شناسهٔ خبر: 67260328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خانم دباغ؛ الگوی سوم زن مسلمان

سمیرا معارفی

یکی از نیروهای اولیه سپاه گفت: مدیریت خانم دباغ در دوران فرماندهی، بسیار با صلابت، قاطع و در عین حال با روحیه کاملاً مهربان و با محبت نسبت به نیروهای تحت امر خود بود.

صاحب‌خبر -

حجت الله کتابی در نشست «بررسی ابعاد شخصیتی و دلایل انتخاب خانم دباغ به عنوان الگوی سوم زن» که به مناسبت زادروز خانم مرضیه دباغ، بانوی مجاهد، مبارز و انقلابی، به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، به زمان آشنایی‌اش با خواهر دباغ اشاره کرد و گفت: حدوداً ۱۹ ساله بودم که وارد سپاه شدم و نخستین دیدارم را با خانم دباغ تجربه می‌کردم؛ در ابتدا برایم خیلی عجیب بود که یک زن، فرمانده است اما وقتی با روحیات، منش، رفتار، عملکرد و سوابقش آشنا شدم، متوجه شدم که زنان چه ظرفیت‌های بالایی دارند و اینکه خانم دباغ چه شیرزن و خانم فوق‌العاده‌ای است.

وی به تحقیقاتش از ویژگی‌های شخصیتی خانم دباغ به عنوان جوان انقلابی اشاره کرد و ادامه داد: در تحقیقاتم متوجه شدم خانم دباغ مدت‌ها مبارزه کرده و کنار امام بوده است. فهمیدم او یک خانم مبارز، با بصیرت، ولایتمدار و همراه و مقلد مرجع خودش است و این موارد خیلی مهم بود.

کتابی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب مبارزین گروه‌های مختلفی نظیر مجاهدین خلق، چپی‌ها و چریک‌های فدایی بودند اما نهضتی که حضرت امام شروع کرد و عامه مردم به ویژه جوان‌ها شامل حالش بودند و اینکه یک مرجع تقلید، رهبری یک مبارزه بسیار طولانی را برعهده بگیرد و به نتیجه برساند، اینها برای ما خیلی مهم بود و وقتی بیشتر جلو می‌رفتیم ارادات و عشقمان به امام و یاران ایشان از جمله خانم دباغ بیشتر می‌شد. زمانی‌ که از مبارزات ایشان در لبنان و فلسطین مطلع شدیم، اینکه با چند بچه به دنبال مبارزه می‌رود و همسرش هم با او همراه و هماهنگ است، خیلی جالب و قابل توجه بود و اینکه چه سختی‌هایی در این مسیر متحمل شده و دوره‌های سختی که دیده بود، همه اینها ما را متقاعد می‌کرد که او را به عنوان فرمانده بپذیریم و همراهش باشیم.

وی مبارز بودن، مجاهده بودن و تابع مرجع و رهبری بودن را از ویژگی‌های خانم دباغ از نظر یک جوان انقلابی دانست و مطرح کرد: خانم دباغ در سپاه یک پوشش آزاد با مقنعه و مانتو داشت و به راحتی فعالیت‌هایش را انجام می‌داد. درست است که می‌گوییم چادر حجاب برتر است اما او با پوششی که داشت، کنار امام ایستاد و فعالیت‌های مهم خود را به سرانجام رساند.

کتابی با اشاره به اینکه خانم دباغ با این اعتقادات و روش می‌توانست یک الگو برای زنان باشد، اظهار کرد: مدیریت خانم دباغ در دوران فرماندهی، بسیار با صلابت، قاطع و در عین حال با روحیه کاملاً مهربان و با محبت نسبت به نیروهای تحت امر خود بود.

وی ادامه داد: خانم دباغ در دوران فرماندهی، در کنار مسئولان استان بود به طوری که در محافل، مجالس و جلسات کاملاً مسلط، با درایت و بینش عمیق مسائل انقلاب، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی را مطرح می‌کرد و نظر می‌داد و بعد تصمیم‌گیری می‌شد.

یکی از نیروهای اولیه سپاه همدان با اشاره به تسلط کامل خانم دباغ به زبان عربی بیان کرد: خانم دباغ آشنایی کامل به معارف دین داشت و همین تسلط به زبان عربی باعث می‌شد در محافل اجتماعی و در جمع مردم و به ویژه زنان خوب ظاهر شود به طوری که جلسات را با آشنایی به معارف اسلامی و دیدگاه‌های امام و انقلاب به خوبی هدایت می‌کرد.

وی به اعتقاد راسخ ایشان به رهبر و انقلاب و اهداف انقلاب و مبارزه و استقلامت در این مسیر اشاره کرد و یادآور شد: در انجام مأموریت‌هایی که به ویژه بعد از انقلاب برای سپاه پیش آمد، صلابت، استقلامت و پایداری را به عنوان خانم فرمانده در او می‌دیدیم.

کتابی به تبحر خانم دباغ در مدیریت خانواده و تحویل دادن فرزندان کاملاً انقلابی به جامعه اشاره کرد و گفت: باید از طریق نوشتن کتاب و رمان و شرح مبارزات وی با نوشتاری کاملاً روان به معرفی این زن مبارز و انقلابی به نسل جدید پرداخت و افرادی که ایشان را می‌شناسند باید در محافلی در جمع دانشجویان و دانش‌آموزان به بیان ویژگی‌های شخصیتی او بپردازند. حتی می‌توان در کتاب‌های کودکان، خانم دباغ را به عنوان مادری مهربان و در عین حال مبارز معرفی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمینه معرفی خانم دباغ به عنوان الگوی سوم زن در جامعه وجود دارد چرا که این الگو خالصانه برای خدا کار کرده است، اعلام کرد: خواهر دباغ از ابتدا در کنار مرجعیت و در راه اسلام، خالص و با بصیرت حرکت کرد، بنابراین تا آخرین لحظه سالم ماند و بچه‌هایش راهش را ادامه می‌دهند.

کتابی با بیان اینکه خانم دباغ تا همین اواخر ارتباط خود را با سپاه همدان حفظ کرده بود، اظهار کرد: خانم دباغ کاملاً در تراز انقلاب اسلامی است و اینکه حضرت امام ایشان را به حدی قبول داشتند که به عنوان نماینده به شوروی سابق که یک بلوک مهم قدرت شرق بود، فرستادند چرا که او را در تراز انقلاب می‌دیدند.

انتهای پیام

نظر شما