شناسهٔ خبر: 67260446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گرمای عربستان موجب جان باختن بیش از ۵۰۰ حاجی شد

بیش از ۵۵۰ حاجی در مکه به دلیل گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد، جان خود را از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیش از ۵۰۰ زائر خانه خدا به دلیل گرمای سوزان عربستان، جان خود را از دست داده‌اند. حداقل ۳۲۰ نفر از کشته‌شدگان مصری هستند و مقامات سعودی از درمان بیش از دو هزار نفر به دلیل استرس گرمایی خبر داده‌اند. دست‌کم ۶۰ اردنی نیز در بین جان‌باختگان هستند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مجموع مرگ و میرهای جدید تاکنون توسط چندین کشور به ۵۷۷ نفر رسیده است. سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر کشورهای مختلف جان باختند که بیشتر آن‌ها اندونزیایی بودند.

گرمای عربستان باعث جان باختن بیش از  ۵۰۰ حاجی شد

حج یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام است و همه مسلمانانی که دارای امکانات هستند باید حداقل یک بار آن را انجام دهند. طبق یک مطالعه عربستانی که ماه گذشته منتشر شد درجه حرارت در منطقه‌ای که مناسک انجام می‌شود هر دهه ۰.۴ درجه سانتی‌گراد (۰.۷۲ فارنهایت) افزایش می‌یابد و به این ترتیب زیارت به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر تغییرات آب و هوا قرار می‌گیرد.

مقامات سعودی به زائران توصیه کرده بودند در گرم‌ترین ساعات روز از چتر استفاده کنند، آب فراوان بنوشند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند، اما بسیاری از مناسک حج، از جمله نماز در کوه عرفات که روز شنبه برگزار شد، شامل ساعت‌ها بیرون بودن در طول روز است.

به گفته مقامات سعودی، حدود ۱.۸ میلیون زائر سال جاری در حج شرکت کردند که ۱.۶ میلیون از خارج از عربستان بوده‌اند. هر سال ده‌ها هزار زائر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بدون داشتن ویزای رسمی حج، تلاش می‌کنند تا این فریضه دینی را انجام دهند، اما این اقدام بسیار خطرناک است زیرا نمی‌توانند به امکانات تهویه مطبوع ارائه شده توسط مقامات سعودی در طول مسیر حج دسترسی داشته باشند.

زائرانی از دیگر کشورها که جان خود را بر اثر گرما از دست دادند شامل اندونزی، ایران و سنگال می‌شوند.

گرمای عربستان باعث جان باختن بیش از  ۵۰۰ حاجی شد

نظر شما