شناسهٔ خبر: 67259313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تئوری‌های توطئه به داد «بی‌بی» می‌رسد؟!

جریان‌های متحد با نتانیاهو از طریق ترویج تئوری‌های توطئه در اراضی اشغالی به دنبال ایجاد فضای تنفس برای نخست وزیر صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از الف؛ صحنه سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی در بیش از هشت ماه اخیر که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، شاهد رویدادها و تحولات معناداری بوده است. در این راستا، هر چه از زمان آغاز جنگ تا به امروز به جلو حرکت کرده‌ایم، روند مخالفت‌های سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی با تداوم جنگ غزه بیشتر و بیشتر شده است. 

به عنوان مثال، در ابتدای جنگ غزه شاهد بوده ایم که جریان‌های رقیب و مخالف با نتانیاهو در صحنه سیاسی اراضی اشغالی، به صراحت اعلام کردند که به دلیل بحرانی و حاد بودن شرایط، قصد کمک به دولت نتانیاهو را دارند و بر آن نیستند که بر بحران‌ها بیفزایند. به بیان ساده‌تر، آن‌ها تاکید داشتند که به دنبال حفظ انسجام سیاسی در اراضی اشغالی در پی اوج گیری درگیری‌ها با ملت و مقاومت فلسطین هستند. 

با این حال، با گذشت زمان، واقعیت‌های تازه و تلخ برای صهیونیست‌ها آشکار و آشکارتر شده و می‌بینیم که منتقدانِ نتانیاهو صریح تر از هر زمان دیگری در وضعیت کنونی به مخالفت با وی و متحدانش در قدرت و البته رویکردهای آن‌ها نسبت به جنگ غزه می‌پردازند. به طور خاص، یائیر لاپید رهبر جریان اپوزیسیون در فلسطین اشغالی تاکید دارد که نتانیاهو باید هر چه سریعتر از قدرت کنار برود و انتخابات زودرس در اراضی اشغالی برگزار شود. اخیرا نیز بنی گانتس وزیر جنگ سابق صهیونیست‌ها و از چهره‌های سیاسی شناخته شده در اراضی اشغالی، در حرکتی معنادار و در اعتراض به رویکردهای نتانیاهو و متحدانش در جبهه‌های جنگ غزه، از کابینه جنگ اسرائیل استعفا داده است. 

البته پس از او، دو تن دیگر از اعضای کابینه جنگی اسرائیل هم به تبعیت از بنی گانتس راه وی را در پیش گرفتند و از کابینه مذکور خارج شدند. معادله ای که در نهایت به فروپاشی کابینه جنگی اسرائیل ختم شده است. در این بحبوحه، اخبار مختلفی دال بر اوج گیری اعتراضات بسیاری از چهره‌های نظامی‌ و امنیتی رژیم اشغالگر قدس علیه دوالت نتانیاهو و متحدان افراطی اش نیز مطرح شده که البته تیغ سانسور صهیونیست‌ها در وضعیت کنونی اجازه افشای گسترده آن‌ها را نمی‌دهد. 

توجه داشته باشیم که بر اساس قوانین رژیم اشغالگر قدس، افشای برخی واقعیت‌ها در وضعیت فعلی می‌تواند متضمن حبس‌های طولانی مدت و حتی مجازات مرگ برای آن‌هایی باشد که دست به افشاگری می‌زنند. با این حال، نکته قابل تامل اینکه در همین فضا، نتانیاهو و طیف افراطیون متحدش، به نحوی فعال اقدام به ترویج تئوری‌های توطئه نیز می‌کنند. 

مثلا آن‌ها با طرح اتهام علیه برخی سیاسیون و چهره‌های نظامی‌ اسرائیلی بر این باور هستند که این افراد سعی دارند تا رژیم اسرائیل را به سمت امضای توافق آتش بس با حماس سوق دهند. توافقی که در نوع خود یک شکست بزرگ برای اسرائیل است و البته که پیروزی و دستاوردی مهم و معنادار را برای حماس نوید می‌دهد. در این زمینه، پسر نتانیاهو به نحوی فعالی در شبکه‌های اجتماعی همسو با دیگر افراطیون صهیونیست فعال است و اقدام به طرح تئوری‌های توطئه مختلف می‌کند. 

در این راستا، باید توجه داشته باشیم که هدف اصلی از طرح این تئوریها نیز صرفا یک چیز است: اینکه نتانیاهو بتواند از سیلی از حملات و انتقاداتی که علیه او و دولتش مطرح می‌شود فرار کند. به بیان ساده تر، این تئوریهای توطئه به نتانیاهو و متحدانش اجازه می‌دهند تا یک فضای تنفس پیدا کنند و بتوانند مدعی شوند که افرادی در پشت صحنه به دنبال تصعیف آن‌ها و البته رژیم اشغالگر قدس هستند و افکار عمومی‌ در فلسطین اشغالی نباید به آن‌ها و ادعاهایشان توجه کنند. با این همه، این موضوع نیز چیزی از واقعیت‌های وخیم و ناگوار صهیونیست‌ها در شرایط کنونی کم نمی‌کند. 

انتهای پیام

نظر شما