شناسهٔ خبر: 67260336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بیمارستان کمالشهر چه زمانی تکمیل و افتتاح خواهد شد؟

سمیه فصاحت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز گفت: تاییدیه محیط زیستی بیمارستان کمالشهر به تازگی اخذ شده و با تزریق اعتبارات جدید و ادامه روند تکمیل و تجهیز، احتمالاً در هفته دولت رسما افتتاح خواهد شد.

صاحب‌خبر -

توحید شیریزاد در گفت و گو با ایسنا درباره فرآیند ساخت بیمارستان کمالشهر گفت: بیمارستان کمالشهر که تا پیش از سفر اول شهید جمهور به استان البرز زیر پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تا پیش از آن هم از اعتبارات ملی سازمان برنامه بودجه کشور اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده بود، با سفر شهید جمهور و به خاطر نیازمندی مردم این منطقه به بیمارستان مقرر شد که از محل دوره اول سفر اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این بیمارستان در نظر بگیرند.

وی افزود: از این مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تا امروز تخصیص پیدا کرده و ۱۲۰ میلیارد تومان از دوره اول سفر باقی مانده است. علاوه بر اعتبارات قبلی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی و شخص دکتر صیادی مجددا ۱۵۰ میلیارد تومان، از محل دور دوم سفر در نظر گرفته شد تا این بیمارستان بتواند به اتمام برسد. براین اساس پنج درصد پیشرفت فیزیکی پروژه پس از تامین بخشی از اعتبارات و پیگیری‌ها به بالای ۶۵ درصد رسانده شد.

شیریزاد در خصوص وقفه‌های ایجاد شده در مراحل تکمیل این بیمارستان ادامه داد: متاسفانه این بیمارستان طی مراحل ساخت با یک مانعی مواجه شد. به این صورت که هر پروژه جدیدی که بخواهیم اعتبارات ملی برای آن اخذ کنیم؛ باید تاییدیه کمسیون ماده ۲۳ را داشته باشد. فلسفه این کمیسیون هم ‌این است که برای ایجاد و احداث یک طرح پروژه عمرانی دولتی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز، تاییدیه پدافند غیرعامل، تاییدیه زیست محیطی و سایر تاییدیه‌های مربوطه باید اخذ شده و در کمسیون بررسی و سپس اعلام شود.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته علی رغم اعتبارات دیده شده، این پروژه نتوانست تاییدیه محیطی زیستی را اخذ کند. دلیل اینکه تخصیص مناسب اتفاق نیافتاد هم این بود که از حیاط این بیمارستان یک نهر آب عبور می‌کرد که باعث می‌شد محیط زیست، موضوعات محیط زیستی آن را تایید نکند و نتواند مجوز ماده ۲۳ را داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز افزود: اما با تلاش‌هایی توسط همکاران آب و فاضلاب، محیط زیست، علوم پزشکی و در سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد، موفق شدیم که اخیرا و به تازگی تاییدیه کمسیون ماده ۲۳ را اخذ کنیم. با این تفاسیر امیدوار و پیگیر هستیم که سایر تخصیص‌ها یعنی ۸۰ میلیارد تومان باقی مانده از دور اول سفر و ۱۵۰ میلیارد تومان از دور دوم به زودی تعلق پیدا کند و بیمارستان با اتمام مراحل ساخت به مرحله‌ افتتاح برسد.

وی یادآور شد: نکته مهم دیگر در مورد بیمارستان‌ها این است که بیمارستان‌های کشور به صورت کلی از دو منبع تامین اعتبار می‌شوند یا از اعتبارات ملی سازمان برنامه ریزی کشور یا از اعتبارات ماده ۳۷ مالیات که می‌گوید از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده چهار درصد متعلق به شهرداری‌، چهار درصد دولت و یک درصد متعلق به وزارت بهداشت است. پس وزارت بهداشت برای تجهیز بیمارستان‌ها از محل یک درصد تامین اعتبار می‌کند و تجهیز بیمارستان‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

شیریزاد در ادامه گفت: اگر پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی این بیمارستان مقدار بیشتری رشد کند و به مرحله نازک کاری و پیشرفت ۷۰ درصدی برسد، سفارشات لازم برای تجهیز فنی و مهندسی این بیمارستان انجام خواهد شد. تاسیسات و تجهیزات عمومی هم انجام شده و تجهیزات و تاسیسات تخصصی آن بعد از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد از طریق وزارت بهداشت سفارش داده و به زودی نصب می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف و پیش بینی این است که این بیمارستان در هفته دولت به صورت رسمی افتتاح شود، اما محتمل است که این اتفاق نیافتد. امیدواریم با تلاش شبانه روزی در زمان مورد نظر اتفاق بیفتد و محتمل است که بهره برداری از این بیمارستان حتی قبل از دهه فجر هم شروع شود. این که گفته می‌شود احتمالا، هم با توجه به محدودیت‌ها و جذب منابع است.

وی در خصوص نامگذاری این بیمارستان گفت: بعد از شهادت شهید جمهور و همراهانشان، مجموعه مدیریتی استان با هماهنگی وزارت بهداشت و به ویژه با تلاش و پیگیری استاندار تصمیم بر این شده که این بیمارستان به نام رئیس جمهور شهید نامگذاری شود، چون جزء معدود پروژه‌های است که شخص ایشان سر پروژه حاضر شدند و دستور اتمام آن را داده‌اند. این بیمارستان به علاوه پلB ۱ بزرگراه شهید سلیمانی به نام شهید رئیسی مزین خواهد بود و در شورای برنامه ریزی به تصویب خواهد رسید.

وی در خصوص پیگیری تکمیل ساخت این بیمارستان با توجه به نیاز مردم کمالشهر خاطر نشان کرد: مستحضر باشید که شخص استاندار برای موضوعات استانی قرارگاه و کارگروه ویژه تشکیل داده‌اند که بر اساس آن هر هفته جلسه بیمارستان‌ها برگزار می‌شود و قدم به قدم پیشرفت و موانعی که برای پروژه‌های استان وجود دارد را دنبال می‌کند و طی جلسات مجزا شخصاً به تمام سخنان حاضرین از پیمانکار تا کارفرما و سایر دستگاه‌های ذیربط گوش می‌دهند.

وی افزود: در خصوص موضوعات پیرامون بیمارستان‌ها هم شخص استاندار پیگیر بیمارستان کمالشهر هستند که به زودی افتتاح شود حتی استاندار نپذیرفته‌اند که افتتاح این پروژه برای دهه فجر بماند، بلکه مصر هستند که در هفته دولت افتتاح شده و در اختیار مردم کمالشهر قرار گیرد. به ویژه آنکه در عید امسال شخصا در سازمان برنامه و بودجه کشور حضور پیدا کردند و با دکتر منظور مذاکرات خوبی داشتند.

شیریزاد در ادامه اظهار کرد: در این ملاقات استاندار پیگیر طرح پروژه‌های عمده استان به ویژه بیمارستان کمالشهر، بیمارستان سیدالشهدای کرج، بزرگراه و تصفیه خانه کرج، ورزشگاه انقلاب و چند طرح پروژه بودند. ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد استاندار بوده و قول ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن را برای این پروژه‌ها گرفته‌اند و دکتر منظور که نگاه ویژه به استان دارند ۱۰۰ میلیارد تومان برای بیمارستان کمالشهر در نظر گرفتند. طبق نامه‌ای هم که دکتر منظور دستور دادند این ۱۰۰ میلیارد باید به زودی تخصیص پیدا کند. انشالله سایر اعتبارات هم تخصیص پیدا کرده و این بیمارستان به مرحله افتتاح می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما