شناسهٔ خبر: 67260293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ۲۲ درصدی بارندگی‌ها در کرمانشاه و ثبت ۵۴۹ میلیمتر باران

کرمانشاه - ایرنا - رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: بررسی آمار بارندگی‌های استان نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

سعید قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری تاکنون ۵۴۹ میلی متر ثبت شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۰۱ میلی متر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری همچنین در مقایسه با میانگین بلند مدت سالانه ( ۴۶۶ میلی متر )، نیز حدود ۱۸ درصد افزایش نشان می دهد.

بارش‌ها در پاوه از مرز هزار میلیمتر عبور کرد

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه یادآور شد: شهرستان پاوه با هزار و ۶۰ میلی متر بارندگی، بیشترین میزان بارش را در سال زراعی جاری در استان به خود اختصاص داده است به طوری که میزان بارش های این شهرستان نسبت به سال گذشته ۳۲ و نسبت به دوره بلند مدت ۴۰ درصد افزایش یافته است.

قاسمی افزود: پس از پاوه شهرستان های ثلاث باباجانی با ۸۵۱، جوانرود با ۷۴۷، گواور با ۷۰۳، کرند غرب با ۶۹۷ و روانسر با ۶۷۱ میلی متر بارندگی در رده های بعدی بیشترین بارندگی در استان قرار دارند.

سنقر کم بارش ترین نقطه استان کرمانشاه

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری همچنین سنقر با ۳۳۹ میلی متر کمترین بارندگی را در سطح استان داشت به طوری که این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته ۹ درصد افزایش و در مقایسه با دوره بلند مدت ۱۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

قاسمی ادامه داد: پس از سنقر، شهرستان های سومار با ۳۶۱، حمیل با ۲۰۴، سرارود و کنگاور با ۴۴۴ و گیلانغرب با ۴۷۹ میلی متر در رده های بعدی کم بارش‌ترین نقاط استان بودند.

افزایش تدریجی دمای هوا

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یادآور شد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، به دلیل عبور متناوب امواجی کوتاه از جو منطقه، هوای استان تا اواسط هفته آینده، غالباً صاف، در بعضی ساعات همراه با وزش باد و رشد ابر خواهد بود که طی این مدت، متوسط دمای هوا در غالب نقاط، به آرامی افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در سطح استان ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، یک ایستگاه فرودگاهی و جوبالا، ۱۲ ایستگاه خودکار، یک ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۹۲ ایستگاه باران سنجی، چهار ایستگاه اقلیم شناسی، یک ایستگاه رادار هواشناسی، ۱۶ ایستگاه تبخیر سنجی و ۱۰ تشعشع سنجی دیجیتال در حال فعالیت است.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

نظر شما