شناسهٔ خبر: 67260001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» به روی صحنه می‌رود؟

مهسا فردحسینی / لیزنا

نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» قرار است در هفته کتاب در کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس به روی صحنه رود.

صاحب‌خبر -
نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» به روی صحنه می‌رود؟

به گزارش خبرنگار لیزنا، اقدس اکبری،  کتابدار بخش امانت کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس، که در بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان با شعار «کتاب خوب، آینده خوب» برای نوشتن نمایشنامه ای مورد تقدیر قرار گرفته است با بیان این خبر گفت: خوشبختانه با حسن نیت و موافقت ریاست کتابخانه مرکزی انشالله قصد دارم در صورت فراهم شدن امکانات صحنه و بازیگر و......، نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه» را به عنوان برنامه جانبی برای جذب مخاطب حداکثری در هفته کتاب بر روی صحنه ببرم .

وی گفت: اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان در تاریخ 16 اسفندماه 1402 در باغ کتاب تهران با شعار " کتاب خوب، آینده خوب " برگزار شد و نمایشنامه ارسالی بنده با عنوان «نیمه شبی در کتابخانه» به عنوان اثر متفاوت در پویش «کتاب ران» این جشنواره به دلیل ماهیت متفاوت، نگاه و نوع رویکرد جدید به کارگرفته شده در نگاه به موضوع کتاب و کتابخوانی در حل مشکلات شخصی و خانوادگی یک کتابدار با اعطای لوح شایسته تقدیر مورد عنایت و توجه قرار گرفت.

وی گفت: بنده حاصل درک و تجربه شخصی خود از زندگی و دغدغه‌ها و مشکلات همکارانم و  بخشی از دغدغه‌های کاربران و مراجعه کنندگان به کتابخانه را در نمایشنامه کوتاه «نیمه شبی در کتابخانه»  به تصویر کشیده ام.

وی افزود: در این جشنواره از آثار برگزیده و شایسته تقدیر کتب داستانی کودک در محورهای هویت، شایستگی های تربیتی، داستان های آموزشی ویژه کودکان ، داستان نوجوان، شعر کودک و نوجوان، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، مطالعات تاریخی، مطالعات دینی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم مهارتی و کاربردی، تفکر و سبک زندگی، مستند نگاری، دانش‌افزایی و تصویرگری با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر قدردانی شد.

همچنین در گروه جایزه ویژه بیست و یکمین جشنواره ملی رشد کودک و نوجوان از نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در محورهای ایران و افتخار، روشنا، دست های بوسیدنی، رسم زندگی، معنای زندگی  تقدیر شد.

حامیان جشنواره از برگزیدگان بخش «فرهنگ کار» نیز تقدیر کردند.

همچنین از نویسندگان و آثار ارسالی ابتکار جدید این دوره جشنواره به صورت  پویش های ویژه پنج گانه در قالب " رویداد کتابنما " با اعطای لوح تقدیر قدردانی شد.

محورهای این پویش ها:

پویش «کتاب نشان » در قالب عکس و تصویر.

پویش «کتاب جو » در قالب سامانه ها، کانال ها و صفحات مجازی و نرم افزارهای کاربردی.

پویش «کتاب یار» در قالب ابزارهای کمکی، اسباب بازی، بازی رایانه ای و بازی وارسازی کتاب.

پویش «پویش کتاب بین» در قالب فیلم کوتاه، پویانمایی، مستند، نماهنگ و پادکست.

پویش «کتاب ران» با موضوع ایده پردازی و ارائه راهکارهای نوین.

اکبری خلاصه ای از نمایشنامه اش را به شرح زیر بیان کرد:

"مرد کتابداری که برای گذران زندگی و عدم کفایت دخل و خرج و رهایی از بگومگوهای بی پایان خانوادگی بر سر مسایل مادی ناچار به حضور در شیفت عصر کتابخانه تا نزدیکی های شامگاه می شود.

به دلایلی شب در کتابخانه محبوس و تنها می شود و شاهد شنوا و خاموش مکالمه کتابها با یکدیگر می شود که به خوبی او را می شناسند و از اینکه برای رفع مشکلاتش و ساختن آینده ای بهتر برای خود و زندگی شخصی ش به جای پرداخت هزینه گزاف مشاوره روانشناسی، از کتابهای رایگان کتابخانه استفاده نمی کند ناراضی هستند و ......."

وی در پایان گفت: از سایت وزین لیزنا به خاطر انتشار این مطلب تشکر می کنم.

نظر شما