شناسهٔ خبر: 67260231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

علی عابدی با مهر مطرح کرد؛

یادمان استاد موسیقی نواحی برگزار می شود/ جزییات «شب رامشگر»

علیرضا سعیدی

یکی از پژوهشگران و مستندسازان عرصه موسیقی نواحی از برگزاری مراسم یادمان یکی از هنرمندان پیشگام موسیقی نواحی خراسان شمالی در روز پنجشنبه سی و یکم خرداد خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی عابدی پژوهشگر و مستندساز عرصه موسیقی نواحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برگزاری مراسم یادمان مرحوم عیسی قلی پور معروف به «عیسی بخشی» از هنرمندان پیشگام موسیقی نواحی خراسان شمالی خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته مراسم یادمان عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی با عنوان «شب رامشگر» روز پنجشنبه ۳۱ خرداد در مکان تالار گلشن بجنورد با همت و با حضور هنرمندان رشته های مختلف هنری برگزار می شود.

وی افزود: در این رویداد علاوه بر اجرای موسیقی مقامی توسط هنرمندان مطرح استان و کشور ۲ فیلم مستند از ساخته های بنده با عنوان «از یاد رفته ها» مشتمل بر روایتی از تاریخ و سرگذشت موسیقی مقامی شمال خراسان به همراه فیلم مستند «بخشی» مشتمل بر نگاهی به زندگی و آثار عیسی قلی پور به نمایش در می آید.

این پژوهشگر و مستندساز در پایان گفت: هم زمان با برگزاری این مراسم نمایشگاه عکس آثار حسن فرهادی که سال‌ها از چهره های ماندگار موسیقی این خطه عکاسی کرده است در گالری تالار گلشن برپا می‌شود.

یادمان استاد موسیقی نواحی برگزار می شود/ جزییات «شب رامشگر»

عیسی قلی پور از نام‌دارترین بخشی‌های شمال خراسان صبح جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ پس از تحمل مدت‌ها بیماری دار فانی را وداع گفت.

عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی، از نامدارترین «بخشی» های خراسان شمالی، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی (دوتارنواز)، خواننده گویش ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی بود که تاکنون در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و مدال و دیپلم افتخار چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی را در کارنامه داشت. این هنرمند برجسته موسیقی شمال خراسان مسلط بر روایت‌ها و داستان‌های گوناگون و کهن بود و هنر خنیاگری خود را از نیاکانش دریافت کرده بود.

نظر شما