شناسهٔ خبر: 67259534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

کاری از سرویس فرهنگی مفدا جیرفت؛

معرفی کتاب/ انتخابات تکرار یا تغییر

کتاب تکرار یا تغییر، در سه فصل «لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات»، «پاسخ به چندشبهه ذهنی جهت عدم شرکت در انتخابات» و «علاج مشکلات اقتصادی کشور» تدوین  و توسط نشر معارف منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا جیرفت ؛ بعضی از ایام زندگی انسان، این خصوصیت را دارد که سرنوشت بخش عمده‌ای از زندگی را یا بخشی از زندگی را در آن، انسان تعیین می‌کند. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، مثل لیله القدر که هر سال، لیله القدر برای انسان سرنوشت‌ساز است. هنگام انتخابات هم برای یک ملت، برای یک دوره‌ای، برای برهه‌ای سرنوشت‌ساز است.

کتاب تکرار یا تغییر نوشته محمدحسین راجی ، در سه فصل «لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات»، «پاسخ به چندشبهه ذهنی جهت عدم شرکت در انتخابات، ریشه مشکلات کنونی کشور چیست؟» و «علاج مشکلات اقتصادی کشور» تدوین شده است.

کتاب انتخابات تکرار یا تغییر در پی پاسخ به ۳ سؤال اصلی مردم درباره انتخابات است.
سؤال اول پیرامون لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات است که در ذیل این عنوان به تبلیغات منفی دشمن نسب به موضوعاتی نظیر نبود آزادی در ایران و عدم کارآمدی نظام در چهار دهه گذشته پرداخته می‌شود.
سؤال دوم، درباره چرایی مشکلات کشور در بحث اقتصادی –خصوصاً در سالهای اخیر- است.
و سؤال سوم، نیز راهکارهای حل مشکلات است، که با بررسی تجربه سایر کشورها ثابت می‌شود که «تنها راه نجات اقتصاد، نگاه به درون و جهش تولید» است.

در فصل اول این‌کتاب، به سوالات ریشه‌ای هم‌چون «چراباید رای بدهیم»، «چرا شورای نگهبان در کشور وجود دارد؟ چرا اجازه داده‌ نمی‌شود مردم مانند سایر کشورها هر که را می‌خواهند انتخاب کنند؟»، «شرکت در انتخابات در کشوری که آزادی نیست چه معنا دارد؟»، «مگر نظام در این چهل ساله برای ما چه کرده است که دوباره رأی دهیم؟!»، «آیا راه حلی برای پایان دادن به مشکلات اقتصادی وجود دارد؟» پاسخ داده شده است.

بررسی ریشه تاریخی مسئله کاهش ارزش پول در ایران، تکیه به ذخایر ارزی نفتی برای حفظ ارزش پول ملی در دوران پهلوی و ضعف تولید و قرار گرفتن توزیع به ‌عنوان قطب توسعه ایران از مباحثی است که در فصل دوم کتاب به آن ها پرداخته شده است. فصل سوم کتاب «انتخابات ۱۴۰۰؛ تَکرار یا تغییر» از دو بخش نگاه به بیرون و نگاه به درون تشکیل شده که در بخش اول عناوینی همچون «عاقبت لغو ‌تحریم‌ها بدون تقویت تولید داخل»، «انتظارات خارجی‌ها از کشورهای در حال‌ توسعه برای ‌سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی»، «هزینه‌های غیر قابل اجتناب حذف مقررات ورود و خروج سرمایه از کشور»، «خصوصی‌سازی سریع و بی‌ضابطه؛ بلای جان کشورها» و «کاهش دخالت دولت در بازار؛ توصیه ویران‌کننده امریکایی‌ها به شیلی» مورد بحث قرار گرفته است.

«تجربه بریتانیا»، «تجربه آمریکا»، «کره جنوبی»، «ظرفیت‌های کشور برای حل مشکلات» و «نمونه‌ای از دست‌آوردهای موفق کشور در حوزۀ تولید»، مطالبی است که در بخش دوم از فصل سوم کتاب «انتخابات ۱۴۰۰» به آن‌ها پرداخته شده است.

نویسنده: نجمه افشاری پور دبیر سرویس فرهنگی مفدا جیرفت

نظر شما