شناسهٔ خبر: 67259487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ثبت سالانه ۵۴۰۰ درگیری محیط‌بانان و متخلفان محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه سالانه اسلحه از متخلفان در مناطق چهارگانه کشف می‌شود، گفت: این یعنی برای هر کدام از اسلحه‌ها، حداقل یک درگیری تن‌ به‌ تن با متخلفان محیط زیست صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سرهنگ جمشید محبت‌خانی شامگاه سه‌شنبه در مراسم تجلیل از محیط‌بانان نمونه مازندران با اشاره به رویکرد محیط زیستی رئیس جمهور شهید، اظهار داشت: برای نخستین‌ بار بود که یک رئیس جمهور از نزدیک فعالیت‌های سه پاسگاه محیط‌بانی کشور را دیدند و با محیط‌بانان دیدار رو در رو داشتند و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز تاکنون با سرکشی میدانی از 163 پاسگاه محیط‌بانی همین رویکرد را دارند.

وی به شهادت 133 محیط‌بان و جانباز شدن 375 محیط‌بان کشور اشاره کرد و از محیط‌بانانی گفت که همین حالا با ساچمه در بدن همچنان صادقانه و تعهدانه کار می‌کنند؛ مانند محیط‌بان جانبازی که در درگیری با شکارچیان غیرمجاز از ناحیه دو چشم آسیب دید و نابینا شد، اما در حالی که می‌تواند بازنشسته شود، اما همچنان در مرکز کنترل عملیات بی‌سیم به‌دست کار می‌کند و آن محیط‌بانی که 280 ساچمه در بدن، اما عاشقانه فعالیت دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه 11 دستگاه دولتی یگان حفاظت دارند، اما بیشتر حراستی و حفاظت از ابنیه و امثالهم هستند، افزود: محیط‌بان ما در شرایط سخت به‌جای 176 ساعت کار  که در واقع باید مانند سایر کارمندان باشد، 360 ساعت فعالیت سخت دارد و در نهایت 60 ساعت اضافه‌کاری او برقرار است.

محبت‌خانی با بیان اینکه محیط زیست یگان اجرایی - مأموریتی است، تصریح کرد: سالانه بیش از 5 هزار و 400 سلاح توسط محیط‌بانان کشور کشف می‌شود، اما برای گرفتن هر اسلحه پیش از آن کار اطلاعاتی و قضایی انجام نمی‌شود، بلکه حداقل 5 هزار و 400 درگیری تن به تن داریم تا این سلاح‌ها به‌دست بیاید و این‌ها سلاح‌هایی است که اگر دست مردم باشد ممکن است برای سرقت مسلحانه و یا نزاع‌های دسته‌جمعی استفاده شود، بنابراین کشف این تعداد سلاح حتی در امنیت کشور نیز مهم است.

وی با بیان اینکه به دنبال آن بودیم تا یک روز را در تقویم شمسی به محیط‌بان اختصاص دهیم، گفت: با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز هشتم از برج هشتم یعنی آبان‌ماه هر سال به نام محیط‌بان اختصاص داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در پایان یادآور شد: 13 درصد کشور مناطق چهارگانه هستند؛ یعنی پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت‌ شده که مساحت آنها 19 میلیون هکتار است و در 630 پایگاه محیط‌بانی توسط 3 هزار و 950 محیط‌بان حفاظت می‌شوند.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم که یوسف نوری، استاندار و سردار حسن مفخمی، شهرستانی فرمانده نیروی انتظامی مازندران حضور داشتند، از محیط‌بانان ملی، کشوری، استانی و شهرستانی با تقدیم هدایایی قدردانی شد.

انتهای پیام/

نظر شما