شناسهٔ خبر: 67259965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اینجا از تابستان خبری نیست؛ چالدران تنها شهر بدون کولر در ایران

چالدران شهری است که حتی در روزهایی که دمای هوای در برخی نقاط ایرانمان به 50درجه میرسد و به قولی خرما پزان می شود هم به کولر نیازی ندارد.

صاحب‌خبر -

کمتر خانه ای را در ایران می توان یافت که بر روی پشت بامش کولر جاخوش نکرده باشد اما این قاعده درشهر «چالدران» استثنا است.سال هاست مردم، چالدران را به عنوان شهر بی کولر می شناسند، چرا که واقع شدن در دامنه سلسله جبال زاگرس که آن را از شمال تا جنوب چون نگینی دربرگرفته است، هوای خنکی را برای مردم این شهرستان به ارمغان آورده است.

مطبوع بودن دمای هوای شهرستان چالدران در طول تاریخ به شکلی بوده است که فروشندگان مجاز لوازم خانگی این شهرستان نیز می گویند در سابقه 40 یا 50 ساله خود تا به حال فروش کولر را در این شهرستان ندیده اند.

چالدران شهری است که حتی در روزهایی که دمای هوای در برخی نقاط ایرانمان به 50درجه میرسد و به قولی خرما پزان می شود هم به کولر نیازی ندارد.

شهر بدون کولر

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیش از 80 درصد خانوارهای ایرانی از تجهیزات سرمایشی مختلف استفاده می‌کنند که در این میان حدود 70 درصد از خانوارهای شهری از کولر آبی، 18 درصد از کولر گازی و 12 درصد سایر سیستم‌های سرمایشی را به کار می‌برند. ما نمی‌دانیم آن 20 درصد خانوارها برای خنک شدن در فصل تابستان چه می‌کنند، اما می‌دانیم در سرتاسر شهرستان چالدران چه شهر و چه روستاها، تابستانی وجود ندارد چه برسد به اینکه خانوارها نیازی به وسایل سرمایشی داشته باشند.

چالدران شهرستانی تاریخی است که قدمت آن به بالای ۵۰۰ سال می‌رسد. خیلی از اهالی این شهرستان به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. با توجه به ییلاقی بودن این منطقه، در فصل کوچ، ایل‌ها و عشایر از مراتع نوار مرزی ایران و ترکیه استفاده می‌کنند.

چالدران یکی از شهرهای آذربایجان غربی و در قدیم بخشی از شهر ماکو بوده است و یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است که در ارتفاع 194 متری از سطح دریا قرار گرفته و به غیر از «جنگ چالدران» نخستین جنگ دولت‌های صفوی و عثمانی در سال ۹۲۰ قمری در دشت چالدران و «قره‌کلیسا» که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته به بارش باران‌های شدید و برف‌های سنگین هم معروف است.

سد بارون یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان آذربایجان‌غربی است که بر روی رودخانه زنگمار و در کنار کلیسای زور زور در نزدیکی روستای بارون در شهرستان چالدران احداث شده‌است. گنجایش این سد ۱۴۰ میلیون متر مکعب است و پنجمین سد بزرگ استان آذربایجان غربی شناخته می‌شود.

شهر تاریخی

یکی از جاذبه های  چالدران بدون کولر بودن آن است .اینکه هیچ کولری بر پشت‌بام هیچ خانه‌ ای دیده نمی شود.

هوا در چالدران همیشه خنک است و در این فصل از سال حتی هنوز بخاری‌ها جمع نشده و شب‌ها وسایل گرمایشی روشن می‌شود و در واقع در این جا تابستانی در کار نیست.

گویی چالدران پاییز و زمستان را با هوای زمستانی، بهار را با هوای پاییزی و تابستان را با هوای بهاری سپری می‌کند و هیچ خبری از تابستان نیست.

چالدران شهری تاریخی با تمدنی درخشان است که بیش از 5 قرن قدمت دارد. نبرد شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی در جنگ چالدران این شهر را از حیث تاریخی با اهمیت کرده است. چالدران را در قدیم قره عینی، قره سو و قره بلاغ می‌گفتند و بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اهمیت رخداد تاریخی چالدران نام شهر به چالدران تغییر یافت.

این شهر دارای کیلومترها مرز مشترک با کشور ترکیه است بدین سبب از نظر سیاسی و امنیتی شهری با اهمیت است. مردمان چالدران به زبان‌های ترکی آذربایجانی و کرد کرمانجی سخن می‌گویند.

وجود تالاب‌های زیبا و دره‌های فرح بخشی چون قره دره، شاه بلند لو و قره کلیسا این شهر را از زیباترین شهرهای استان نموده است.

از جاذبه های تاریخی شهر می توان به مقبره سید صدرالدین و قره کلیسا اشاره کرد و لذا به دلیل آب و هوای خنک  از مستعدترین مناطق کشور در جذب گردشگر در فصل گرم می باشد.

محبوب عشایر

آب و هوای خنک چالدران آن را به یک ییلاق محبوب در میان عشایر تبدیل کرده است به طوری که در این فصل از سال این شهرستان میزبان جمعیت 30 هزار نفری عشایر در 185 هزار هکتار ییلاقات خود است.

در این فصل از سال کوه‌های چالدران همچنان پوشیده از برف است.هر چند ما در کشورمان شهرستان‌های سردسیر کم نداریم، اما حتی شهرستان‌های سردسیر اطراف هم از چالدران ارتفاع کمتری دارند و برای رسیدن به چالدران باید گردنه‌های کوه را بالا بیایید. نکته دیگر اینکه نه تنها در روستاها بلکه در شهر هم نیازی به استفاده از کولر نیست و شاید به همین دلیل است که چالدران همه جا به شهر بدون کولر معروف شود.

دمای هوا در چالدران در زمستان‌ها به بیش از منفی 20 هم می‌رسد، اما در تابستان‌ها از 22-23 درجه بالای صفر بیشتر نمی‌شود و همین آب و هوا موجب شده در چالدران خبری از باغ و صیفی هم نباشد و به جای آن، شهرستان به قطب تولید سیب‌زمینی و به دلیل حضور عشایر به یکی از مراکز تولید لبنیات تبدیل شود.

برچسب‌ها:

نظر شما