شناسهٔ خبر: 67260314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تفاهم‌نامه همکاری میان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم وفناوری دانشگاه تهران، این مراسم با حضور علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و جمعی از مدیران و معاونان در محل پارک علم و فناوری برگزار شد.

اسدی ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و با ارائه معرفی کوتاهی از پارک علم و فناوری گفت: واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون عمدتاً در حوزه‌های فنی و مهندسی ایجاد شده و رشد کرده‌اند و با توجه به اهمیت مباحث علوم اجتماعی، اولویت ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های حوزه علوم انسانی، اجتماعی، فرهنگی و مهارت‌ها و فناوری‌های نرم است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ایجاد شعبه در دانشکده‌های محیط زیست، جغرافیا، علوم ورزشی و تندرستی صحبت کرد و گفت: چگونگی بهره‌مندی از فناوری و نوآوری در توسعه مباحث نرم موضوع بسیار مهمی است و امیدواریم با این تفاهم‌نامه، در دانشکده علوم اجتماعی نیز اقدامات موثری رقم بزنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران، خاطر نشان کرد: دانشکده علوم اجتماعی در ناحیه نوآوری تهران قرار دارد و این فرصتی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های ناحیه نوآوری و دانشکده علوم اجتماعی بهره ببریم.

اسدی توضیحی از فرایند پیشرفت مراحل کار ناحیه نوآوری تهران ارائه داد و گفت: در تلاشیم تا با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوزها و مصوبات مرتبط را دریافت کنیم تا برنامه‌های این ناحیه اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: به تصویب رساندن جایزه فناوری و نوآوری یونسکو با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که در حال پیگیری است.

اسدی با اذعان به اتحاد در میان بخش‌های مختلف دانشگاه تهران، تصریح کرد: در پارک علم و فناوری، نگاه جزیره‌ای نداریم و همه ما بخشی از دانشگاه تهران هستیم و باید تلاش کنیم تا با همکاری یکدیگر، اهداف عالی حوزه علم و فناوری را محقق کرده و دانشگاه را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت شعب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: شعب پارک علم و فناوری، رشته‌های ارتباطی است که با بهره‌مندی از آن می‌توانیم به رشد دانشجویان از لحاظ دانشی و مهارتی کمک کرده و نگاه فناورانه و نوآورانه را توسعه دهیم.

غلامرضا جمشیدیها با تاکید بر تفاوت‌های رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی با سایر حوزه‌ها از جمله فنی و مهندسی گفت: این تفاوت‌ها هم بعد نظری و هم بعد ساختاری را در بر می‌گیرد، علاوه بر این، وجود مفاهیم و معانی متعدد و متنوع نیز به گستردگی تفسیرها و برداشت‌ها منجر می‌شود درحالی‌که این موضوع در حوزه‌های فنی و مهندسی وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این نکته که پارک‌‎های علم و فناوری یکی از عناصر اساسی، برای حیات در دنیای فناورانه جدید به شمار می‌روند، اظهار داشت: اصل علم و تلفیق علم و عمل در پارک‌های علم و فناوری صورت می‌گیرد، در تلاشیم تا در صحنه اجتماعی حضور داشته باشیم و فصل جدیدی را در علوم اجتماعی رقم بزنیم.

معز خادم حسینی از ضرورت مطالعات اجتماعی و پیوند آن با مسائل اقتصادی، سیاسی صحبت کرد و گفت: دانشکده علوم اجتماعی در عرصه فناوری، دروس متعددی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند که از جمله آن می‌توان به جامعه شناسی فناوری، جامعه شناسی نوآوری و جامعه شناسی فناوری‌های نرم اشاره کرد.

معاونت پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت امضای تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تصریح کرد: در حال حاضر علوم اجتماعی به عنوان یک دانش دیده می‌شود، درحالی‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان نماد و زبان علم و فناوری شناخته می‌شود و امیدواریم با همکاری پارک علم و فناوری بتوانیم فعالیت‌ها و اقدامات نوآورانه و فناورانه را در حوزه علوم اجتماعی اجرایی کنیم.

گفتنی است این تفاهم‌نامه به منظور استفاده از پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ و توانمندی‌های علمی و اجرایی طرفین جهت شکل دادن همکاری مشترک با هدف توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه تهران منعقد شد.

نظر شما