شناسهٔ خبر: 67260925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای بیش از ۵۷ عنوان برنامه در هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی از اجرای بیش از ۵۷ عنوان برنامه در هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی خبر داد.

صاحب‌خبر -
اجرای بیش از ۵۷ عنوان برنامه در هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی
 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رییس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به این که بیش از ۵۷ عنوان برنامه در هفته قوه قضاییه در استان در نظر گرفته شده است گفت: ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری استان، افتتاح ساختمان جدید مجتمع قضایی شهید رئیسی، دیدار با خانواده شهدا، انعقاد تفاهم نامه با هلال احمر استان، بازدید از سه واحد تولیدی در ارومیه، حضور رییس کل دادگستری و ۳۰ تن از مسئولان قضایی در شش مسجد شهر ارومیه برای حل و فصل مسائل حقوقی و قضایی مردم، تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، بازدید از زندان‌های سراسر استان، برپایی نمایشگاه در مقابل ساختمان دادگستری استان و ارائه مشاوره رایگان حقوقی در حاشیه این نمایشگاه و برپایی میز‌های خدمت در نماز‌های جمعه سراسر استان و دیدار چهره به چهره با مردم از جمله برنامه‌های هفته قوه قضائیه در سطح استان است. 
 
وی افزود: برگزاری جلسه‌ای برای مقابله با تهدیدات سگ‌های ولگرد در ارومیه، جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و نشست با دانشجویان دانشگاه پیام نور از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در استان در هفته جاری در نظر گرفته شده است. 
 
سازش ۱۴۵ فقره قصاص نفس در سه سال گذشته در استان
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان این که در طول سه سال گذشته بیش از ۱۴۵ فقره قصاص نفس منجر به سازش شده است خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی بالای ۱۰۰ روز بود که در سال گذشته این زمان را به ۶۸ روز رسانده ایم. 
 
آقای ناصر عتباتی حرکت برنامه محور را اولویت مهم دستگاه قضایی در استان دانست و گفت: در طول سه سال گذشته اسناد توسعه قوه و سند تحول قوه قضاییه در استان را بومی سازی کردیم تا بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: در سه سال گذشته ۸۴ قاضی به دستگاه قضایی استان جذب شده است و در حال حاضر ۳۹۷ قاضی در سطح استان وجود دارند. 
 
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: برای نخستین بار دادگستری استان توانسته است مجوز تربیت قاضی را اخذ کرده و در حال حاضر آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تربیت نخبگان حقوق و قضات در استان هست و بر مسائل استان شناخت دقیق پیدا می‌کنند. 
 
آقای ناصر عتباتی با بیان این که موارد بسیاری از مجازات‌ها در دادگستری استان با توبه محکوم علیه با تخفیف مواجه می‌شوند افزود: در بیست روز گذشته در شمال استان دو نفر محکوم به اعدام با توبه و با رضایت رییس قوه قضاییه حکم اعدام آنها به حبس و شلاق تبدیل شده است و علاوه بر آن حکم اعدام ماموستا خضر نژاد نیز با وساطت روحانیون و علمای اهل تسنن یک درجه تخفیف خورد و به حبس تبدیل شد.
 
وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر ۸ میلیارد تومان قضات احکام جایگزین حبس صادر کردند که برای امور عام المنفعه استفاده شد. 
 
احیای بیش از ۱۱۹ واحد تولیدی در آذربایجان غربی
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به احیای واحد‌های مختلف تولیدی در طول سه سال گذشته در استان گفت: در کارخانه تعطیل شده فولاد ارومیه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدهی بانک‌ها و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی مالیاتی تعیین تکلیف شد. 
 
آقای ناصر عتباتی تصریح کرد: ۱۱۹ واحد تولیدی در ۲۹ جلسه حمایت قضایی از سرمایه گذاری در استان با ۳۰۰ مصوبه و ایجاد ۸ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی احیا و به چرخه تولید بازگشتند. 
 
وی با بیان این که در سال گذشته ۵۷۶ هزار پرونده به دستگاه قضایی در مراحل مختلف رسیدگی وارد شده است گفت: در سال۱۳۹۹ زیر یک میلیارد تومان در جشن گلریزان جمع شد، اما این در حالی است که در جشن گلریزان سال جاری بالای ۵۵ میلیارد تومان کمک جمع اوری شد و در طرح نسیم مهر نیز بالای ۵ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مالی جمع اوری شده است. 
 
اعلام نتیجه نهایی پرونده شهردار سابق ارومیه در اینده‌ای نزدیک
 
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: یکشنبه ۲۷ خرداد پرونده شهردار سابق ارومیه که از طرق دیوان عالی کشور تجویز اعاده دادرسی صادر شده بود جلسات قضایی برای محاکمه مجدد در شعبه هم عرض برگزار شد و در روز‌های آینده تصمیم قطعی قضایی و رای قطعی اعلام خواهد شد. 
 
آقای عتباتی افزود: استان در راستای کاهش جرائم سرقت رتبه سوم کشوری را دارد وبرخی از جرائم سرقت به عنف و یا زورگیری در استان وجود ندارد، اما آمار کلاهبرداری و جعل در استان بیشتر شده است.

نظر شما