شناسهٔ خبر: 67260780 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

پرش قیمت خودرو با تکرار سیاست های ۱۴۰۲

صاحب‌خبر -

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می گوید: دولت در سال۱۴۰۳ سیاست های سال گذشته را در رابطه با بازار خودرو درپیش گرفته که نتیجه آن رکود تورمی است. در علم اقتصاد چنین سیاست هایی مقطعی بوده و نمی توان رکود را در یک بازار ماندگار کرد. لذا باید منتظر بازگشت تورم با سرعت و قدرت زیادی به بازار خودرو بود.

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایراسین، بهار ۱۴۰۳ فصلی آرام برای بازار خودرو بود و افت و خیز چشمگیری در این بازار رخ نداد. به گفته شماری از فعالان بازار خودرو با ثبات نرخ ارز در روزهای اخیر، رکود در بازار خودرو تشدید شده و در بیشتر روزهای هفته معامله ای صورت نمی گیرد. به اعتقاد آن ها بازار خودرو در انتظار رئیس جمهور جدید است و نمی توان انتظار نوسان قیمت ها یا بازگشت رونق را داشت.

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در رابطه با شرایط فعلی بازار خودرو به خبرنگار ایراسین می گوید: با توجه به بودجه بندی دولت انتظار شکل گیری رکود تورمی بیشتری در بازار خودرو طی سال ۱۴۰۳ وجود دارد که تاکنون شاهد این رکود تورمی بوده ایم. البته قیمت خودرو در روزهای اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت.

پرش قیمت خودرو با تکرار سیاست های ۱۴۰۲

فرزانه ادامه می دهد: جزئیات آمار تولید و مونتاژ خودرو بیانگر افت تولید خودرو در کشور است، به طوری که میزان تولید اتومبیل ها در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افت پیدا کرد. مضاف بر این واردات خودرو به صورت قطره چکانی صورت می گیرد. از این رو چه آمار تولید و مونتاژ و چه واردات خودرو بیانگر شرایط مساعدی برای بازار خودرو نیستند.

خصوصی سازی خودروسازان به تعویق افتاد

خودروسازان پیش تر موظف به فراهم آوردن شرایط خصوصی سازی زیرمجموعه های خود و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده بودند. ولی بنا بر اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مهلت یک ساله شرکت های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت تمدید شد. فرزانه با اشاره به این تصمیم جدید دولت بیان می دارد: خودروسازان در شرایط فعلی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. دولت با در نظر گرفتن این موضوع به سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو فرصت فراهم کردن شرایط برای خصوصی سازی شرکت های زیرمجموعه خود را تا اواخر تیر ۱۴۰۳ داد. ولی این مدت تمدید شد و در عمل شاهد تصمیمات و شرایط ضدونقیض دولت در رابطه با خصوصی سازی شرکت های خودروسازی هستیم. به نظر بنده به تعویق افتادن پروسه خصوصی سازی شرکت ها برای بازار خودرو مناسب نیست.

پرش قیمت خودرو با تکرار سیاست های ۱۴۰۲

مشاهدات میدانی از بازار خودرو نشان می دهد این بازار وارد رکود عمیقی شده و تغییری در قیمت محصولات داخلی و مونتاژی در طول خرداد ۱۴۰۳ رخ نداده است. با این حال رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران از کاهش ۳۵ درصدی قیمت انواع خودروهای خارجی و کاهش ۲۵ درصدی اتومبیل های تولید داخل از ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ خبر داد.

به اعتقاد فرزانه دولت در سال ۱۴۰۳ سیاست های سال گذشته را در رابطه با بازار خودرو در پیش گرفته که نتیجه آن رکود تورمی در بازار است. این کارشناس بازار خودرو در این رابطه توضیح می دهد: شاید این سوال در ذهن مردم شکل گیرد که چرا با وجود تورم، قیمت خودرو در سراشیبی قرار گرفته است؟ در پاسخ باید گفت اکنون بازار به شدت سرد است و شاهد افت قیمت خودرو از فروردین سال جاری تا به امروز هستیم که علت اصلی این موضوع به تکرار سیاست های کنترل دستوری قیمت خودرو در سال جاری باز می گردد. در حالی که در حوزه اقتصاد کلان باید سیاست های پولی و مالی در یک راستا باشند. به عبارت ساده تر اتخاذ چنین سیاست هایی در کوتاه مدت کارایی دارد تا بازاری مانند بازار خودرو دچار رکود شود و قیمت ها کاهش یابد. ولی این شرایط مصنوعی است.

فرزانه اضافه می کند: بازار خودرو سال گذشته از اردیبهشت تا شهریور وارد فاز رکودی شد و قیمت ها تا ۳۰ درصد افت پیدا کرد. در مقابل شاهد رشد چشمگیر قیمت اتومبیل ها از مهر تا دی ۱۴۰۲ بودیم. لذا پیاده سازی این فرمول برای بازار خودرو در سال جاری نیز به معنای پرش قیمت ها طی ماه های آتی است.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به انتخابات به عنوان یکی از دلایل آرام بودن بازار در شرایط فعلی خاطرنشان می کند: انتخابات غیر منتظره در تیر ماه سال جاری سبب تشدید رکود تورمی در بازار خودرو شد. اگر به تاریخچه ماه های قبل از انتخابات توجه کنید، سیاست گذاران همیشه سیاست هایی را جهت برقراری آرامش نسبی در تمامی بازارها مانند خودرو، مسکن، طلا و… اتخاذ می کنند و اکنون شاهد این شرایط هستیم. ولی علم اقتصاد چنین سیاست هایی را مقطعی و همانند یک مسکن می داند و نمی توان رکود را در یک بازار ماندگار کرد. علاوه بر این رکود به فعالان تمامی بازارها آسیب می زند.

در انتها فرزانه تاکید می کند: شرایط فعلی در بازار خودرو دائمی نیست و باید منتظر بازگشت تورم با سرعت و قدرت زیاد به بازار خودرو داخلی و حتی وارداتی بود، درست مشابه اتفاقی که در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ رخ داد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

برچسب‌ها:

نظر شما