شناسهٔ خبر: 67259882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

از رسانه‌ها/ صدا وسیما و نامزدها باید درصدد اصلاح فرم و محتوا باشند

صاحب‌خبر -

شفقنا_ خراسان نوشت: از آن جایی که امروزه درصد مشارکت در انتخابات رو به افزایش است و آرای مردد مناظره ها را مطمئن ترین و ساده ترین روش دریافت اطلاعات می دانند هم صدا وسیما و هم نامزدها باید درصدد اصلاح فرم و محتوا باشند تا مناظره‌ها بتواند خیزش جدی‌ در مشارکت انتخاباتی ایجاد کند.

به گزارش شفقنا، رحمان قهرمان پور در روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان”برداشت اول از مناظره نخست” نوشت: تا موعد رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 9 روز مانده است. مناظره‌های انتخاباتی 6 کاندیدای این انتخابات از دوشنبه شب آغاز شد تا رقابت کاندیداها به مراحل حساس و پایانی خود نزدیک شود اما این مناظره از نظر شکلی چند ایراد داشت که در نهایت باعث شد این ایرادات بر محتوای مناظره های تلویزیونی هم تاثیر منفی بگذارد.طولانی بودن زمان حضور نامزدها در صدا و سیما و خسته شدن آن ها،آشنا نبودن نامزدها و حتی مخاطبان با شیوه اجرای مناظره و تغییراتی که مناظره نسبت به سال 1400 داشت و مشخصا حضور تعداد زیادی از کارشناسان و سوالات ،فاصله زیاد مجری با نامزدها و… همه این موارد شکلی و ظاهری باعث شد که مناظره ها آن کیفیت لازم را نداشته باشد. بسیاری از وقت نامزدها به شرح نظرات خودشان گذشت و مخاطب نتوانست مقایسه دقیقی بین آن ها صورت دهد.

آثار خستگی در چهره نامزدها بعد از ساعت 22:30 کاملا هویدا بود طوری که آن ها حتی در برخی موارد جملات  را هم نمی توانستند کامل ادا بکنند یا اشتباهات رایج لفظی نیز به وجود آمد. در کل این شکل ظاهری مناظره ها و نحوه اجرای آن به نظر می رسد باعث شد که کیفیت مناظره نامزدها پایین بیاید .

اما درباره محتوای مناظره و رقابت هایی که نامزدها با همدیگر داشتند،واقعیت این است که یک عامل بسیار مهم در عملکرد نامزدها در مناظره های تلویزیونی میزان انتظاراتی است که از نامزد در بیرون از سالن مناظره وجود دارد. هرچه میزان انتظارات بیشتر باشد طبیعتا فشار روحی و روانی بر آن نامزد نیز بیشتر  است و این بدین معناست که ممکن است  او بیشتر از دیگران خطا بکند یا نتواند آن پیام و نقش راه پیروزی خودش را با آرامش و با اطمینان اجرا بکند، از این نظر نامزدها در اولین مناظره در سه گروه قرار داشتند.
 در گروه اول آقای پزشکیان وآقای قالیباف بودند که به دلیل پیشرو بودن در نظرسنجی ها بیشترین فشار را متحمل شدند. طرفداران آقای پزشکیان انتظار داشتند که او در مناظرها یک دوقطبی ایجاد بکند و یک جهش جدیدی به وضعیت خودش در نظرسنجی ها بدهد تا بسیج انتخاباتی به نفعش شکل بگیرد، طرفداران قالیباف هم انتظار داشتند که او ضمن حفاظت و حفظ سبد رای خودش بتواند به نامزد اصلی اصولگراها تبدیل شده و فاصله خودش را با آن ها زیاد بکند اما فشار روانی که روی هر دوی آن ها وجود داشت ،باعث شد که نتوانند این نقش را ایفا بکنند با این تفاوت که درواقع آقای قالیباف امتیازی که داشت این بود که توانست از سبد رای خودش حفاظت کرده و پیشتازی خودش را در نظرسنجی ها حفظ کند.
گروه دوم یا دسته دوم نامزدها آقای جلیلی وآقای زاکانی بودند که باز هم تا حدی تحت فشار بودند اما نه به اندازه گروه اول .آقای جلیلی به خاطر رقابت درونی که با سایر نامزدها و مشخصا با آقای قالیباف دارد، تلاش کرد که بهتر از مناظره های سال های قبل ظاهر شده و خودش را با برنامه نشان دهد اما به نظر می رسد نتوانست این استراتژی را به صورت موفقیت آمیز اجرا کند، در واقع او نتوانست مخاطب مردد را قانع کند،جلیلی بیشتر تلاش کرد که در نهایت سبد رای اصلی خودش را حفظ کند ضمن این که با حملاتی که آقای قاضی زاده به ایشان داشت و این که آقای قاضی زاده خودش را عضو کابینه شهید رئیسی و ادامه دولت ایشان معرفی کرد، باعث شد که نقشه راه آقای جلیلی مبنی بر این که او  ادامه دولت شهید رئیسی است به چالش کشیده شود ،یعنی آقای جلیلی از نظر بخشی از سبد رای اصولگرایان تنها ادامه دهنده راه شهید رئیسی نیست .به نظر این نکته مهم در مناظره بود . در بخش کمپین مثبت و وجه ایجابی هم آقای جلیلی نتوانست خودش را در حد نامزد مطلوب آرا مردد نشان دهد .
آقای زاکانی هم تلاش کرد که بهتر از گذشته عمل کند، معلوم بود که مشاوره های زیادی گرفته اما مباحث خیلی پیچیده اقتصادی وبه تعبیر دقیق تر  «اقتصاد سیاسی» را تیتروار و از روی کاغذ مطرح کرد که جایش در مناظره نبود .زاکانی همچنین تلاش کرد که در واقع به اصلاح طلب ها حمله بکند اما از آن جایی که اصلاح طلب ها مستقر در قدرت محسوب نمی شوند و در سه سال گذشته دولت دست اصولگراها بوده است این نوع حمله و ایفای نقش چالش گر از سوی آقای زاکانی نمی توانست اعتبار داشته باشد، چون بالاخره سه سال است که دولت دست اصولگراهاست .
گروه سوم از نامزدها نیز  آقای پور محمدی و آقای قاضی زاده بودند که به دلیل پایگاه رای کوچک و امیدوار نبودن به پیروزی خیلی تحت فشار نبودند،  بنابراین توانستند که تا حدی آزاد عمل بکنند .آقای پورمحمدی شروع خوبی داشت در 8 دقیقه اول خیلی خوب شروع کرد و مورد توجه قرار گرفت شاید به این دلیل که خیلی از رای دهندگان او را نمی شناختند یا حداقل بخش زیادی از رای دهندگان او را نمی شناختند، بنابراین وقتی که دیدند خوب وبا فن بیان بالا صحبت می کند ،توجه شان به آقای پورمحمدی جلب شد ولی هرچه مناظره جلوتر رفت از کیفیت کار آقای پورمحمدی کاسته شد. آقای قاضی زاده هاشمی هم ضعیف تر از حد انتظار ظاهر شد .خلاصه از آن جایی که امروزه درصد مشارکت در انتخابات رو به افزایش است و آرای مردد مناظره ها را مطمئن ترین و ساده ترین روش دریافت اطلاعات می دانند هم صدا وسیما و هم نامزدها باید درصدد اصلاح فرم و محتوا باشند تا مناظره‌ها بتواند خیزش جدی‌ در مشارکت انتخاباتی ایجاد کند.

نظر شما