شناسهٔ خبر: 67260289 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازگشت ۲۰ درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایری به مدارس

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری، دلایل عمده‌ای نظیر فرهنگ حاکم بر جامعه عشایری، فاصله دور یا صعب‌العبور بودن مدارس دارد.

صاحب‌خبر -

 

بازگشت 20 درصد بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علی تیرگیر افزود: سال گذشته بر اساس ظرفیت‌های سایر نهاد‌ها از جمله سازمان امور عشایر به عنوان متولی عشایر، در راستای حمایت همه جانبه از این جامعه مولد و لازم التوجه عمل کردیم. ما برای حل مشکلات بحث بازماندگان از تحصیل یک هم‌افزایی اطلاعاتی با سازمان امور عشایری داشتیم.

وی گفت:کد‌های ملی فرزندان عشایر را از سازمان امور عشایر دریافت کردیم و با سامانه سناد خود تطبیق دادیم. بر اساس این اقدام دریافتیم که چه تعداد و چه میزان از دانش‌آموزان که در مناطق عشایری هستند، بازمانده از تحصیل هستند.»

تیرگیر افزود: در مرحله دوم برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در قدم اول و ثانیا بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه که تحت عنوان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تعریف می‌شدند، اقداماتی انجام دادیم. از جمله این اقدامات حمایت بهتر و با کیفیت‌تر از مدارس شبانه‌روزی موجود در مناطق عشایری است. توسعه مدارس شبانه‌روزی، احداث مدارس عشایری در مقاطع ابتدایی در جوامع عشایری که بعضا ما برای جلوگیری از بروز بازماندگی از تحصیل مدارس تک‌نفره‌ای را احداث کردیم چرا که تحصیل دانش‌آموزان عشایر برای ما بسیار حائز اهمیت بود.

وي گفت: با توانمندسازی نیروی انسانی، حمایت‌ها و مشوق‌هایی که به دانش‌آموزان یا اولیا برای تحصیل و کار پرتلاش برای فرهنگ‌سازی تحصیل در مناطق عشایری داشتیم، توانستیم نزدیک به ۲۰ درصد از آمار و حجم دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل که احصاء کرده بودیم را با توجه به هم‌افزایی که با سازمان امور عشایری داشتیم، به تحصیل و مدرسه بازگردانیم.

علی تیرگیر افزود: تمام تلاش ما این است که در این فرصت طلایی تابستان بتوانیم با تدابیر مناسب و موثر در راستای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایر و نیز بازگرداندن دانش‌آموزان عشایر بازمانده از تحصیل به مدرسه تمام تلاش و همت خود را به کار گیریم. چرا که یکی از مهم‌ترین مساله‌های نظام تعلیم و تربیت امروز ما بخصوص در مناطق عشایری، مرزی و کم برخوردار، ابتدا پوشش تحصیلی بالا بوده و در مرحله بعد آموزش دانش‌آموزان با کیفیت بالا است. در همین راستا این اقدامات را در طول تابستان به عنوان یک فرصت طلایی و مناسب دنبال کرده و از این فرصت نهایت استفاده را خواهیم داشت.

تیرگیر گفت: تعداد ابتکارات در زمینه بازگردانی دانش‌آموزان به تحصیل هرگز از زبان ما مخابره نشده و قطعا ابتکارات، روش‌ها و متد‌هایی که برای بازگردانی دانش‌آموزان به تحصیل در مدرسه یا جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و عملیاتی می‌شود متفاوت است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از بازگردانی و جلوگیری از ترک تحصیل بسیاری از دانش‌اموزان عشایر بخصوص در بخش دختران خبر داد و افزود: در جامعه عشایری با توسعه، پشتیبانی و ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی در مدارس شبانه‌روزی خود توانستیم از بازماندگی از تحصیل فرزندان عشایر به خصوص دانش‌آموزان دختر جلوگیری کنیم. با تعریف و تاسیس مدارس جدید در مقطع ابتدایی در روستاها، مناطق و نواحی که دانش‌آموز عشایر داشتیم و به دلایل مختلف از تحصیل بازمی‌ماندند، اولا از ترک تحصیل جلوگیری کرده و ثانیا به تحصیل بازگردانیم.

وی از وجود بسته‌های تشویقی برای تحصیل دانش‌آموزان عشایر خبر داد و گفت: با توانمندسازی نیروی انسانی و با ارائه یک آموزش با کیفیت، جذابیت را برای دانش‌آموزان خود به وجو آوردیم. با توجه به تلاش‌ها و نگاه ویژه‌ای که مقام عالی وزارت نسبت به مناطق کم‌برخوردار خصوصا مناطق عشایری داشتند، با سهمیه‌هایی برای دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌های ماده ۲۸ و موارد دیگر، توانستیم جذابیت و انگیزه لازم را برای دانش‌آموزان عشایری در راستای ادامه تحصیل با کیفیت ایجاد و فراهم کنیم.

نظر شما