شناسهٔ خبر: 67259689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عادی‌سازی کامل روابط ارمنستان-ترکیه محور رایزنی تلفنی پاشینیان و اردوغان

تهران-ایرنا- نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری ترکیه طی تماسی تلفنی درباره عادی سازی کامل روابط میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری آرمن پرس گزارش داد: بر اساس گزارش دفتر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره این مکالمه تلفنی، پاشینیان عید قربان را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اردوغان نیز جشن «وارداوار»را به پاشینیان تبریک گفت.

همچنین اردوغان با توجه به سیل اخیر در مناطق شمالی ارمنستان پیام تسلیت خود را به پاشینیان انتقال داد.

سران دو کشور ارمنستان و ترکیه همچنین بر اراده سیاسی خود برای عادی‌سازی کامل روابط بدون هیچ شرطی تاکید کردند.

مقامات دو کشور در ادامه بر اهمیت تداوم دیدار نمایندگان ویژه ارمنستان و ترکیه و اجرای توافقات حاصل شده تاکید کردند.

سران ارمنستان و ترکیه رضایت خود را بر مذاکرات جاری بین مقامات عالی رتبه دو کشور ابراز و درباره تحولات اخیر منطقه و در سطح بین المللی مذاکره کردند.

به گزارش ایرنا، ارمنستان و ترکیه در سال ۲۰۰۹ توافقنامه صلح مهمی را برای بازگرداندن روابط و باز کردن مرزهای مشترک خود پس از دهه ها امضا کردند، اما این توافق هرگز تصویب نشد و روابط متشنج باقی ماند. در جریان مناقشه قره باغ کوهستانی، آنکارا از جمهوری آذربایجان حمایت کرد و ایروان را به اشغال سرزمین‌های آذربایجان متهم کرده بود.

پاشینیان به تازگی ضمن تاکید بر حل بسیاری از اختلافات با جمهوری آذربایجان گفت: فقط باید معاهده صلح با باکو امضا شود.

به تازگی نیز وزرای خارجه امنستان و جمهوری آذربایجان دیداری نمادین در آلماتی قزاقستان با هم داشتند. گفته می شود در این دیدار، تفاوت دیدگاه های بسیاری جزئی میان دو طرف وجود دارد.

نظر شما