شناسهٔ خبر: 67260252 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

«مهدی امینی خواه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ریشه درخت «معیشت سینماگران» در حال خشکیده‌شدن است/ پاسخ دادن «صندوق اعتباری هنر» به تماس تلفنی برای اعضا نان و آب نمی‌شود!

سینماپرس: مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص‌ وظایف صندوق اعتباری هنر در قبال هنرمندان به ویژه سینماگران پیشکسوت با سینماپرس گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

بازیگر فیلم های سینمایی «تابلویی برای عشق» و «برگ برنده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: کشور ما در حوزه فیلمسازی حرف های جدی برای گفتن دارد. سینمای ایران در آسیا صنعت و هنر فعالی است و علاوه بر آن ما در مراسم ها و جشنواره های درجه یک دنیا نظیر اسکار و... هم حضوری درخشان را تجربه کرده ایم. همه این ها نشان از آن دارد که سینمای کشور ما پیشرو است اما از آنجا که به دلایل متعدد سطح تولیدات بسیار پایین آمده امروز اهالی سینما با معضلات جدی روبرو شده اند.

وی سپس با بیان اینکه معیشت سینماگران با بحران جدی روبرو است خاطرنشان کرد: ظرفیت تولیدات سینمایی بسیار کاهش پیدا کرده و همین باعث می شود تا عده کثیری از هنرمندان امکان کار و فعالیت را از دست بدهند. از سوی دیگر برخی افراد نیز تنها از گروه ها و نیروهای خاص خود برای تولید فیلم بهره می برند که همین مسأله باعث می شود افرادی که در آن گروه قرار ندارند بیکار و سرگشته شود.

امینی خواه یادآور شد: قبلاً در دهه ۸۰ که تله فیلم تولید می شد به واسطه حجم بالای تولیدات اغلب اهالی سینما سر کار بودند اما متأسفانه مدت ها است که از آن تولیدات خبری نیست؛ علاوه بر سینما تعداد تولیدات تلویزیونی هم به شدت کاهش پیدا کرده و حتی در حوزه تئاتر نیز ما با چنین معضلی روبرو هستیم از این رو این وظیفه متولیان فرهنگی و هنری است که تدبیری عاجل برای این بیکاری هنرمندان داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «زن بدلی» و «زن زیادی» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا یکی از معاونین صندوق اعتباری هنر پاسخ به تماس های تلفنی اعضای این نهاد را مهم ارزیابی می کند اظهار داشت: پاسخ دادن به تماس تلفنی برای اعضا نان و آب نمی شود!؛ پاسخ به این تلفن ها زمانی می تواند مهم باشد که مشکلات اهالی فرهنگ و هنر برطرف شود.

این سینماگر تأکید کرد: مسئولان موظفند بنشینند و حرف ها و درد دل های اهالی سینما را گوش دهند و ببینند که مشکل از کجا است و سپس با تدبیر برنامه ریزی عاجل و جدی برای رفع معضلات داشته باشند. مسئولان باید از وعده دادن دوری کنند و تدبیری برای این داشته باشند که به وعده های دلنشین شان عمل کنند؛ فقط گوش دادند و در نهایت کنار رفتن که دردی را درمان نمی کند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امروز ریشه درخت معیشت سینماگران در حال خشکیده شدن است و مسئولان باید علت این خشکی را شناسایی کرده و در پی احیای آن برآیند. مسئولان فرهنگی به خصوص در نهادهایی که ملزم به تأمین رفاه و معیشت سینماگران هستند باید بدانند که اهالی سینما هم مانند دیگر آحاد افراد جامعه خانواده دارند، زن و بچه دارند و باید برای امرار معاش آن ها تلاش کنند اما این شرایط برای شان مهیا نیست.

نظر شما