شناسهٔ خبر: 67259237 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سپاهان صد درصد فینال‌هایش را برده است! | اختلاف طبقاتی در جام حذفی

سپاهان با ۴قهرمانی و مس بدون سابقه حضور در فینال، تقابل جالبی خواهند داشت؛ مرور سوابق این دو تیم در جام‌های حذفی خاطرات جالبی را به ذهن می‌آورد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- جام حذفی ایران که در این فصل با شگفتی‌های زیادی همراه بود بالاخره با فینالیست شدن مس رفسنجان و سپاهان به ایستگاه پایانی خودش رسید. یک تیم با سابقه حضور در ۴ فینال و تیم دیگر بدون سابقه فینالیست شدن و در قامت یک فینال‌اولی به این مسابقه رسیده است. ضمن اینکه حواشی بی‌شمار باشگاه مس و فساد سال‌های گذشته در این باشگاه که این روزها در حال بررسی است، مساله فینالیست شدن این تیم در جام‌حذفی را جالب‌تر هم کرده است. نارنجی‌پوش‌ها در حالی فینال را برگزار می‌کنند که ممکن است به‌زودی با حکم سقوط به لیگ‌یک مواجه شوند و شرایط تیمشان کاملا دگرگون شود.

صعود محرم از سمت سخت جدول

محرم نویدکیا، بت سپاهانی‌ها و چهره ماندگار این باشگاه کسی است که مس رفسنجان را تا فینال جام حذفی هدایت کرده است. او در نیم‌فصل تیم بی‌روحیه و درهم‌شکسته ساکت الهامی را تحویل گرفت و بعد از چند نتیجه خوب در لیگ برتر در جام‌حذفی هم تا فینال خودش را بالا کشید. مس در این مسیر استقلال، پیکان، تراکتور و آلومینیوم را حذف کرد، ضمن اینکه پرسپولیس هم در همین سمت جدول توسط آلومینیوم حذف شد. در واقع از ۴ تیم بزرگ فوتبال ایران که ۴ رتبه اول لیگ برتر را هم به خودشان اختصاص داده‌اند فقط سپاهان در آن سوی جدول بود و ۳ تیم دیگر در این سمت حضور داشتند که از میان همه آنها این مس رفسنجان بود که به فینال رسید. مس فقط استقلال را در ۹۰ دقیقه شکست داد و ۳ بازی دیگرش به وقت‌های اضافه یا ضربات پنالتی کشید. این تیم در نیمه‌نهایی با آلومینیوم روبه‌رو شد و در اراک این تیم را حذف کرد. آلومینیوم بر خلاف مس سابقه حضور در فینال جام‌حذفی را داشت و یک بار در فینال به نساجی باخته بود. شاید سپاهان هم شانس آورد که به‌جای اراکی‌ها تیم مس به فینال رسید چون آلومینیوم سابقه بردن سپاهان -هم در لیگ و هم در جام حذفی- را دارد. ۲ سال قبل حذف سپاهان از جام‌حذفی به دست آلومینیوم و در ضربات پنالتی رخ داده بود.

همیشه‌برنده، با یک دهه تاخیر

سپاهان ۴ بار در فینال جام حذفی حاضر بوده و هرگز در این مسابقه شکست نخورده است. زردپوشان اصفهان از این لحاظ رکورددار هستند چون در میان تیم‌هایی که بیش از یک بار به فینال رسیده‌اند هیچ تیم دیگری وجود ندارد که رکورد صد درصد پیروزی در فینال‌ها را داشته باشد. پله‌ها پایین‌تر از این تیم به نام سایپا، نساجی، فولاد و شاهین اهواز می‌رسیم که فقط یک بار به فینال رسیده و همان یک بار هم قهرمان شده‌اند. آخرین فینال سپاهانی‌ها ۱۱ سال قبل بود که در جریان یک بازی پرافت‌وخیز در ورزشگاه آزادی بعد از تساوی ۲-۲ با پرسپولیس این تیم را در ضربات پنالتی شکست دادند. این همان مسابقه‌ای است که با خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا و اتفاقات پیرامون این خداحافظی در یادها مانده است. بعد از آن قهرمانی، سپاهان ۱۱ سال است به فینال نرسیده و این در حالی است که در دهه ۸۰ این تیم طی فقط ۴ سال (۸۲ تا ۸۶) ۳ بار قهرمان این جام شده بود. از قضا آخرین حریف سپاهان در نیمه‌نهایی هم پرسپولیس بوده که مصاف این دو تیم با ناکامی سپاهان در رسیدن به فینال همراه بود. سال ۹۸ که امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان بود و برانکو ایوانکوویچ تازه با پرسپولیس سومین قهرمانی لیگ را به دست آورده بود، دو تیم در نیمه‌نهایی و در شهر اصفهان به مصاف هم رفتند که در وقت‌های اضافه مهدی کیانی پنالتی سپاهان را هدر داد و احمد نوراللهی گل پرسپولیس را زد تا زردها با شکست یک بر صفر حذف شوند. نفت تهران و ذوب‌آهن دو تیم دیگری هستند که در یک دهه اخیر سپاهان را در نیمه‌نهایی جام‌حذفی شکست داده و از فینال محروم کرده‌اند.

نظر شما