شناسهٔ خبر: 67259823 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ واحد نیروگاهی تولید پراکنده برای صنایع تهران افتتاح شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گفت: با مشارکت بخش خصوصی از طریق احداث مولدهای تولید پراکنده در ۵ شهرک صنعتی، ۲۲ مگاوات به ظرفیت تولید پراکنده برق منطقه‌ای تهران در قالب طرح خدمت ماندگار، یادگار رئیس‌جمهور شهید برای رفع ناترازی برق افزوده شد.

صاحب‌خبر -

فرهاد شبیهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه‌های پیش‌رو با مشارکت بخش خصوصی برای تأمین برق واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای تأمین برق صنایع به اتمام رسیده و در مدار تولید قرار گرفته و بدین ترتیب به میزان ۲۲ مگاوات تأمین برق موردنیاز صنایع افزایش یافت.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی سید الشهدای خدمت شهید سید ابراهیم رئیسی رفع ناترازی تأمین برق بود که برای آن از روش‌های متنوعی از جمله اضافه‌شدن واحدهای نیروگاهی بزرگ، تولید پراکنده یا نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ادامه داد: اما یکی از کارآمدترین این روش‌ها، احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده است چرا که ایجاد نیروگاه در محل مصرف، صرفه‌جویی قابل‌توجهی از منظر کاهش تلفات شبکه‌های برق را شامل شده و بازدهی افزایش می‌یابد.

شبیهی گفت: علاوه بر این به لحاظ پدافندی، دردسترس‌بودن نیروگاه‌های با حجم تولید کم در محل مصرف بسیار توجیه‌پذیر است چرا که در مواقع اضطراری بدون وابستگی به شبکه برق می‌تواند برق موردنیاز در محل نهایی مصرف را تأمین کند.

وی ادامه داد: یکی از این نیروگاه‌ها احداث مولد تولید پراکنده در شهرک صنعتی چرمشهر در جنوب شرق تهران است که به ظرفیت ۱۶ مگاوات آماده بهره‌برداری‌شده و صنایع شهرک از آن بهره‌مند هستند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: علاوه بر این در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران نیز مولد تولید پراکنده به ظرفیت ۶ مگاوات به بهره‌برداری رسید که بخشی از نیاز مصرف این شهرک را تأمین می‌کند.

شبیهی با اشاره به اهمیت تأمین بار واحدهای صنعتی به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی استان‌های قم، البرز و تهران که در راستای حمایت جدی از صنایع و تحقق اشتغال پایدار به‌خصوص در سال جهش تولید است خاطرنشان کرد: علاوه بر این دو واحد، پروژه‌های دیگری در شهرک‌های صنعتی محمودآباد قم، دستجرد، عباس‌آباد و اشتهارد در قالب طرح خدمت ماندگار در حال انجام است که به ترتیب به میزان ۲۸، ۴، ۱۶، ۶ و ۸ مگاوات به ظرفیت برق این شهرک‌ها افزوده خواهد شد.

وی از پیشرفت ۹۰ درصدی این طرح‌ها خبر داد که به‌زودی همه آن واحدها در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در باره اهمیت بهره‌گیری از مولدهای مقیاس کوچک برای تأمین برق پایدار و ضرورت تسریع در انجام آنها برای رفع دغدغه صنعتگران افزود: همه این واحدها تا پایان خردادماه در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و آنچه که مشترکان صنعتی و خانگی شاهد پایداری برق در شبکه هستند نتیجه اقدام‌های شبانه‌روزی تلاشگران صنعت برق منطقه‌ای تهران است که نتایج ارزنده‌ای را به همراه داشته است.

طرح خدمت ماندگار، ثمربخشی پروژه‌های تأمین آب و برق کشور است که با حمایت‌ها و هدایت‌های ارزنده و بی‌وقفه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی محقق شده و تا سال‌های متمادی مشترکان از نتایج آن بهره‌مند خواهند بود.

نظر شما