شناسهٔ خبر: 67260242 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

خبر اقتصادی؛

کاهش نرخ بیکاری کل در دولت شهید رئیسی

تسنیم

آمارها حکایت از این دارد که سه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و بیکاری کل و بیکاری جوانان طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ روند کاهشی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مطابق نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۲، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل ۱۴۰۱، ۰.۹ درصد کاهش‌یافته است.

در سال ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل ۱۴۰۱، ۰.۴ درصد افزایش‌یافته است.  

بررسی آمار بازار کار و بیکاری فارغ‌التحصیلان بیانگر این است بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی نشان می‌دهد ۱۱.۸ درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۱.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل است.

در سال ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکاری فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۱.۳ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷.۱ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

اما مقایسه این نرخ در سه سال گذشته حاکی از این است که روند نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان طی سه سال گذشته کاهشی بوده است. این نرخ در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳.۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۸ درصد بوده است. البته مقایسه نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری بیانگر این است که روند کاهش در سه سال اخیر مشاهده می‌شود.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزیر کار طی چند ماه گذشته اعلام کرده است: مقرر شده در برنامه‌ریزی سال جاری ۲۵ درصد کل اشتغال ایجادی به فارغ‌التحصیلان تعلق بگیرد و این موضوع را در تقسیم‌بندی استانی اعلام کرده‌ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی و آقای مرتضوی سال گذشته تکلیف کردند که اولویت حوزه اشتغال را بیکاری فارغ‌التحصیلان قرار دهیم و برای اولین‌بار است که دولت مردان ۲۵ درصد از سهم ایجادی اشتغال خود را به حوزه فارغ‌التحصیلان اختصاص دادند، درست است که این مبلغ بزرگ است، اما می‌توانیم با همکاری یکدیگر این غیرممکن را ممکن کنیم، بنده نیز از استان‌ها خواهش دارم که در تعهد امسال به مسئله فارغ‌التحصیلان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

انتهای خبر/

نظر شما