک میلیون و ۳۵هزار نفر از کشاورزان روستائیان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور را در دو سال اخیر بیمه کنیم که تقریبا معادل ۵۰ درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تاسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم است.وی گفت: عملکرد صندوق تنها در دو سال اخیر معادل ۹۹ درصد عملکرد دولت‌های نهم و دهم و بیش از ۸۰ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

معاون امور استان‌های صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور ادامه داد: برای نخستین بار بحث درمان تکمیلی برای مستمری بگیران با کمترین پرداخت عملیاتی شد و انشالله در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا در استان‌های دیگر اجرا شود.

این بیمه تکمیلی در سه استان همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان عملیاتی شد اما برای اجرای آن در تمامی استان‌های کشور متاسفانه تبصره‌ای از سوی هیات امنا ابلاغ شد که ما را منع کرده است اما در تلاشیم تا این اقدام دوباره اجرا شود.وی گفت: یکی از کارهای بزرگی که صندوق انجام داده، این بود که ۳۱۱ هزار نفر را از مادران غیر شاغل روستایی و عشایر را تحت پوشش قرار دادیم و حق بیمه آنها رایگان بود و دولت پرداخت کرد. از یک میلیون نفر که بیمه شده‌اند حدود ۶۰۰هزار نفر از آن را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند و این ضریب بسیار خوبی است.

طاهری درباره آمار تحت پوشش این صندوق گفت: تعداد کل اعضای صندوق بیش از ۳میلیون نفر است و دیگر یک صندوق کوچکی نیست و پس از تامین اجتماعی، بزرگترین صندوق ییمه اجتماعی کشور هستیم.

وی تاکید کرد: برای مستمری بگیران هم توانسته‌ایم در حداقل بگیران نزدیک به ۲۱۰درصد رشد مستمری را داشته باشیم و در سایر سطوح هم حدود ۸۳درصد در سه سال مستمری اشان رشد داشته است.

نظر شما